Пътищата падат жертва на войната в управляващата коалиция, споделя съпредседателят на ВМРО Искрен Веселинов. Ето целия му коментар >>>
В далечната 1999 г. започнах работа в тогавашното Главно управление на пътищата, днес Агенция пътна инфраструктура и оттогава съм се нагледал на всякакви дивотии под маската на реформи, но днешните бият всякакви рекорди. Не че сегашните управляващи са открили неплащането по редовни договори и за редовно свършена работа – ГЕРБ бяха първи. И те тръбяха за корупция в бранша, който служел на Тройната коалиция, и не плащаха близо две години. Като резултат фалираха всички малки и средни фирми, а много големи бяха изкупени на безценица от познайте кой.
Комичното в днешния случай е, че отказа за плащане е за период, в който основно е управлявал служебния кабинет, а не „греберите“. Неговата администрация не само не спря възложените обеми работа, които 3-4 пъти надвишаваха рамката на бюджета, но и надлежно следва да е проверявала изпълнението и създала документите, на база на които се претендира за сумите.
Но да приемем, че служебните не са били в час. МРРБ вече 4 месеца е с ново ръководство – проверило е заедно с МФ договори и документи, излезли са заедно със становище, че трябва да се плаща, защото договорът е като закон за страните. И изведнъж премиерът и съпартийците му казват: добре, ама само половината от сумата и то след решение на НС. Защо? За да се свали отговорността от министрите или за да принудят фирмите, които чакат пари, да тичат по партийните централи и да си осигуряват гласове? Поставя се едно плащане не в зависимост от правото, а от волята на хора, които бегло познават проблема.
Още по-весело става с другата половина. Пак ще трябва МРРБ и МФ да прегледат всичко, но дори да няма сянка от съмнение, папките ще отидат в антикорупционната комисия на парламента. Т.е. пътностроителният бранш пак ще трябва да ходи при депутати и в партийни централи, да ги „убеждава”. После всичко пак влиза в пленарна зала и „убеждаването” минава на ниво парламентарни групи.
Перфектна корупционна схема!
Или перфектна схема за шантаж на целия бранш. Каква е целта? Да каже просто Киро, но явно не е намаляване на корупционния риск…
Вместо ресорните министерства да си поемат отговорността и конкретни лица да отговарят с подписите си под документите, строителството и поддържането на пътищата се прехвърля като ангажимент на Народното събрание, което явно ще действа като Конвент, изземвайки всички правомощия на изпълнителната власт. Всичко става политика!
И правилно някои питат „Защо само пътищата?”. Както е тръгнало, да закриваме министерствата – депутатите ще сколасат всичко.
Впрочем едва ли Киро иска да променя начина на функциониране на държавата. Пътните строители паднаха жертва на войната в коалицията. Ресорът е на ИТН, значи ще им натрият носа, като превърнат министъра им във фигурант. И така едните извиват ръцете на другите за БНБ, тези си го връщат, а има ли нещо в хладилниците на работниците и какво ниво на пътна безопасност гарантира тоя подход явно е второстепенен въпрос.