Начало Блог Кузман Илиев: Актуализацията на министър Василев е предизборен бюджет за купуване на...

Кузман Илиев: Актуализацията на министър Василев е предизборен бюджет за купуване на време и гласове, нещо като Дядо Мраз в соцвариант

Кузман Илиев, икономист и финансов анализатор, в интервю за обзора на деня на Радио „Фокус” „Това е България”.

Водещ: Вместо планираните 47 569 000 лева приходи, в държавната хазна ще влязат 49 687 000 лева, или с 2 милиарда лева повече. Това предвижда актуализацията на бюджета, подготвена от екипа на финансовото министерство, стана ясно на третия Обществен съвет към служебния министър Асен Василев. Актуализацията е направена на база ръст на брутния вътрешен продукт от 3,5% и инфлация 2%. Внимание в нея предизвикаха обаче социалните ѝ предложения – пенсионерите да получават минимум 369 лева от 1 октомври, минималната пенсия да се вдигне на 340 лева, а максималната – на 1500 лева. Какво ни казват промените, заложени в актуализацията на „Бюджет 2021“, която до дни ще бъде внесена от служебния кабинет в Народното събрание? Наш гост е икономистът и финансов анализатор Кузман Илиев. Г-н Илиев, защо в тази актуализация е наблегнато повече на социалните страни?

Кузман Илиев: Защото това е предизборен бюджет. Това правителство, служебно правителство, назначено от президента Радев, има много подобна мисия на правителствата, които във времето сме виждали, че действат и правят бюджет с едно наум, а именно избори в същата година. Такъв е и сегашният, между другото, бюджет, който виждаме. Правителството на Борисов подходи по същия начин. Разбира се, дори някои от социалните разходи не бяха взети предвид. Те се появиха в последствие, с оглед и на сложната ситуация от епидемична гледна точка. Но факт е, че в последно време някак си популизмът набира скорост и се материализира чрез бюджета. Това много ясно се вижда.

Водещ: Служебният министър предлага държавата да изхарчи допълнително 1,8 милиарда лева до края на годината за социални разходи. Можем ли да си го позволим? То хубаво се обещават неща, но парите за тях откъде ще се вземат?

Кузман Илиев: То даже звучи много красиво. С 280 милиона ще е по-малко дефицитът, дори, дето се казва, ще си намалим дефицита като абсолютна стойност, което е много подвеждащо, имайте предвид. Това е изключително подвеждащо за публиката, защото големият проблем в кризата не е толкова самият дефицит и размерът му от брутния вътрешен продукт или като абсолютна стойност, а по-скоро това, което пречи да излезем от кризата, и то е делът на държавните разходи от икономиката, която, за да работи, държавата трябва да се свие в ситуация на криза и да не пречи на предприемачите. Това, което в момента се случва с 1,8 милиарда допълнителни разходи. Разбира се, те са покрити от някакви приходи, които се залагат чрез ДДС и повече потребление. По този начин ние нямаме намаляване на дела на държавата, на държавните разходи от това, което създава икономиката. Напротив, този дял дори най-вероятно ще се окаже и по-голям, с оглед на това, че разчетите, които са направили във финансовото министерство, са изключително пожелателни и свръхпозитивни. Те залагат едно увеличение на брутния вътрешен продукт с близо 3,5 на сто, което в условия на влизане в четвърта вълна в глобален план означава, че в ситуация, в която нашите търговски партньори в Европейския съюз затварят все повече и повече – виждате какви протести има в една Франция, да речем – ние очакваме, че ще растем много прекрасно и нагоре. Залага се също така повечето приходи – над 2 милиарда нагоре, на една сериозна инфлация. Тези ръстове от страна на приходите са много пожелателни и зависят от много условности. Обаче разходите – тези с 1,8 милиарда повече, те с времето са такъв ангажимент и са насочени към толкова чувствителна група в България, като българските пенсионери, в социалната сфера.

Водещ: Здравеопазването?

Кузман Илиев: Здравеопазване, абсолютно. Бизнесът дори вероятно.

Водещ: Тези групи ще си чакат парите. А парите къде са?

