Промяна в Наредбата за опазване на обществения ред предвижда пълна забрана за каране на такива превозни средства в пешеходните зони и строги наказания за нарушителите, информира „Флагман“.
Нашумелите в последните няколко години електрически тротинетки скоро няма да могат да се карат безразборно в Бургас. Поне това предлагат общинските съветници от ВМРО д-р Георги Дракалиев и Николай Стоянов, които са внесли проект за изменение и допълнение на Наредбата за опазване на обществения ред. Двамата аргументират документа с нуждата от конкретен регламент при управлението на този вид превозни средства, тъй като към момента такъв няма, а масова гледка е те да се карат в пешеходни зони. Това създава предпоставки за ПТП-та, а при липсващи правила става трудно да се стигне и до наказания при произшествие.
Проектът за изменение на Наредбата предвижда сериозни промени в начина на движение с електрически тротинетки, с който досега бяхме свикнали. Въпреки че в Закона за движение по пътищата от няколко години има отделна част за този вид превозни средства, то на местно ниво такава няма и добавянето ѝ към Наредбата ще позволи за упражняване на по-строг контрол. В този смисъл предложението на Дракалиев, който от няколко месеца работи по темата с ел. тротинетките, и на колегата му Стоянов ще действа като допълнение към ЗДвП и предвижда създаването на изцяло нов раздел III в глава трета на документа.
Така според внесеното предложение се забранява на лица под 14-годишна възраст да управляват индивидуални електрически превозни средства (ИЕПС). За хора между 14 и 16 г. пък ще се разрешава управлението им само по велоалеите. Лица над 16 г. ще могат да ги карат по велоалеите и уличната мрежа, на която всички превозни средства е разрешена максимална скорост от 50 км/ч., но пък максималната разрешена за тротинетките ще е 25 км/ч. До 18-годишна възраст всеки шофьор на ИЕПС се задължава да ползва предпазна каска.
Налага се задължение всяка тротинетка да е оборудвана със спирачки, механичен или електронен звънец, устройства за излъчване на бяла светлина отпред и червена отзад.
С надграждането на Наредбата се въвеждат и задължения към водачите. Те трябва да се движат по изградената велосипедна инфраструктура или най-близо до дясната граница на платната за движение. Ще трябва да управляват тротинетките и с включени фарове през тъмните часове на денонощието, както и да ползват светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото си.
Забранява се да се кара ИЕПС с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 промила и/или след употреба на наркотици. Няма да имат право и да се движат по пътища, където разрешената максимална скорост е над 50 км/ч. Категорично се забранява управлението им в зони или улици, където не е позволено движението на велосипеди, както и в пешеходни зони и бусленти, дефинирани като „пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии”. Слага се край и на придвижването на повече от едно лице на ИЕПС. Управлението им с една ръка или изцяло без ръце също остава в миналото, както и превозването на предметни, които пречат на управлението. Очаквано, говоренето по телефон по време на каране също ще се превърне в наказуемо.
Забранява се движението на електрически тротинетки и други подобни МПС по: тротоарите с изключение на тези, върху които има маркирани велоалеи; в урбанизираната територия на Бургас в следните зони – ул. „Александровска” и бул. „Алеко Богориди”, както и другите пешеходни улици и алеи; в градските градини; по площадите; в детските и спортни площадки.
Предвидени са и санкции, а контролът ще се осъществява от т.нар. „общинска полиция”. За превишена скорост (над 25 км/ч) глобата ще е до 50 лв. В останалата част наказанията ще са аналогични с тези, предвидени по Закона за движение по пътищата.
С така предложените допълнения към Наредбата за опазване на обществения ред на територията на Община Бургас се въвежда кардинално решение на проблем, който в очите на мнозина е наболял сериозно. В същото време обаче това ще постави наистина сериозни ограничения за употребата на този вид превозни средства, които действително са много удобни за транспорт в градска среда. Дали предложението ще бъде гласувано в сегашния си вид, или ще претърпи промени до влизането му в дневния ред за ноемврийската сесия на местния парламент, предстои да разберем. Това ще се случи най-рано по време на обсъжданията на Постоянните комисии към ОбС – Бургас в средата на месеца.