ПРЕДИЗБОРНА ПРОГРАМА 2022
ВМРО – Българско национално движение е партията на автентичния, градивен патриотизъм, наследник на възрожденските идеали на Васил Левски, Гоце Делчев, Дамян Груев и хиляди други, посветили и пожертвали живота си за свободата и единението на българите в едно общо Отечество. В своите действия и политики ВМРО винаги се е водила от националния интерес и стремежа за благополучие на българския народ. Днес заплахите и предизвикателствата за съществуване на нацията и за опазване нейните изконни ценности и дух са много, но за да се справим с тях е нужно да преодолеем омразата и разединението в обществото си. Наша основна цел и в кампанията за парламентарните избори през 2022 г. е да покажем, че България има нужда от нормалност, цивилизован диалог между партиите и институциите, обединяването около общи цели за справяне с основните проблеми – демографската криза, икономическото развитие, социалните неравенства, етническата маргинализация, националната сигурност. Само така ще гарантираме ясна посока за развитие на България, ще постигнем благоденствието и духовната висота, която ще превърне страната ни отново в притегателен център за всички българи по света.
ВМРО Е ЗА СМЯНА НА СИСТЕМАТА ЧРЕЗ РАДИКАЛНА КОНСТИТУЦИОННА ПРОМЯНА И СВИКВАНЕ НА ВЕЛИКО НАРОДНО СЪБРАНИЕ
ВМРО – Българско национално движение счита, че вече две години България е в перманентна криза. Криза, започнала като здравна, но бързо обхванала всички сектори на обществения живот – политика, икономика, обществени отношения. Криза, изострена впоследствие от войната в Украйна и неумението на властта да овладее нейните последици.
1. Кризата бе използвана геополитически – не бе позволено на „малка „ България да води независима външна политика, да построи АЕЦ Белене и газопроводите за Централна Европа. Руската агресия срещу Украйна бе претекст да се поиска и трайно присъствие на чужди военни сили на българска територия. След атака отвън бе предаден трудно постигнатия национален консенсус за позицията на България по отношение присъединяването на РСМ към ЕС;
2. Кризата бе използвана идеологически. Тя вкара в парламента поддръжниците на Истанбулската конвенция, Глобалния пакт за миграция, правата на ЛГБТИ и малцинствата за сметка на национално-патриотичните формации. Върна и БСП във властта. Направен бе опит и за връщане на ДПС във властта, след като бе позволено безконтролно и неограничено гласуване в Турция, но сблъсъкът на олигархични интереси осуети това. „Либералния консенсус” обхващаше над 80% от депутатите. Напълно ликвидиран националния суверенитет, а различните парламентарни групи преминаха на пряко ръководство от чуждите посолства: американско, турско, руско…
3. Кризата бе използвана като инструмент във войната между олигарси и за преразпределение на обществен ресурс. Инфлацията не само не бе овладяна, а стимулирана допълнително от действията на Четворната коалиция, а чрез цените на енергоносителите олигарсите изпомпват доходите на българите.
След три последователни парламентарни вота бе съставено правителство от идейно антагонистични формации, което затвърждава усещането за външна зависимост наред с очевидната некомпетентност и липсата на дългосрочна визия за справяне със системата от кризи, което логично катастрофира след месеци. Заявената от българския народ воля за промяна и скъсване с негативните управленски практики на ГЕРБ се трансформира в разочарование, а обществената енергия се разпилява, а отчаянието и отвращението от политиката и политиците връща стотици хиляди българи в редиците на негласуващите. Впрочем това не е ново явление – през последните две десетилетия българите три пъти вече искаха радикална политическа промяна, залагайки на нови лица, и трите пъти „героите-спасители” се превръщаха в антигерои, а борците срещу корупцията – в символи на корупция. За нас ясна е и причината за тази зловеща трансформация – естеството на правилата, регламентирани в Конституцията, свеждащи политическия процес до пазарлък и тежки компромиси – от една страна, и пълна липса на лична отговорност за избраните в различните институции – от друга.
ВМРО счита, че на България действително е нужна промяна, но промяна на правилата, а не на актьорите в политическия театър. Днес ние считаме за свой дълг да повдигнем всички жизнено важни въпроси, които стоят пред българската нация, и да потърсим гаранции за тяхното решаване в бъдеща нова Конституция чрез мащабна конституционна реформа, без която сме осъдени на перманентна криза.
