В момента няма наложени санкции на страната ни от ЕК относно нарушение на процедурите по ЗОП, проведени в рамките на проекти с европейско финансиране. Конкретно по оперативна програма транспорт и транспортна инфраструктура в периода 2014-2020 г. и такива по механизъм за свързана Европа, по които бенефициент е ДП „НКЖИ“.
Това стана ясно от отговора на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков на въпрос на депутата от ВМРО Деан Станчев.
Вижте във видеото питането на народния представител и отговора на министъра >>>
Пълен текст на въпроса:
ЧРЕЗ
ПРЕДСЕДАТЕЛЯ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
ДО
Г-Н РОСЕН ЖЕЛЯЗКОВ
МИНИСТЪР НА ТРАНСПОРТА, ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯТА
В Ъ П Р О С
от Деан Станчев, народен представител от ПГ на „Обединени патриоти“
На основание чл. 90, ал. 1 от Конституцията на Република България и чл. 95 и чл. 96 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание, внасям въпрос
ОТНОСНО: Проекти на Национална компания „Железопътна инфраструктура“
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР,
От известно време насам се забелязват някои медийни изяви и публикации, на които въпреки че понякога се отговаря с успокоение, тяхната повторяемост във времето като въпроси и репортажи в различни медии предизвиква известна тревожност. Отделно получавам сигнали и информация относно тази тема с проектите за основен ремонт и осъвременяване на железопътната мрежа, която стопанисва ДП „НКЖИ“. Има проекти на ДП „НКЖИ“, които с години предприятието не може да осъществи и се бавят по една или друга причина със започването им, да не говорим за определени етапи на изпълнение, а краят на периода за изпълнението им наближава. Например проектите за жп възел „София“ и Първа магистрална жп линия, в частта между гари Елин Пелин, Костенец и Септември. Отделно се правят нови проекти, въпреки съществуващи такива, правени само преди няколко години, като този за модернизация на Пета и Шеста магистрални жп линии.
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ЖЕЛЯЗКОВ,
Във връзка с гореизложеното, въпросите ми към Вас са следните :
- Има ли наложени санкции от Европейската комисия относно нарушения в процедури по ЗОП, проведени в рамките на проекти с финансиране по оперативни програми на ЕС, които касаят ДП „НКЖИ“ като бенефициент и на каква стойност са санкциите?
- Какво ниво е достигнала реализацията на проекта по ОПТТИ „Модернизация на железопътната линия София – Пловдив: жп участък Елин Пелин – Костенец“ на ДП „НКЖИ“, има ли проблем в частта за изпълнение от испанското дружество „Контратас Иглесиас“, което трябва да строи 4,6 км тунели и което е в ликвидация от края на октомври 2019 г. – 2 месеца след подписване на договора за изпълнение на участъка?
- Има ли опасност да бъде преустановено финансирането по някоя оперативна програма, по която ДП „НКЖИ“ е спечелила участие с проект и поради какви причини?
Народен представител: Деан Станчев
София, 14.10.2020 г.