Кузман Илиев: Разбирате ли, малко дядо Мраз, дядо Коледа – модерно да го кажем, да не е дядо Мраз, макар че по-социалистическият вариант сякаш за случая е по-правилен, в който се залагат големите обещания от служебния кабинет, които са – ето, вижте, ние ще надградим още, ще дадем още 2 милиарда почти отгоре, 1,8 милиарда, само че при много условности откъде ще дойдат във времето парите. И по този начин ние всъщност какво виждаме? Ние виждаме, че служебният кабинет, ако ще прави някакви покачвания на пенсиите, защо не го направи чрез вътрешно изчистване на неефективностите? Нали това очаквахме от служебния кабинет? И тези 2 милиарда, които сега ще се вземат като дълг и се очаква от бизнеса да бъдат взети и от българските служители, тези пари трябваше да дойдат от изчистване на неефективностите, да бъдат събрани, да се покачат пенсиите на българските пенсионери – аз съм съгласен, те са мизерно ниски, но с това, с което разполагаш, да се опиташ вътре да изчистиш. А всъщност какво видяхме? Няма никакво абсолютно изчистване. Има де факто едни много пожелателни очаквания от икономиката с едни изключително социално ангажирани разходи, които нямат пипане, защото вече са ангажимент. Изключително безотговорно е като поведение. Аз дори подозирам, че – тук в момента всички гадаем, но този дефицит, който е заложен, че ще намалява, нищо чудно при негативна социална ситуация, не дай си Боже, дори да се увеличи. Пак казвам, не проблемът дори толкова е дефицитът, колкото това, че държавата не се отдръпва да направи място на реалния бизнес, ами напротив. Ние забелязваме един бюджет, актуализиран, за който от БСП, г-жа Корнелия Нинова и г-жа Мая Манолова – бивше острие на БСП, могат само да завидят. И те имат своите идеи, доста по-вредни, но могат да завиждат на социалния елемент вътре от дясно, което е малко странно за по-скоро дясно правителство с оглед на това, какви хора са правили актуализацията на този бюджет. Ужким десни – ужким, казвам.

Водещ: От хазната се краде в особено големи размери и този бюджет ще бъде добър инструмент порочната практика да бъде преустановена, твърди служебният министър Асен Василев. Кому е необходима подобна белетристика във финансите? Какво общо имат социалните обещания с корупцията?

Кузман Илиев: Ще се краде по-малко. То в България корупцията е функция на това, за което казах и преди малко, че е големият ни проблем – че държавата като процент от това, което икономиката създава, изземва изключително много и го преразпределя политически. 42% вървим, даже смеличко към 45% нататък може да изхвърчи нагоре рамката. Свием ли икономиката, този дял ще се увеличава, просто защото това е естествената логика на нещата. Какво се случва от 1 левче произведено – 42 стотинки се вземат и се преразпределят през бюджета. И сега какво ни се предлага на нас като обосновка? Тук сега идват ангели, нови хора с нов морал, които ще изхарчат и ще насочат парите много по-добре – към кого, обаче? Те или ще привилегироват определен тип групи, или ще ги насочат към повече социални плащания. Всичкото това е, когато, както виждате, не е придружено под някаква форма от реални намалявания на ефективностите, всъщност нищо не променя, абсолютно нищо не променя. Напротив, то действително узаконява задлъжняването и купуването – буквално купуването на време или гласове. То затова казвам, че в някакъв смисъл този бюджет е предизборен и изключително социален, изключително към чувствителна група насочен, а именно пенсионерите, защото той не е обоснован финансово. Тук няма отговорност във времето, какво предстои. Това е една буквално такава мистификация, в някакъв смисъл чист социализъм през подхода, което е изключително жалко, защото ако ще спираме кражбите, то първото нещо, което трябва да направим, е да намалим баницата, която раздават политиците. Тези 42%, които се разпределят през държавния бюджет, трябваше да паднат сега в кризата, трябваше да станат на 35% или на 28% като в Ирландия, 25% като в Сингапур. Това са нашите примери. Една Ирландия е била 80-те години много по-зле от нас икономически, но с това, че задържа много, много ясни функции на държавата много малко и оставя бизнеса да работи, тя постига огромни резултати и днес е модел за пример и подражание. А всъщност ние оставяме огромната баница и просто искаме да сложим на трапезата около нея новите наши приятели, новите наши фирми. Видяхте сега за АПИ какво се говори – че просто е платено на приближени фирми на сегашните. Нищо не променяме, а просто сменяме караула, нищо друго.

Водещ: Кой е печеливш от такава актуализация? И пред кого е заложен капан?