1. Корупцията е считана от обществото ни за основен проблем пред развитието и просперитета на българската икономика и инициативата на гражданите. ВМРО настоява за истински мерки срещу това явление, и е против поредната недоносена съдебна реформа от същите хора, които са правили и предишните. Считаме, че всички изборни органи следва да могат да бъдат отзовавани от избирателите им по реда, по който са избрани. Всички длъжностни лица, включително съдиите и прокурорите, да носят лична отговорност за актовете, които постановяват. Да се предвиди конфискация на имуществото и заличаване на осигурителния стаж за корупция на длъжностно лице.
Купуването на гласове, като едно от най-гнусните лица на политическата корупция, може да бъде преодоляно само със задължително гласуване и въвеждане на образователен ценз.
2. Отново като антикорупционна мярка считаме за нужно премахването на професията депутат – НС да се събира на сесии два или три пъти годишно, а броят народни представители да бъде намален пропорционално на намалялото ни население след 1990 г.
3. Въвеждане на ограничен брой мандати (най-много три последователни) за всички изборни органи министри, кметове, народни представители и т.н.
4. Увеличаване на президентските правомощия с правото да иска чрез референдум прекратяване пълномощията на правителството и НС ще ни избави от дългата агония на междуинституционално противопоставяне, което наблюдавахме години наред между президент и премиер. Ако референдумът е успешен – ще си тръгне правителството, ако не – президентът и ще се даде шанс за единодействие.
Президентът следва да има право да предлага на НС състав на Министерски съвет, ако партийната въртележка не излъчи такъв. Ако това беше възможно, през 2021 г. щяхме да си спестим едно, а може би две, ходения до урните, а посочените от Президента министри с помощта на действащ парламент щяха да могат много по-адекватно да противодействат на здравната и икономическа криза.
5. Прокуратурата трябва да бъде изведена от състава на съдебната власт. Никакви мимикрии чрез отделни колегии не могат да направят работеща и имунизирана от корупция съдебната власт. Разбира се, прокуратурата трябва да остане независима политически, автономна, равно отдалечена от съдебната и изпълнителната власт, с отделна структура, със свой Висш съвет на прокурорите, който да избира главен прокурор – администратор, а не началник на всички прокурори под него.
Следствието трябва да се слее с прокуратурата.
6. Трябва да се разшири възможността за референдуми по външнополитическия курс на страната, като гаранция за отстояване на националния интерес и провеждането на независима политика, включително по теми като допускането на РСМ в ЕС, ако не се преодолее езика на омразата към България.
7. Считаме, че в Конституцията ясно трябва да се запише еднонационалния характер на държавата, а на институциите да се вмени задължението да утвърждават националните ценности, традиции и вяра.
8. Демографската катастрофа с нейните многобройни измерения е най-голямото предизвикателство за съществуването на нацията ни: необходимо е да се гарантира подкрепата за българското семейство и то да се защити от идеологизираните атаки на джендър-активизма. Да се подкрепя само раждаемост, която е в съответствие с общоприетите за българското общество стандарти за просвета, култура и социализация. Да се облекчи завръщането на хора с български произход и заселването им в страната. Да се поддържа самосъзнанието на общностите ни зад граница. Да се осигури равномерно развитие на регионите и възможност те да се самоуправляват.
Считаме, че смяната на системата, за която копнеят мнозинството българи, може да се случи само през нова Конституция и свикване на ВНС и това ще бъде основна политическа цел на ВМРО – Българско национално движение – партията носител на просветения български патриотизъм. Мнозинство за това ще търсим в следващия парламент, а ако не го получим, ще се обърнем пряко към българския народ!
Заявявайки своята готовност да участва в управлението на България, ВМРО – Българско национално движение издига следните приоритети:
ИКОНОМИКА
Като съществена заплаха за бъдещото развитие на България ВМРО – БНД определя крайното олевяване на политиките в стопанския сектор, довело до нездравословно разширяване на публичния сектор и преразпределяне на близо 46% от БВП. Това, съчетано с опитите за политизиране и идеологизиране на икономически мерки и решения, до разширяване на държавния контрол и социалните плащания, чертае мрачна перспектива за икономическата активност.
В условията на стопанска криза най-важните мерки са тези, които стимулират инвестициите и предприемаческата инициатива, водейки до изпреварващ растеж; намаляват данъчно-административното бреме върху работещи и предприемачи без вдигане на преките данъци, което е важно за формиране на спестяванията и инвестициите; дават „гъвкавост“ на пазара на труда, където е най-големият удар, изразен в ръст на безработицата и свиваща се заетост; оставят повече ресурс близо до проблемите на гражданите, създавайки конкуренция в добрите практики между общините.
