Начало Блог Каракачанов с отворено писмо относно непрозрачния начин за придобиване на бронирана машина...

Каракачанов с отворено писмо относно непрозрачния начин за придобиване на бронирана машина за Сухопътни войски на БА

Бивщият министър на отбраната и почетен председател на ВМРО д-р Красимир Каракачанов изпрати отворено писмо до отговорните институции и до медиите по повод непрозрачния начин за придобиването на нова бронирана машина за Сухопътни войски на БА.

До президента и върховен главнокомандващ на Българската армия

г-н Румен Радев

До министър-председателя на

Република България

г-н Николай Денков

До председателя на 49 Народното събрание

г-н Росен Желязков

До министъра на отбраната

г-н Тодор Тагарев

До средствата за масова информация

Отворено писмо

от Красимир Каракачанов, министър на отбраната и вицепремиер  (2017-2021)

относно: непрозрачния начин за придобиването на нова бронирана машина за Сухопътни войски на БА

Преди дни излезе информация, че Министерството на отбраната се готви да сключи договор със САЩ за закупуване на 183 бойни бронирани машини „Страйкър“ на фирмата „Дженерал Дайнамикс“ на стойност 1,5 млрд. долара. Остава впечатлението, че обществото и медиите се държани на тъмно по този изключително важен въпрос за модернизацията на Сухопътните войски на Българската армия.

През юни 2018 г. Народното събрание на Република България утвърди 3 проекта за модернизация на БА – 8 изтребителя за ВВС, 2 многофункционални патрулни кораба за ВМС и за придобиване на 150 бойни бронирани машини 8х8 за Сухопътни войски.

В Проекта за инвестиционен разход (ПИР) са заложени основните изисквания за придобиването на машините за сформиране на 3 батальонни бойни групи на Пехотата.

Накратко – новите основни бойни машини на Пехотата да могат да превозват до 11 бойци, да са с високо ниво на защита (4-то ниво по стандарта на НАТО с възможност за ъпгрейд до 5-о ниво), изисквания за преодоляване на препятствия на труден терен, да бъдат оборудвани с куполи с 30 мм оръдия и да са оборудвани с противотанкови ракети с далекобойност най-малко 4 км и машините да са с двигател минимум 500 конски сили мощност.

Особено внимание в ПИР от 2018 г. се обръща на индустриалното сътрудничество – минимум 20% участие на българската оръжейна промишленост, сглобяване на машините в българско предприятие – Терем – Търговище, собственост на МО, доставка на оборудване и ноу-хау, обучения на персонал за поддръжка на новата машина в България, което ще спести десетки милиони при поддръжката на машината през нейния жизнен цикъл.

Ценовата рамка, която гласува НС, бе 1,22 млрд. лв. без ДДС.

При проведената процедура през 2020 г. бяха получени 4 оферти от водещи европейски компании, като офертите на 2 от тях отговаряха на всички изисквания на Сухопътни войски, заложени в Проекта за инвестиционен разход. За съжаление и 2-те оферти надхвърляха ценовата рамка, гласувана от парламента. Интересно е, че фирма „Дженерал Дайнамикс“ – Европа, предложи цена от 1,7 млрд. лв., докато сега същата фирма в САЩ иска 1,5 млрд. щатски долара (2,73 млрд. лв.) за машина, която не отговаря на изискванията на Сухопътни войски и на ПИР, гласуван от НС.

Поради надхвърлянето на цената, до което можеше да се простре МО, отмених конкурса и възложих на Терем холдинг да разработи проект за изграждане на основната бойна машина за пехотата изцяло в България с включване на българската оръжейна промишленост и чужди фирми. В края на април 2021 г. проектът бе готов, имаше оферти от водещи европейски и български компании, които да доставят основните компоненти за изграждането на бойната машина на стойност 1,2 млрд. лв. Аз и моят екип внесохме проекта в МС в началото на май 2021 г., но решението бе да се остави на вниманието на следващото правителство, за да се избегнат спекулации, че се правят големи разходи в последните дни на кабинета.

За съжаление този проект на МО и Терем холдинг не бе разгледан от служебното правителство и от правителството на Кирил Петков.

Сега става ясно, че има предложение от САЩ да ни бъдат продадени подобни машини. От публичната информация се разбира, че това са машини „Страйкър Драгун“, модел от 90-те години, използвани от морската пехота на САЩ. Има информация, че този модел е спрян от производство пред няколко години, защото американската морска пехота се превъоръжава с нови, по-модерни машини.

