Начало Новини Патриотите настояват за приоритетно държавно финансиране на българското филмопроизводство

Патриотите настояват за приоритетно държавно финансиране на българското филмопроизводство

За отпускането на средства следва да се прилагат прецизни културни критерии, а в контролиращите дейността комисии да се назначават хора, отговарящи на определени критерии. Българското филмопроизводство трябва да има приоритетно държавно финансиране.

Това са част от предложенията на народния представител от ВМРО Мария Цветкова – и зам.-председател на Комисията по култура  и медии в НС, изработени заедно със секретаря на ПГ „Обединени патриоти“ и депутат от НФСБ Христиан Митев. Промените са внесени между първо и второ четене на законопроекта за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия. Целта е да има повече финансиране на българското филмопроизводство.

След проведени две срещи с депутати от ВМРО, сред които и зам.-председателят на Организацията доц. Милен Михов, инициирани от българския представител и член на делегацията на ВМРО в Европейския парламент Андрей Слабаков, с Милко Лазаров – председател на Съюза на българските филмови дейци, Екатерина Чурилова – юрист на Съюза, и режисьора проф. д-р Михаил Мелтев, бяха изложени редица проблеми пред бранша, които Патриотите в парламента приеха като свой дълг да разрешат. Удобен момент беше отворената тема с внесените от Министерски съвет редакции в ЗФИ.

Мария Цветкова пое инициативата. Заедно с Христиан Митев приеха предложените от Съюза на българските филмови дейци идеи за промени, които да дадат фокус при държавното финансиране на българското филмопроизводство.

Като например предлаганата в чл. 26, ал. 6 разпоредба, която предоставя гаранции, че финансирането на българското филмопроизводство ще има приоритет. С промяната Патриотите настояват средствата за възстановяване на разходи за производство на аудио-визуални произведения. От тях ще могат да се възползват и чужди продукции, да бъдат отпускани само, ако е осигурена субсидия за производство на български филми поне в минималния размер, предвиден в ЗФИ – чл.17, ал.4, т.1 (§. 12 от законопроекта).

По отношение на държавната помощ, предоставяна по схемата за възстановяване на част от разходите за филми, произведени на територията на България, включително и чужди, следва да се прилагат същите културни критерии за оценка на кандидатстващите проекти като тези, които се изискват за производството на филми с държавни средства.

С внесените промени в Допълнителната разпоредба Патриотите включват в дефиницията съответно на средностатистически бюджет на игрален, документален и анимационен филм и разходите за неговия показ, разпространение и фестивално участие.

В момента те са изключени от дефинициите, въпреки че в предложения текст, приет на първо четене, се предвижда средствата за държавно подпомагане за показ, разпространение и фестивали да са включени като част (15 на сто) от субсидията за филмопроизводство.

Тя се определя на базата на средностатистическите бюджети за предходната година съответно на 12 пълнометражни игрални филма, 22 пълнометражни документални филма и 250 минути анимация.

Ето и останалата част от мотивите на внесените изменения в Закона за филмовата индустрия:

Функциите на Националния съвет за кино следва да бъдат запазени и след изменението на закона. Това е така, защото създават гаранции за упражняване на граждански контрол в процеса на вземане на решения от администрацията. А те са свързани с определяне на политиката в сферата подпомагането и развитието на филмовата индустрия. Предложението за въвеждане на нови правомощия на изпълнителния директор на ИА „НФЦ“ отнема функциите на  Националния съвет за кино. С това се обезсмисля съществуването на такъв орган.

Предложението цели запазване на досегашната законодателна уредба при извършване на финансова оценка на кандидатстващите за държавна подкрепа проекти.   

Функциите на НСК по сега действащия закон следва да се запазят, тъй като са гаранция за упражняване на граждански контрол върху дейността на администрацията.

Относно състава на комисията по чл. 10, ал. 1 считаме, че е недопустимо в закона да не се съдържа никаква регламентация относно състава и начина на формиране на националните художествени комисии. По тази причина предлагаме в закона да бъдат въведени поне минимални изисквания. И те да гарантират, че в комисиите ще бъдат включени представители на основните участници в художествено-творческия процес по създаването на филми.