Като вземаме предвид тези базови икономически постулати и доказаните във времето добри практики предлагаме:
1. В рамките на 4-годишен мандат държавата да намали процента на преразпределение през бюджета по Консолидираната фискална програма до 35 на сто от БВП. Това ще остави пространство за повече частна инициатива и ще намали корупционния натиск върху институциите. Намаляване с 10 на сто на състава на държавната администрация чрез сливане на структури, съкращаване на несвойствени или отпаднали като необходимост дейности, премахване на регулации и възлагане на дейности на частния сектор. Ускорена технологична модернизация, дигитализация и въвеждане на електронно правителство.
2. Отпадане на данък дивидент. Данък дивидент е наказание за генерирането на печалба и представлява двойно нейно облагане. Един път се дължи корпоративен данък от 10 на сто и втори път при разпределянето на тази печалба – данък дивидент от 5%. Тази мярка е добър знак към родните предприемачи и стимулира инвеститорите.
3. Намаляване на данъка върху ЕТ – намаляване на данъчната ставка върху доходите от стопанска дейност на едноличните търговци от сегашните 15% на 10%. Малките играчи обаче са силно уязвими. Едноличните търговци трябва да поемат данъчна тежест на общо основание като самонаети лица.
4. Ускорена данъчна амортизация за инвестициите в машини, оборудване и технологии – по-бързата подмяна на капитала и машините, с които оперират фирмите, ще доведе до по-висока производителност на служител за единица време, а оттам и до по-високи реални доходи за всички. Фокус към фирмите, които залагат на нови технологии и софтуер с акцент превръщане на България във важен технологичен център на Балканите.
7. Запазване на размерите на минималния и максималния осигурителен доход за период до 2025 г. Мярката е антикризисна и цели да подпомогне малките и средните предприятия в процеса по наемане на нови хора, както и да запази доходите на квалифицираните и високоплатени специалисти.
8. Твърдо отстояване на „плоския данък“ и равното третиране на българските граждани от страна на държавата.
9. Приоритизиране на дуалното образование, като форма за създаване на професионалисти още в училищата и университетите.
10. Въвеждане на необлагаем минимум до размера на минималната работна заплата. Парите оставят при работещия, той знае най-добре какви са приоритетните му нужди. (76 лв./мес. или 912 лв./год.). Въвеждане на минимална часова ставка.
9. Отпадане на данък „уикенд“ – труден за администриране и допълнителен разход за бизнеса за правна и счетоводна консултация.
10. Премахване на неданъчни и административни пречки пред средния и малкия бизнес, касаещи процеса по наемане и освобождаване в Кодекса по труда. Приемане на нов Кодекс на труда, съобразен с настоящия пазар на труда, позволяващ гъвкаво наемане на работници и служители и облекчени, бързи процедури за защита.
11. Финансова децентрализация: въвеждане на принципа „парите следват адреса на работещия“ и „парите следват седалището на търговеца“. Предлагаме промени в ЗДФЛ и ЗКПО – правило, че 20 на сто от събраните приходи от данък върху доходите на физическите лица и данък печалба се връщат по сметка към общините. Българските общини понасят вече трета година най-тежко ефектите от санитарната, енергийната и икономическата кризи, продължават да бъдат силно зависими от държавния бюджет, като в същото време са задължени да предоставят комплекс от услуги на гражданите и поддържане на ключова инфраструктура в условията на перманентни дефицити. Въвеждане на второ ниво на местно самоуправление – окончателно дефиниране на източниците за финансиране, подготовка на нормативната уредба и реализация.
12. Преструктуриране и продажба на неефективните държавни предприятия (десетки държавни фирми са на загуба) или листване на борсата на дялове на качествени държавни компании. Това ще осигури допълнителен финансов ресурс в хазната и ще увеличи участието на гражданите в процеса по контрол и мениджмънт на държавните предприятия.
13. Изграждане на ясна и прозрачна стратегия за развитие на българския капиталов пазар. Развитието му минава през намирането на стратегически инвеститор, който да интегрира пазара ни регионално. Това ще даде възможност на родните компании да имат още един важен източник за набиране на капитал за растеж, а на българските граждани – възможност за спестявания за старини и допълнителен доход. Ще привлече и повече чужди спестявания, спомагайки растежа ни. Облекчаване финансирането на малки и средни предприятия чрез капиталовия пазар. Осигуряване на прозрачност и защита на инвеститорите.
