Евродепутати и представители на превозвачите и спедиторите от Източна Европа – България, Полша, Чехия и Прибалтийските държави излязоха с обща позиция срещу предлаганите от Европейската комисия промени в „Пакета за мобилност“.
Заместник-председателят на ВМРО и евродепутат Ангел Джамбазки заедно с полския си колега Ждислав Краснодебски, който е член на Комисията по заетост и социални въпроси в ЕП, бяха домакини в Брюксел на събитие, посветено на предложението за Директива за командироването на работници и в частност предизвикателства, пред които са поставени предприятията от Централна и Източна Европа.
Специално внимание бе обърнато на транспортния сектор и предложения от Европейската комисия „Пакет за мобилност“. Лектори на събитието бяха д-р Золт Дарвас, старши научен сътрудник в Брюгел, д-р Марчин Киелбаса, юрисконсулт на Инициативата за трудова мобилност и Ема Харович, консултант по европейски въпроси в ITD – Асоциация за датския автомобилен превоз на стоки.
В дискусията взеха участие представители на Националното сдружение на българските превозвачи, Националното сдружение на българските спедитори, Камарата на автомобилните превозвачи в България и Съюза на международните превозвачи.
Ето какво каза в заключителната си реч българският представител в Европейския парламент и домакин на събитието Ангел Джамбазки:
Уважаеми колеги,
Скъпи гости,
Най-напред искам да благодаря на участниците за техния принос. Експертното мнение е нещо, което много ценим и с което се съобразяваме.
Смятам, че командироването на работници е изключително важно за начина, по който работи единният пазар. Не трябва да забравяме, че свободното движение на трудещите се е един от фундаменталните принципи на ЕС. Аз лично бих бил против всяко предложение, ограничаващо тази основна свобода.
Имайки това предвид, бих искал да подчертая един от ефектите, който би имала директивата за командироване на работници. Разбира се, говоря за сферата на автомобилния транспорт. Трябва да се борим за специално споразумение в тази сфера поради специфичния характер на бизнеса. Работниците в транспортния сектор следва да бъдат изключени от това законодателство, тъй като те не могат да се считат за „командировани работници“ като такива. Това е огромна административна тежест, на която не бива да излагаме бизнеса си в сектора.
Трябва също така да вземем под внимание въздействието, което директивата за командированите работници ще окаже върху ефективността на европейската икономика. Множество малки и средни предприятия рискуват да бъдат изтласкани от бизнеса. Това би създало монопол на пазара в сектора за големите западноевропейски фирми. Трябва да търсим разумни механизми за приспособяване на сектора. В противен случай сме изправени пред опасността от срив на тази икономическа сфера.
Бих искал да призова за спешни и твърди действия, за да се гарантира безпроблемното функциониране на новия пакет за мобилност по начин, който не би довел до компромиси и дискриминация на предприятията от периферията на Европа в полза на западните предприятия. Сегашните предложения ще задълбочат неравенствата между двете части на континента.
Благодаря за вниманието.