В предложената промяна на чл. 13 на ИА „НФЦ“ са предоставени твърде общи правомощия за извършване на финансовата оценка на проектите. Липсват ясни правила как точно ще се извърши и организира финансовата оценка.

Считаме, че не следва принципни положения да се регламентират в подзаконов акт.

Тъй като това създава предпоставки за превратно упражняване на правомощия и занижава възможностите за ефективен контрол върху администрацията. Реално тя на практика сама ще създаде правилата за своята работа. Тъй като Правилникът за прилагане на закона се изготвя и приема от изпълнителната власт. По тази причина настояваме да се запази сега действащата законодателна регламентация по отношение на финансовата оценка на кандидатстващите за държавна помощ проекти. А именно чрез финансова комисия, определена по прозрачен начин и действаща по ясни правила.

В предложения законопроект са отпаднали голяма част от изискванията към състава на националните художествени комисии. Това създава несигурност как точно ще бъдат определяни членовете на тези комисии. Считаме, че значителен пропуск в закона е липсата на конкретна регламентация относно начина на формиране на комисиите по чл. 8, ал. 1, т. 2, както и липсата на законови изисквания за професионална квалификация и опит  на техните членове. Предлагаме в закона поне да бъде предвидено тази материя да бъде уредена в Правилника за прилагане на закона.

Считаме, че липсата на регламентация на изисквания към организациите в областта на филмовата индустрия, които се вписване в регистъра по чл. 19 е пропуск на законопроекта.

Въвеждането просто на регистрационен режим – без никакви критерии (като например изискване за активна дейност на организацията за период от поне 5 години; изисквания за определен минимален членски състав; за реален опит на членовете на организацията в сферата на филмовата индустрия – като автори и продуценти и др.) създава предпоставки в регистъра да бъдат вписани неограничен брой НПО, между които, по напълно неясни правила, Изпълнителният директор на НФЦ ще избере 12 членове на НСК. По тази причина смятаме, че е изключително важно в закона поне да бъде предвидено такава регламентация да се въведе с Правилника за прилагане. В правилника трябва да се предвиди също така и механизъм за заличаване от регистъра на организация. И то ако тя не отговаря на критериите за представителност.

Отлагането на влизането в сила на закона ще осигури достатъчно време за изработването на правилника за неговото прилагане. А без него законът не би могъл на практика да бъде приведен в действие поради значителните промени спрямо досегашната уредба.

Последни Новини

Каракачанов във Варна: ВМРО иска да привлече българите, които не участват в политическия живот

Политическият модел на посушковците трябва да бъде разбит ВМРО ще се яви самостоятелно на изборите, като ще представи своите...

ВМРО – Русе номинира Траян Тотев за водач на листата за парламентарните избори

На съвместно заседание между Общинското и Областното ръководство на ВМРО - Русе бяха обсъдени имената на кандидатите за народни представители в 19...

Джамбазки: Мораториум върху търговията с въглеродните емисии ще спре безумната „Зелена сделка“

Има просто решение за спиране на европейската „Зелена сделка“ и това е приемането на мораториум върху търговията с въглеродни емисии.

Контрера: С аферата „Живко Коцев“ Промяната стана мафията

Защо Кирил Петков, Асен Василев и ген. Атанасов още не са разпитани? Тази остра позиция във връзка с горещите...

Контрера призова кмета Терзиев да направи 2 май неучебен ден за територията на Столична община

Внасям писмено предложение в СО, съобщава общинският съветник от ВМРО Призивът на зам.-председателя на ВМРО и общински съветник в...

Ангел Джамбазки се срещна с Виктор Орбан и Матеуш Моравецки в Брюксел

Вчера, 16 април 2024 г., българският представител в ЕП Ангел Джамбазки се срещна с доскорошния премиер на Полша Матеуш Моравецки, министър-председателя на...

Министри за шир потреба и масова безотговорност – това е профилът на служебния кабинет!

Предлагаме Кръгла маса и пет национални приоритета за излизане от кризата Берем резултатите от конституционната реформа на Христо Иванов,...

Коментари

serdivan escort adapazarı escort odunpazarı escort

escort bayan sakarya escort bayan eskişehir