автор: Цветан Александров, ВМРО – София
С настъпването на есента се появява една интересна новина, свързана със столичния квартал „Факултета“ и българските железници. ДП „НКЖИ“ започва процедура по пряко договаряне с ДП „ТСВ“ и още две строителни дружества. Предмет на договаряне е аварийно изграждане на укрепителни съоръжения по левия откос (посока Перник) на 5-а магистрална жп линия, дренаж и изграждане на 190 м укрепителна стена и пасарел, точно в частта на незаконните цигански постройки при кв. „Факултета“. Стойността е над 3,5 млн. лв. за 490 м укрепления. Дотук добре, а сега да се ядосаме. Защото точно преди 2 години и около месец повече бе завършен основният ремонт на линията в този участък, който беше чакан с десетилетия, на стойност над 6,6 млн. лв., от които само 68 хил. лв. са изразходвани за изчистване на боклука по двата откоса, но винаги левият е по-замърсеният.
Скоро след завършването на основния ремонт скоростта на мястото е намалена при незаконните постройки, обградили и застроили дори сервитута на жп линията. Причините са появилите се свличания на земни маси и по двата откоса, но главно отново по левия (октомври 2005 г.), поради комбинацията от обилни валежи и тежестта на постройките, защото жп линията се намира на най-ниското място в траншея. НКЖИ тогава влага още над 1 млн. лв. за аварийно укрепване на слабите места. 7 775 000 лв. за основен ремонт, почистване и аварийно справяне със свлачищните процеси само за 2015 г., при това в сметката не влиза харчът за разчистване на сервитута около линията в края на декември 2015 г. и януари 2016 г.
Това обаче не помага за дълго и далеч не решава окончателно проблема. Оттогава досега започва да се редува един кошмар – свличане, затрупване на железния път, прекъсване на движение, аварийно разчистване на габарит и укрепване, протест на околните незаконни обитатели, изразяващ се в блокиране на жп линията и пълно преустановяване на движението за часове, съответно големи парични и технологични вреди за БДЖ и НКЖИ, гневни и изплашени пътници. Ежемесечно. И това се случва в страна от ЕС, на магистрална жп линия с влаково движение освен с локално и национално, и с международно значение.
Две години Столична община нехае и не желае да предостави парцелирането в района, може би, за да не се разбере, че за незаконно застроени частни и общински имоти и заради нежелание за ангажимент за справяне с това. Две години НКЖИ моли Столична община и ДНСК, РДНСК да разчистят сервитута (собствената земя на НКЖИ), незаконно застроен и според Закона за железопътния транспорт, и накрая се налага със собствени средства да разруши около 30 незаконни постройки (в края на декември 2015 г.), за да се гарантира сигурността/безопасността на превозите и живота и здравето на пътниците. Две години основно ремонтирана жп линия с елементи на релсо-траверсовата скара, позволяващи движение на влакове със 160-200 км/ч., не може да достигне техническия максимум за участъка покрай „Факултета“ от порядъка на 100-120 км/ч. Само че такава не може да реализира по-висока от 25-60 км/ч., поради постоянна опасност от свлачища и блокажи на линията (в крива се намира и при такива действия може да има сгазени протестиращи, поради малката видимост при навлизане на влака в нея). И от ремонта досега не е била повече от посочената по-горе.
За 2015 г. посегателствата над влакове от цигани във „Факултета“, регистрирани официално от „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД, са 9 на брой, а щетите от счупени прозорци на нетна стойност, без в това число да влизат режийни разходи – 4 300 лв.
Само за 2017 г. случаите на свличания, блокажи на линията и замерване на влаковете от циганите, живеещи в близките незаконни постройки са шест за 8 месеца. Всеки месец. Терорът става все по-силен и безнаказан.
Тъй като от ВМРО – София непрестанно следим въпроса и от няколко години насам се занимаваме активно с проблемите около жп линията край „Факултета“ предлагаме на Вашето внимание ретроспекцията, подкрепена с прецизни данни и снимков материал. За две години повече от 15 блокади и нападения на влакове, за две години около 10 писма и въпроси (официални и неофициални) от страна на ВМРО към местна власт, държавни служби и министерства с цел трайно разрешение на проблемите там.
Битката за жп линията през „Факултета“ (обзор):
1 август 2014 г., въпрос на общинския съветник Димитър Антов до столичния кмет Йорданка Фандъкова, относно незаконните постройки на територията на кв. „Факултета“
4 август 2014 г., след протест на местните цигани във „Факултета“ с искания да се узакони незаконното, така де – постройките им
27 юни 2015 г., снимки от положението при Факултета по време на строително-ремонтните работи
3 юли 2015 г., спорът между ДП „НКЖИ“ и Столична община за това кой е отговорен за незаконните постройки (?!)
28 декември 2015 г., на клипа ясно се виждат последиците от свличанията на левия откос и събарянето на някои постройки в сервитута от НКЖИ
13 януари 2016 г., снимки от положението при „Факултета“ при продължаващи действия от ДП „НКЖИ“ по събаряне на постройки и намалената скорост (25 км/ч), заради свлачищата
31 януари 2016 г., снимки на свлачищата на десния откос над жп линията при „Факултета“
24 февруари 2016 г., отговор от столичния кмет на въпроса от 22 февруари с.г. – http://sofiacouncil.bg/content/docs/c_f37026.pdf
10 март 2016 г., общинският съветник Димитър Антов в спор с кмета на София Фандъкова на заседание в Столичния общински съвет за проблемите край жп линията във „Факултета“
12 май 2016 г., снимки от жп линията при „Факултета“ около година след ремонта, всичко е по старо му
14 март 2017 г., едно от най-наглите и продължителни нападения и блокажи за годината при „Факултета“, описан подробно в сводка на ДП „НКЖИ“
20 юли 2017 г., след поредното свличане на земя върху жп линията циганите пак я блокират и палят огън на нея.