Начало Блог Андрей Слабаков: Бюрокрацията в „Творческа Европа“ продължава да тържествува, страдат младите артисти

Андрей Слабаков: Бюрокрацията в „Творческа Европа“ продължава да тържествува, страдат младите артисти

По време на пленарна сесия на ЕП Андрей Слабаков – част от групата на Европейските консерватори и реформисти заяви, че се радва от присъствието на представители на Европейската комисия, защото иска да им каже няколко неща, а именно – че не си променя позицията относно бюрокрацията в културните програми на ЕС, защото идеята на процедурите не е да разглежда творческата идея на артиста, а да има редица критерии, които изключват младите хора без много опит.

Ето какво каза той пред колегите си:

Благодаря госпожо председател,

Радвам се, че Европейската комисия е тук днес, защото аз имам доста наблюдения и доста въпроси към Вас.

На първо място ще кажа, че вече сигурно съм всеизвестен с твърдата си позиция относно бюрокрацията в културните програми на ЕС. В началото на мандата заварих едно плачевно състояние. Тържество на бюрокрацията. Цялата идея на процедурите не е да се разглежда творческата идея на артиста, а да се отбелязват цяла редица безумни критерии като опит, брой награди и прочее. Та тези критерии изключват точно младите хора, без много опит но с много енергия и идеи. Не бива ли да помагаме точно на тях?

Аз съм режисьор с десетилетен опит и мога да ви кажа, че младите намират тази порочна практика за непосилна. Тя убива творческото начало. Единственият начин млад артист да успее в проект е да намери някой установен продуцент, автоматично старши партньор, който да отговаря на бюрократичните критерии по програмата. А качеството на идеята? Никой не го гледа.

Когато Урсула Фонд дер Лайен беше избрана, тя обеща опростяване на системата. Беше обещано и в новата работна програма. Какъв е резултатът? Какъв е отзвукът от кандидатите по новите правила, от участниците? Какво казват най вече младите артисти, които бяха прецакани при старите правила?

Искам да знам също как стоят нещата с процента на участие на държавите членки в международни проекти. Отново от личен опит в индустрията съм напълно наясно, че няколко държави ИЗЦЯЛО доминират европейските проекти – Франция, Германия, Испания, Италия, Великобритания също, преди да напуснат. Останалите държави не могат да помиришат финансиране без да си намерят партньор от поне един „голям брат“.

Има нещо ненормално в тази система. Не може на година да няма поне един добър проект от всяка държава, но не мисля че статистиката ви го отразява. Та въпросът ми е следния – Как точно са разпределени международните проекти по участие на държави? И не става въпрос само за филми. Какъв е резултатът от поканата за представяне на предложения 2021 – Подкрепа за европейските фестивали, например? Беше направена преди 5 месеца? Виждате ли равно участие от големите и малките държави-членки?

Благодаря.

Напишете Коментар

Please enter your comment!
Please enter your name here

Последни Новини

Красимир Каракачанов: Премиерът ни като историческа грамотност е нула

А като екип, който да го съветва, е две нули, допълни лидерът на ВМРО Имаме договор между две...

Слабаков с въпрос към европейските регулатори относно борбата с дезинформацията

Дезинформацията е огромен проблем. Сега всеки може да напише статия или да качи видео онлайн, което да събере хиляди, ако не и...

Красимир Каракачанов пред Dir.bg: През следващите 60 г. ще се обясняваме, че у нас не е имало фашизъм

Кирил Петков ще смени българските историци от комисията, които държат на историческите факти, президентът и премиерът имат различно разбиране по проблема Северна...

Мария Цветкова: Посещението на Кирил Петков в Скопие е пълен провал и обида за българите в РС Македония

Въпросът за техните права изцяло е отсъствал от разговорите на българския премиер с новото македонско правителство Недопустимо е...

Македонски българин към Кирил Петков: Решаването на спора трябва да започва с правата ни и да върви назад към историята

Докато Македония не ги реабилитира македонските българи, не заслужава започване на преговори Г-н Петков, като българин от Македония ще...

Доц. Михов: В Скопие историята е инструмент за формиране на антибългарско самосъзнание

Много „говорители“ за отношенията между България и Северна Македония напоследък обясняват как не трябва толкова да се държи на историята. Това е...

Ангел Джамбазки: Притеснен и разочарован съм от посещението на българския премиер в Скопие

Македония е безкрайно важна за България, за всеки един българин Притеснен и разочарован съм, а се двоумя само от...

Коментари