Начало Новини Карлос Контрера: Без финансиране от държавата не е изключено общественият транспорт да...

Карлос Контрера: Без финансиране от държавата не е изключено общественият транспорт да бъде орязан

На кръгла маса, организирана от КТ „Подкрепа“ по тема „Ролята на националния обществен транспорт в условията на пандемия, икономическа, енергийна и финансова криза и последиците от тях“, председателят на комисията по транспорт в СОС Карлос Контрера призова общините и държавата да изработят механизъм за дофинансиране на обществения транспорт.

Участие в кръглата маса взеха и кметът на Столична община, зам.-председателят на транспортна комисия в СОС, изпълнителни директори на общински транспортни оператори от София и страната. Народни представители, министерство на финансите и министерството на транспорта не се появиха, въпреки че са били поканени.

Според Карлос Контрера централната власт живее в паралелна реалност и не разбира сериозността на проблема с обществения транспорт в цялата страна – това е кръвоносната система на всеки един град, община или агломерация. Общественият транспорт не съществува сам за себе си, той е за хората. Тоест основният фокус, който трябва да бъде, е удобство за пътника – ефективност, бързина на придвижване. Което има пряко отношение към почти целия ни икономически, ако щете и социален, живот, смята общинският съветник от ВМРО.

Времето и форматът бяха подходящи за една широка дискусия, от която очевидно, без да ми се обиждат представителите на Министерство на транспорта, държавата липсва. Което означава, че има диаметрално разминаване между това какви са нуждите на хората и какви са моментните политически виждания. Тази дискусия щеше да бъде интересна и с участието не само на представители на министерствата на политическо ниво, както каза кметът Фандъкова, но и на народни представители. Защото според мен ние живеем в две паралелни реалности. Това, което представи Ваня Григорова, от една страна като анализ и това, което чуваме от комфортните студиа на телевизиите. В конкретика за обществения транспорт – очевидно е, че в тази икономическа ситуация и криза по стечение на обстоятелствата той ще става все по-важен за хората. С оглед трудови пътувания, с оглед достъпа до образование – говорим за ученици и студенти, с оглед социалните функции, които той изпълнява по отношение на по-бедната част от обществото и най-вече на хората, които са пенсионери. В този смисъл не можем да си позволим да направим транспорта и да допуснем той да се превърне в по-малко функциониращ, защото разреждането на линии, увеличаването на интервалите на движение води точно до това. По-лошо качество на услугата, по-труден достъп за хората до работните им места, до местата където учат и до културния и социалния живот.“, посочва Карлос Контрера.

Позицията на ВМРО е, че проблемите с финансирането на обществения превоз на пътници трябва да се решат в някаква форма на разговор между местна власт – тези, които изпълняват транспортната задача по общини, и държавата. Има сливане на три кризи, които ескалираха в началото на тази година заедно и с войната в Украйна. Всичко това косвено или пряко се отразява по някакъв начин на транспортния сектор.

Ето какво заяви по време на срещата Карлос Контрера:

Нужно е градският транспорт като тема да влезе във фокуса на Народното събрание на първо място, защото ние продължаваме да бъдем парламентарна република. Да бъде осигурено необходимото финансиране и ако има добра воля, да вървим и към нормативни промени, които да позволят по-голяма гъвкавост в сектора. Сигурен съм, че тук и ръководителите, в случая на софийските транспортни дружества, но и работниците, служителите, представлявани от синдикалните лидери        , има какво да предложат. Това сме го чували и на терен по депата и гаражите, където освен въпросите, свързани с възнагражденията, се поставят и много други ключови въпроси, касаещи организация на движение, защита на тези хора на работните им места с оглед на това, че работят с пътници и са от сутрин до вечер на терен и така нататък. За мен тази дискусия трябва да завърши с един призив в подобен формат с участието на държавата да търсим решенията. Очевидно е, че финансовият въпрос трябва да бъде решен и то бързо. В противен случай просто съществува реалния риск в един момент транспортът или да бъде толкова орязан, че да стане безсмислен, или просто да спре. Тъй като от една страна понесохме всички негативни ефекти от пандемията и от енергийната криза, от друга страна не получихме, тогава когато имахме нужда, необходимата помощ. Това са дефицити, които се натрупват във времето и създават риск за стабилността на цялата система. Факт е, че София в безпрецедентните времена, когато имахме извънредно положение, нещо което не сме вярвали, че някога ще има, тези текстове от Конституцията и законите, се справи добре. Транспортът не спря дори тогава, когато беше най-тежко – хората имаха възможност да се придвижват от една точка до друга. Нещо повече – когато говорим за така наречените оптимизации и реформи, които са много популярни, аз не ги виждам в държавните дружества, но да кажем, че мантрата е такава. В последната година и половина направихме, може би, над 60-70 ключови промени. Само преди няколко дни бяха пуснати две нови линии буквално. Една трамвайна, една автобусна. Това са истински реформи, защото създават удобство за хората и им дават възможност да се придвижват в града. Давам го като пример, за да илюстрирам това, че и аз – като председател на комисията по транспорт, и разбира се г-н Зарков, и кметът на общината не сме се отказали да подобряваме транспорта, за да стане той по-привлекателен за хората. Но тези усилия трябва да бъдат подкрепени. И първото условие за това е да видим добра воля.

Ще завърша със следното: Веруюто на всеки човек, който се занимава с обществена дейност, би следвало да бъде, както в настоящата ситуация, да помага, а не да пречи. И това е моят призив, с който си мисля, че можем да направим пореден опит да си помогнем взаимно – и общини, и държава, а не да си пречим и да воюваме. Теми, по които да се разделя обществото, и в момента има достатъчно.

Благодаря!“

Последни Новини

Балабанов: Случаят с прострелян мигрант на границата ни е зле скроена комбинация и цели да компрометира България

Случаят с простреляния мигрант е зле скроена комбинация, която да компрометира България пред различни европейски и световни институции. Интересно ми е как...

Българите от РСМ атакуваха в съда дискриминационните закони срещу тях

Сдружението за македонско-българско приятелство в гр. Скопие внесе жалба в Конституционния съд на РС Македония с искане да бъде обявен за противоконституционен...

С кръгла маса бяха отбелязани 100 години от акцията на ВМРО в Кюстендил

С кръгла маса, посветена на събитията от началото на декември 1922 година, когато Кюстендил е окупиран от четите на ВМРО, водени от...

Джамбазки за Шенген: Лицемерие и двуличие от част от западните държави

11 години западните страни се държат със София и Букурещ като с държави втора ръка, подчерта евродепутатът. Въпросът на...

Джамбазки за Шенген: Когато т.нар. „българска политическа класа“ се държи като обслужващ персонал към Европа, ще получаваме такова отношение!

В продължение на 11 години западноевропейските държави доказват двуличното си отношение към България Позицията на...

Двама еврокомисари ще вземат участие в конференцията „Западни Балкани“, организирана от Ангел Джамбазки

Мария Габриел, Оливер Вархей, евродепутати, политици от региона, професори, журналисти и общественици ще се включат в събитието Двама еврокомисари...

Юлиан Ангелов: „Циркът – кодове, бюлетини, машини“ не обслужва интереса на българите

Случващото се в момента в Народното събрание е пълен цирк, който не работи за решаване на проблемите на българските граждани.

Коментари