Кузман Илиев: Капанът е заложен пред българската хазна. Както ви казах, за мен този икономически растеж е свръхпозитивен, меко казано. Да се залага просто на някаква проинфлационна среда е много рисково, защото абсолютно нищо не се знае. В момента котировките на петрол виждате как варират – те са на 80 долара, но могат да паднат до 10 долара, и това се случи само в рамките на няколко месеца преди няколко години, приходите да се окажат изключително трудно събираеми. Имайте предвид, че има и политически риск, голям политически риск – неизвестността пред това какво се случва политически прави така, че администрацията не работи на пълни обороти. Самите предприемачи в момента вече не знаят, ще има ли нова Ковид вълна. Говори се за септември месец, гледаме какво се случва навсякъде по света. Т.е. вече има несигурност у самите предприемачи. Всичкото това нещо са мини, фискални мини пред приходите. В същото време разходите растат. Вместо точно обратното – разходите да бяха намалели, да бяхме изчистили неефективностите и да наберем пари за тези социални групи, които са наистина най-уязвими, а именно пенсионерите, но през подобряване на неефективността, а не през… буквално – ето сега ние предлагаме тука обещанията и си тръгваме или не си тръгваме, не се знае при новите раздавания на картите кой как ще се позиционира от министрите в служебния кабинет. И в същото време звучи много красиво – да помогнем на пенсионерите, да няма хора под линията на бедността. Но това не е обосновано с оглед на икономическото развитие на България и с оглед на това, че де факто не му се помага. Щеше да му се помогне, ако делът на държавата бъде намален и икономиката заработи. Делът на държавата не е намален. Както казах, очаква се от бизнеса да бъдат изстискани 2,1-2,2 милиарда допълнително, вместо под някаква форма с различни мерки тези пари да останат у бизнеса, държавата да си изчисти нейните сланинки, а не да иззема това, което в момента българските предприемачи и служителите са се борели да изкарат допълнително. Предстои неявна обстановка, в която се залагат много, много, много повече ресурси по най-различни пера, които тепърва ще виждаме как и от парламента дали ще ги одобри. Но аз, като виждам какъв е съставът, тук няма никой да може да се противопостави, ако щете на БСП, които са с много по-голяма сила вече политически, на Мая Манолова, която, знаете, има такъв уклон, по-ляв политически. Така че за съжаление продължаваме да си караме същата каручка, само че малко по-разнебитена, вместо да мислим да си направим един модерен електромобил, ама такъв, адекватен, по естествен път.

Водещ: Да чакаме ли финансов взрив, който да повлече и социален?

Кузман Илиев: Надявам се, надявам се да не се стигне дотам, надявам се здравият разум да надделее. Не го казвам всичко това, за да вещая някакъв апокалипсис, а по-скоро, за да провокирам. На добрите икономисти това им е всъщност работата – да провокират дебат и отговорност у политиците. Най-лесно е да хвърлиш обещанията на пенсионерите, които са в много сложна ситуация, но начинът, по който това се прави, можеше да е съвсем различен и отговорността пред финансовото здраве на държавата е на първо място, защото първо, че предстои евентуално влизане в Еврозоната – оставете, че може да излезем от критериите, това е по-малкият проблем, а тук говорим за отвързване на една дългова спирала, много сериозна. Ние сега сме на 23-24% дълг спрямо брутния вътрешен продукт, след година-две ще сме на 30%. Малка държава, борд – това са наистина много големи предизвикателства, които отговорната политическа партия трябва да адресира, независимо от това с каква партийна принадлежност е. Независимо.

Последни Новини

ВМРО – Враца предлага общината да опрости задълженията на МБАЛ „Христо Ботев“

ВМРО предлага да се намери механизъм, по който Община Враца да преразгледа и опрости задълженията на МБАЛ „Христо Ботев“ и да промени...

ВМРО: Готвят ли нова сглобка ПП-ДБ и ГЕРБ?

Днес Деница Сачева е заявила, че времето на сглобката не е било загубено. По думите ѝ имало постигнати нелоши текстове по едно...

Карлос Контрера: Новият бюджет на София гарантира хаос, анархия и пълен батак

Зачеркнаха всичките ни добри идеи и за транспорт, и за инфраструктура, и за екология, и за образование и спорт, посочва общинският съветник...

Каракачанов: Може да се появи политическа алтернатива, която да предизвика интереса на отвратените от сглобката

Според мен и вчерашният позорен ден в парламента и целият този пазарлък, който горе-долу от един месец тече, отврати българите. Тук има...

Красимир Каракачанов: Никой български политик не трябва да ни вкарва в чужди войни

Никой български политик не трябва да ни вкарва в чужди войни, каза председателят на ВМРО Красимир Каракачанов, който беше гост в предаването...

Контрера: Асен Василев не трябва да бъде министър никога повече!

Ще изтъргува горите и ще наложи финансов Big Brother на хората чрез НАП Министърът на финансите (в оставка) залага...

Кр. Каракачанов призовава: Всички срещу сглобката в национално обединение – за национален суверенитет и излизане от кризата

Време е всички нормални личности, организации и политически субекти да застанат в едно обединение срещу сглобката и да създадат истинската алтернатива на...

Коментари

serdivan escort adapazarı escort odunpazarı escort

escort bayan sakarya escort bayan eskişehir