Начало По места Градският транспорт на София може и да спре догодина без помощ от...

Градският транспорт на София може и да спре догодина без помощ от държавата, алармира Карлос Контрера

Към края на 2020 г. дълговете към доставчиците ще достигнат приблизително 15.5 млн. лв.

Без помощ от държавата градският транспорт на София може и да спре догодина

Председателят на комисията по транспорт и пътна безопасност в Столичен общински съвет Карлос Контрера изпрати

писмо до министъра на финансите Кирил Ананиев,

в което настоява държавата да помогне на градския транспорт в столицата. През месец октомври кметът на града Йорданка Фандъкова също е поискала целево финансиране от държавния бюджет, за да се осигури нормалното функциониране на масовия градския транспорт в София.

Карлос Контрера посочва в писмото си, че без намесата на държавата и помощ за покриване на натрупаните загуби транспортните оператори могат да се окажат в положение

да не са в състояние да осигурят нормален превоз на столичани.

Според председателя на комисията по транспорт в Столичния общински съвет

до момента София е успяла да балансира системата и сама да се справи с кризата,

но в следващите месеци това няма да бъде възможно.

В писмото до министерство на финансите се казва още:

„Епидемията КОВИД-19 доведе от март месец 2020 г. до сега до значително намаляване на пътникопотока в обществения транспорт по редица причини:

  • мерките за спазване на дистанцията;
  • предпочитанието на хората да не посещават места, където има струпване на хора;
  • намаляване на икономическата активност;
  • преминаването на учениците в дистанционна форма на обучение;
  • периодите, в които не работеха детските градини и яслите;
  • въвеждането на работа от вкъщи, прилагано както от държавни/общински институции, така и от частния сектор.

Това са само част от причините, довели до чувствителното намаляване на пътниците в обществения транспорт. Отделно от това с цел опазване на здравето по време на извънредното положение контролът беше преустановен. Към настоящия момент контрольорите изпълняват функцията на кондуктори. Причината за това е забраната за продажба на билети от водачите. Това е мярка, която беше взета в началото на извънредното положение с цел запазване здравето им и недопускане на клъстерно заразяване по депа и гаражи.

Градският транспорт на София ще има задължения приблизително 15,5 млн. лв.

Това води до постепенно формиране на просрочия на задължения към доставчици. Към края на годината необходимите средства за покриване на тези задължения на „Столичен автотранспорт“ ЕАД, „Столичен електротранспорт“ ЕАД и „Метрополитен“ ЕАД ще бъдат приблизително 15,5 млн. лв. (данните за м. ноември, съответно за м. декември 2020 г. все още не са налице).

Настоящата ситуация, особено след въвеждането на новите и по-строги мерки, поставя под риск нормалното финансиране на общинските транспортни дружества. До момента операторите чрез преструктуриране на разходите и с помощта на Столична община успяват да обезпечат нормалната експлоатационна дейност. В т.ч. изплащане на заплати на работниците и служителите и плащания към доставчиците за материали и ремонти. Тенденцията за намаление на приходите обаче води до нарастване на дълговете им.

Поради това,

ако не се получи целево финансиране от държавния бюджет,

съществува реален риск транспортните дружества да не могат да изпълняват нормално транспортната задача. Това от своя страна ще наложи ревизиране на разписанията и съкращаване на курсове, закриване на или сливане на линии с цел оптимизация на разходите. Със сигурност това е непопулярна мярка и ще срещне сериозен обществен отпор и то с основание. Промяната на разписанията от своя страна ще доведе до по-малък брой курсове по линиите и по-големи интервали на движение. А това от своя страна ще доведе до струпване на хора по спирките и в пътническите салони на превозните средства, което абсолютно ще обезсмисли мерките за спазване на физическа дистанция.

Липсата на средства може да доведе и до редица

съдебни дела срещу операторите от техни контрагенти,

което свързано с допълнително разходи, налагане на запори и възбрани, а това ще смути нормалното функциониране на градския транспорт в София.

Под въпрос е и ритмичното, без забавяне, изплащане на възнагражденията

на работещите в обществения транспорт, което ще породи сериозно и справедливо социално недоволство.“

Карлос Контрера заявява още:

„Ако държавата не помогне сега, в следващите месеци размерът на недофинансирането ще се увеличи. Към момента недостигът е 15,5 млн. лв. В един момент

общинските транспортни дружества просто ще спрат работа,

защото няма да могат да се издължат на работниците и доставчиците.

Възможните варианти са няколко:

  • транспортът в София въобще да спре,
  • да разредим разписанията, което ще доведе до огромни проблеми и обществено недоволство или
  • държавата да ни помогне сега, докато търсим варианти да стабилизираме системата.

Казвам го сега, защото хората трябва да знаят истината. Аз не я спестявам.

Ако столицатане получи помощ от държавата, напълно е възможно да се наложи

градският транспорт на София да бъде редуциран до степен, че все едно нямаме такъв.

Това е негативният сценарий. Ако не може да се плати на работниците и служителите и на доставчиците, точно към това вървим.

От месец октомври тече комуникация с Министерство на финансите. Да се надяваме, че държавата няма да допусне криза в столичния транспорт.

Времената са трудни, общината близо година сама се справяше, но няма да издържим още дълго. Без помощ от държавата сега, в следващите месеци ще се наложи да спрем линии или да обединяваме такива. А след това и да закриваме. Това е негативният сценарий. Хората няма да са доволни, но ако не се осигурят средства, до там ще стигнем. Истината трябва да се казва…“

Последни Новини

Д-р Султанка Петрова: Да си купим хляб и кисело мляко ще стане лукс

Един от най-големите проблеми в нашата страна е, че хората не са подпомогнати по най-добрия и ефективен начин. Ние не търсим индивидуалната...

Ангел Джамбазки: Съюзниците на Путин са в Брюксел

Тази руска пропаганда срещу Украйна е на американски платформи. И те не ги свалят. Защо това е така? Защото очевидно не желаят...

Андрей Слабаков: Срам и позор за ЕС е, че България и Румъния не са още в Шенген

Българският представител в Европейския парламент от групата на ЕКР/ВМРО Андрей Слабаков бе категоричен в свое изказване по време на заседание в Страсбург,...

Атанас Стоянов отново грабна приза „Кмет на годината“

Градоначалникът на Сандански и член на ръководството на ВМРО Атанас Стоянов отново спечели титлата „Кмет на годината“ в категория средна община.

Ангел Джамбазки към лидерите на политическите партии и ЦИК: Докажете, че сте национално отговорни и спрете манипулациите на изборния процес в Турция

В нарочно писмо до политическите партии, които имат представители в ЦИК, българският представител в Европейския парламент и съпредседател на ВМРО Ангел Джамбазки...

ВМРО е онази политическа сила, която единствено и винаги е отстоявала не само българския национален интерес, но и българската духовност

А без духовност, няма да я има България! С молебен за здраве, мир и благодат на българския народ беше...

Юлиан Ангелов: ВМРО е за безплатни учебници в средното образование

ВМРО е за изцяло безплатни учебници в средното образование, заяви в „Предизборно кафене“ на Национална телевизия БГ+ главният секретар на ВМРО Юлиан...

Коментари