Този модел „Страйкър“ е разглеждан като вариант от Сухопътни войски преди години, но според специалистите не отговаря на много от изискванията на проекта – по-ниско ниво на защита на екипажа (стандартно 3-то ниво), по-малка мощност на двигателя (360 конски сили), по-слаба маневреност, боеприпасите за основното 30 мм оръдие, поради специфичните изисквания за зареждане в американската армия, могат да се доставят само от САЩ. Предлаганите противотанкови ракети, с които ще бъдат оборудвани машините, са с далекобойност 2,5 км и то само при пряка видимост, вместо изискуемите минимум 4 км. И още, и още въпроси, по които МО мълчи, като липсата на V-образно дъно за по-високо ниво на защита от противотанкови мини.

Веднага възниква един прост въпрос – как така американската фирма Дженерал Дайнамикс – Европа предлага своята машина Пираня 5, модел от преди 10 години за цена 1,7 млрд. лв., покривайки всички изисквания в проекта от 2018 г., а Дженерал Дайнамикс – САЩ предлага модел от 90-те г. на миналия век, който не отговаря на изискванията ни за 1,5 млрд. долара (2,73 млрд. лв.). Цена с повече т 1 млрд. лв. по-висока!

Има и други въпроси. Защо при придобиването на основна бойна машина за българската пехота не е включена българската военна промишленост, която има възможност за изгради машината в България? Известно е, че български предприемач изгради нов военен завод в Бургас и притежава прототип на модерна бронирана машина.

Изграждането на бойната машина в България ни дава няколко предимства – много по-ниска цена, сигурност на поддръжката и доставката на муниции, създаване на стотици високо квалифицирани работни места, възможност за основен ремонт на стотина километра от поделенията на БА, а не на хиляди километри в чужбина и спестяване на десетки милиони от транспортни разходи.

Защо инвестираме парите на българския данъкоплатец в чужда оръжейна индустрия, а не в българската?

Доколкото съм информиран, министърът на отбраната се готви да сключи договора в следващите 2-3 седмици, а за да не му бъде търсена наказателна отговорност, едва след това да прекара договора за ратификация в НС.

Редът е обратен – първо НС гласува проекта и след това правителството провежда преговори за сключване на договор.

Ако всичко това е вярно, означава, че българският данъкоплатец ще бъде натоварен с ненужно високи разходи най-вероятно взети от правителството чрез външен банков заем. Което означава, че всяко българско семейство ще бъде натоварено да връща по 1365 лв., които пари „богатият“ ни народ ще инвестира в икономиката на САЩ и Канада, вместо в родната индустрия.

Затова не само аз, убеден съм, че  цялото българско общество, очаква ясни отговори от правителството и министъра на отбраната.

София, 18 септември 2023 г.

Красимир Каракачанов

Последни Новини

Иво Пазарджиев: ВМРО е патриотичната алтернатива

Добрите години за Русе предстоят, нужно е да се обединим около общи каузи, категоричен е водачът на листата на ВМРО - БНД

Близо до хората, близо до реалните проблеми

Ангел Джамбазки, водач на листата с кандидати за евродепутати от ВМРО, заедно с Богомил Бранков, водач на листата на партията за София...

Красимир Каракачанов: От ВМРО разчитаме на хората, на които им омръзна разделението на нацията

От ВМРО разчитаме на хората, на които им омръзна това разделение на нацията. Първо беше сини-червени, после на монархисти-републиканци, а сега е...

Красимир Каракачанов се срещна с хората от Козлодуй

В гр. Козлодуй лидерът на ВМРО Красимир Каракачанов и кандидатите за 6 МИР Враца представиха основните приоритети с които патриотичната организация се...

Георги Петров, водач на листата на ВМРО в Кюстендил: Нужни са инвестиции в инфраструктура

Водачът на листата с кандидати за народни представители от ВМРО за 10 МИР Кюстендил Георги Петров и водачът на листата на партията...

ВМРО: Без производство – няма държава!

Нужно е стратегическо подпомагане на сектори земеделие, туризъм и хранително-вкусова промишленост Икономиката не трябва да бъде оставяна повече на...

В Русе се състоя протестно автошествие на ВМРО срещу „Зелената сделка“ и увеличението на цената на електроенергията за крайните потребители

На 26 май 2024 г. от 11:00 часа започна протестно автомобилно шествие, организирано от ВМРО – Русе, с което се изрази позицията...

Коментари

serdivan escort adapazarı escort odunpazarı escort

escort bayan sakarya escort bayan eskişehir