Д-р Султанка Петрова, председател на Националната женска организация на ВМРО и втора в листата за народни представител на „Обединени патриоти – НФСБ, АТАКА и ВМРО” в 24 избирателен район в София, бе домакин на среща с представители на туристическия бранш.
Те обсъдиха въпроса за важната роля на туристическата индустрия в България и туристическия бранш за икономически просперитет на държавата.
Петрова посочи, че често получава сигнали, че у нас няма достатъчно добре подготвени кадри, които да работят в хотелиерството и ресторантьорството.
25 години съм работила в Столична здравна инспекция, имам поглед върху контрола на храните, била съм контролен орган на обекти за обществено хранене и знам, че е много трудно в една такава обстановка да създавате както добри условия за работа, така и добро заплащане, обърна се към гостите д-р Петрова.
Благой Рагин, председател на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация, бе категоричен, че „ножът вече е до кокал” в туризма и спешно трябва да бъдат издадени карти на хора, които ще работят в туризма от други страни, да бъдат добре обучени в България и да им се направят 5-годишни договори за работа. С тези карти да могат да работят бесарабските българи, хора от Молдова, Грузия, Беларус, след като бъде направен подбор и анализ на професионалната им подготовка. Според председателят на БХРА много важно е да се инвестира в туристическите кадри.
Д-р Султанка Петрова уточни, че това е акцент от програмата на „Обединени патриоти – НФСБ, АТАКА и ВМРО” във връзка с демографската криза. Освен това патриотите предлагат и оземляване. Дават се 5 дка земя на тези хора, за да могат да работят, да обработват тази земя и да се развива и селското стопанство, защото 80% от плодовете и зеленчуците в България са внос, а могат да се произвеждат у нас.
В разговора бе сложен акцент, че е необходимо 1% от оборота да отива за външна реклама, важна за развитието на туристическия продукт.
Нискотарифни полети до Черноморието не само от София, но от Пловдив, Бургас и Слънчев бряг за чуждите туристи, развитие на инфраструктурата в туристическите комплекси и удължаване на туристическия сезон, обвързване на морския туризъм с културния и спа туризъм са част от исканията, които представиха на срещата експертите в туристическия бранш.
Според Георги Щерев, председател на Съюза на хотелиерите – „Златни пясъци”, пари има за всичко, но бюрокрацията е много голяма. Трябва да има много сериозен контрол в туризма, уточни той.
За нас има няколко кардинални неща, за които се иска политическо решение. Първо започвам от концесиите. В момента всичко, което се случва на нашите плажове, е безобразие. Плажовете са по-скъпи от услугите в хотелите. Не може в една държава да има 7 милиона туристи, а ние от концесии събираме 8 милиона лева, а поразиите са огромни. Половината от парите отиват по джобовете за рушвети. Реално тези 8 милиона отиват в касата на държавата. За мен трябва да се премахнат таксите по плажовете и да има безплатни чадъри и шезлонги. Това е азбучна истина. Второ – статутът на курортите. Ние не можем да решим елементарни неща – охрана, противопожарна охрана, липсата на инфраструктура в комплексите. На трето място – в комплексите плащаме такси за инфраструктура, което е допълнително облагане, а парите отиват в нечии джобове… На четвърто място е кадровото обезпечение. В момента за кадрите на България се отделят годишно над 600 млн. лева, които се харчат и се изписват на хартия, а от тези обучени само 10 % влизат в обектите. Предложили сме всеки, който е получил пари за квалификация или преквалификация, нека да подпише договор и минимум 6 месеца да работи в наши обекти. Ако не завърши курса, една година да няма право на фондове от държавата. Трябват ни хора за помощник-сервитьори, помощник-готвачи, на тях диплома не им трябва, сподели Георги Щерев.
Обединени патриоти и представителите на туристическия бранш се обединиха около становището, че развитието на малкия и средния бизнес в България трябва да бъде приоритет на държавата през следващите години, да се инвестира в кадри, които да работят в туризма, и да се върви към обединение на туристическия бранш, да се подобри инфраструктурата в туристическите комплекси и да се набележат мерки за удължаване на сезона.