Пътна полиция е имала лостове за влияние върху организаторите на гонки с автомобили в Лесидрен. С издаването на предупредителен протокол обаче МВР са си „измили“ ръцете. Такива документи се пишат за всичко и на всички.
Това коментира председателят на ВМРО – София и юридически съветник на партията Карлос Контрера в „Добро утро, България“ по ТВ7. Темата на разговора бе войната по пътищата и последният случай в Лесидрен, когато загинаха двама младежи, пометени от кола.
Според Контрера участниците в такива гонки по пътищата могат да се определят като рискова група хора, която се характеризира с незачитане на правилата въобще.
За тях е нормално да се правят гонки – те не съзнават, че са извършили нещо лошо. За тях карането с повишена скорост и нарушаването на правилата не е проблем. Тук става дума за абсолютен правен нихилизъм. Тези хора нямат вътрешно усещане, че са опасни и за себе си, и за околните, заяви председателят на ВМРО – София.
Той посочи още, че в момента съществува правната възможност да бъде отнет автомобилът на нарушител, но не се прилага. Обяснението е, че например няма къде да бъдат държани тези коли, е един от несериозните аргументи, които чуваме от институциите. Такива аргументи се използват като индулгенция да не се прави нищо, разказа Контрера.
Юридическият съветник обаче не смята, че е възможно да се изравнят присъдите за причиняване на смърт по непредпазливост и за умишлено убийство.
Той разви тезата на ВМРО, че трябва да бъде намалена „ножицата“ между минимума и максимума за присъдите. Така при такива тежки случаи съдът няма да има възможност да дава ниски присъди.
Другият проблем според Контрера е, че българските съдилища и прокуратури в много отношения са прекалено либерални. Искат минимум присъда, решават се на споразумение – защото така е по-лесно, и в резултат – извършителите на тежки престъпления получават минимални наказания.
Необходими са промени в Наказателния кодекс, но не бива да се разчита само на това – трябва работа на терен, смята юристът. Трябва да има присъствие на МВР в малките населени места. Идентичен е и проблемът с битовата престъпност по селата – не се разрешава, защото има липса на органи на реда. Карлос Контрера припомни, че ВМРО от години настоява за повече полицейско присъствие в малките населени места.
Необходима е и реформа в МВР. В момента служителите на пътна полиция се занимават основно с бумащина, а липсват автопатрули, които би трябвало да контролират трафика по пътищата. Задължително е да се увеличат хората на терен за сметка на чиновниците във вътрешното министерство, категоричен е Карлос Контрера.