Автор: Деян Стайков, учител, кандидат за общински съветник в Русе от „Патриотите-ВМРО“
С моите ученици наскоро проведох урок за участието на България във Втората световна война. Като част от урока на мултимедийна презентация им показах разрушената София и им разказах за бомбардировките над Русе. Разказах им разбира се за летеца-герой Димитър Списаревски. За въздушните боеве над София и за тарана, за смъртта на Списаревски.
След разказа за летеца в стаята настана мълчание, всички се вгледаха в снимката на героя, нямаше въпроси защо се е жертвал или защо не е скочил с парашут. Очите на децата бяха широко отворени и гледаха снимката на Списаревски. Едно дете наруши тишината и каза „Така умират героите”.
Помислих си толкова ли е трудно днес младите да се възпитават в патриотизъм!? Снимка и разказ за незнайния за тях герой като че ли не е достатъчно.
Днешните ученици искат и могат да обичат Родината си, децата на съвремието просто искат примери, които да следват. Този пример не трябва да бъде някоя новоизлюпена чалга-звезда или актьор от поредната турска или индийска сапунка.
Примери има толкова много в миналото ни, но то трябва да им се представя по различен и интересен начин и може би най-важното – да се докоснат до тях отблизо, а не на поредната снимка от изпокъсан учебник.
Патриотизъм – това е любов, обич към Родината и желанието за опазването ѝ, желание да защитаваш и живееш добре в родното си място. Възхищение от националните постижения, привързаност към родната земя, език и традиции.
Патриотичното възпитание е част от възпитателния процес, който има за цел формирането на личността.
Ценностната система на човека се изгражда чрез възпитание в семейството, в училището, чрез приемане и спазване на обществените норми на поведение. Днес поради разместване на пластовете в ценностната система и липсата на точни ориентири патриотичното възпитание се осъществява много по-трудно.
България е най-красивото кътче на Земята. Русе е наш роден дом, гордеем се с него. Днес едно цяло поколение израства без духовни и патриотични ценности. Децата не познават Родината. Часовете по география и история в училище намаляват. Учениците говорят на български език, пълен с чуждици.
Все по-често се говори за възможността да се учи и работи извън страната.
В русенските училищата се работи по различни проекти и кръжоци, които имат за цел да запознаят децата с историята и географията на страната и по този начин да ги възпитат в родолюбие.
Програмата „Русезнание” трябва да продължи да се развива в училищата в община Русе, за да се чувстват децата ни емоционално обвързани с града си и неговия дух и да бъдат мотивирани да останат в него и тук да търсят своята реализация.
По предложение на Искрен Веселинов и ВМРО – Русе тази програма беше въведена вече като извънкласна форма на обучение и запознава учениците с историята на града ни, личностите, които са допринесли за възхода му, с културното и историческо наследство.
Патриотичното възпитание започва в семейството, но училището трябва да оформи патриотичния мироглед на бъдещите граждани на Русе.
Защо ли?
За да се съхраним като народ. За да се пребъде Русе. Защото за нас са важни хората.