Общинският съветник от ВМРО и председател на политическа група „Патриоти за София“ в Столичния общински съвет Карлос Контрера участва в дебатите и постави важни въпроси по време на днешната сесия в сферата на сигурността. Те бяха свързани с предстоящото през 2018 г. председателство на България на Европейския съюз.
В заседанието участваха кметът на София Йорданка Фандъкова, директорът на СДВР ст. комисар Младен Маринов, директорът на Столична дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ ст. комисар Веселин Гетов, началникът на „Пътна полиция“ – СДВР Тенчо Тенев.
Днешните предизвикателства към сигурността, към обществения ред в столицата представляват съвкупност от стари нерешени проблеми и нови тенденции, чиито причинители и първопричини не само стоят извън нашата държава, но и трудно могат да бъдат контролирани от когото и да било в съвременния свят, посочи Контрера в изказването си.
Той е категоричен, че сигурността и общественият ред са и винаги ще бъдат от компетенциите на МВР и неговите структури, а местната власт има подпомагащи функции.
Предстоящото председателство на ЕС е не само чест, но и огромно изпитание за града, посочи съветникът.
Предстои мащабно по своята същност събитие, свързано с огромен приток на хора, делегации (действащи със своите методи и правила за охрана), значителен брой обществени събития на публични места. Няма как да фокусираме цялата сила и енергия, цялото внимание върху това, което ни предстои. От гледна точка на сигурността и опазване на обществения ред предизвикателството е голямо. И няма място за грешки. Далеч съм от мисълта да се бъркам в работата на МВР, службите за сигурност, както и да давам съвети и наставления кой как да си върши работата. Но в контекста на настоящата сесия по сигурността бих желал да повдигна някои въпроси, които са споделена отговорност между местната власт и силовото министерство с неговите представители, допълни Контрера.
Ето как продължи изказването си общинският съветник от ВМРО:
На първо място въпросът за създаването на синхрон в действията на служителите на МВР, представителите на Столична община, търговските дружества от типа на пазарите (където се очаква значителен наплив от посетители), ЦГМ, транспортните оператори. В този смисъл въпросът ми към комисар Маринов е обмисляно ли е и планирана ли е организация по синхронизиране на действията от една страна на звената на СДВР с всички съпричастни към поддържането и експлоатацията на публичните пространства. Най-малкото инструктажи за какво и къде да се гледа и следи, на кого се докладва, как се реагира в типизирани ситуации? Този въпрос е фундаментален най-малкото заради това да не се допуска някой, който не може да помогне, поне да не пречи.
Към старши комисар Гетов бих желал да повдигна следните въпроси.
Отработени ли са плановете за реагиране при аварии в метростанциите, респективно необходимостта от създаване на допълнителна организация?
Отработени ли са плановете за реакция при бедствени ситуации, респективно синхронизирането с „Аварийно-спасителното звено на Столична община” при бедствия и кризи?
Задавам тези въпрос не за друго, а защото първо метрото е притегателният пункт, където се съсредоточават най-голям брой хора на сравнително малко пространство. А въпросът за готовността за реакция при бедствия и аварии повдигам поради причината, че председателството ни е в първите шест месеца на 2018 г. – именно периодите, когато София е изживявала кризи поради обилни валежи и снеготопене.
Председателството означава значителни промени в регулирането на пътния трафик и усложнен контрол на движението на МПС особено в централната градска част. С други думи очакваме транспортен проблем не за друго – а защото спецификата на центъра на столицата и струпването на огромен брой хора, пътни превозни средства, мерки за сигурност и промени в организацията на движението ще усложнят обстановката. Въпросите ми към началник Тенев са следните:
Разполага ли Пътна полиция с достатъчен брой щатен състав и техника, за да осигури безпроблемното осигуряване на проходимостта на улиците?
В този смисъл достатъчна ли е наличната техника – т.нар. паяци за разчистване на трасетата, по които ще се движат делегациите и по които ще се обслужват прилежащите зони при заседанията на Европейския съвет?