14. Улеснен достъп до пазара на труда на „външни“ българи – програма, насърчаваща преселването и интегриране на наши сънародници от новите и стари задгранични общности. Те могат да дадат допълнителен импулс на икономическата активност, а и да задоволят глада за работна ръка в сектори като земеделие, индустрия, строителство и др.
15. Портал за предложения и проблеми, възникнали при регулацията и администрирането на бизнеса, и въвеждането на нови правила, закони и процедури. Предлагаме създаване на единен информационен портал за директна комуникация на бизнеса и гражданите с държавата. Резултатите от подадените онлайн сигнали ще бъдат обобщавани от икономически съвет, който ще излиза периодично с препоръки за бързо и навременно калибриране на проблемите с оглед на нуждите на бизнеса и обществото.
ЕНЕРГЕТИКА
Енергетика – базирана на енергийна сигурност и ефективност, чрез инвестиране в атомни базови мощности на площадките в Белене и Козлодуй, максимално използване на собствени енергийни ресурси, осигуряване на конкурентни и диверсифицирани източници на енергия, внедряване на съвременни технологии за акумулиране и съхранение на енергия. Осигуряване и поддържане на надеждна свързаност и гъвкавост на енергийните системи и мрежи. Създаване на условия за достъпно и конкурентно местно производство на енергия. Умерен и балансиран преход към енергетика без вредни емисии, с поносима и компенсируема социална цена и перспективни алтернативи за заетите във въглищните ни централи и мини.
1. Отхвърляне на т.нар. „Зелена сделка“, запазване на енергийния комплекс „Марица-Изток“, заетостта и доходите на хората в него, които гарантират енергийната ни сигурност, при спазване на високи екологични норми и прилагане на иновативни методи за намаляването на емисиите на СО2, като се използват европейските финансови компенсации.
2. Премахване на държавните монополи, които превръщат доставките на газ в геополитически избор. Прагматични решения на база на прозрачни процедури и използване потенциала на частната инициатива. Доставки без посредници, сигурни и на ниски цени. Закупуване на LNG танкер, което в условията на форсмажор може да се включи в Плана за възстановяване и устойчивост.
3. Активна политика за изграждане на терминали за втечнен газ при Варна и Поти като алтернатива за внос на туркменски газ след изграждането на трасетата от Туркменистан към Грузия.
4. Понижаване на цената на горивата с директна намеса на държавата в управлението на рафинерията „Лукойл-Нефтохим Бургас“ с цел гарантиране снабдяване с нефт сорт УРАЛС на борсови цени, без посредници. Намеса на НАП за отклоняване от данъчно облагане. Облекчаване условията за внос на горива, включително за регистриране на акцизни складове.
5. Рехабилитация, модернизация и връщане в експлоатация на неработещите хидроагрегати на най-голямата „батерия“ за съхранение на енергия на Балканите – ПАВЕЦ „Чаира“. Разширяване на нейния капацитет с изграждането на яз. „Яденица“ и реверсивен тунел (7 км) за връзка между него и язовир „Чаира“, с което се увеличава трикратно обемът на долния изравнител на ПАВЕЦ, което ще удължи възможността за непрекъснатата работа в генераторен/помпен режим до 3 пъти.
6. Развитие на ядрената енергетика с използване на направените до сега инвестиции в АЕЦ „Белене“ на пазарен принцип. Изграждане на нова ядрена мощност на площадката на АЕЦ „Козлодуй“.
7. Изграждане на национална инфраструктура за съхраняване на електрическа енергия от ВЕИ, която ще разшири възможностите на ВЕИ производителите за реализация на произведената от тях електроенергия и ще способства балансирането на системата, ще позволи излишъците да бъдат оползотворени в пиковите часове на електропотреблението. Инвестиции и развиване на водородната икономика и водородна енергетика, основани на използването на водорода като средство за акумулиране, транспортиране, производство и потребление на енергия.
8. Стартиране на големите хидроенергийни проекти по р. Дунав при Никопол и Силистра съвместно с румънската страна. Рестартиране на проекта Хидроенергийна каскада Горна Арда.
9. Гарантиране чрез законов механизъм на достъпни цени за електроенергията за битовите потребители. Създаване на механизъм за ограничаване на свръхпечалбите на производителите и търговците на електрическа енергия. Законово ограничаване на спекулата чрез енергийната борса с цел гарантиране на конкурентни цени на електроенергията за българските предприятия и бизнес.
10. Разширение на единственото на територията на България газохранилище „Чирен“ с поетапно увеличаване на капацитета му с цел постигане на по-големи обеми съхраняван газ, в т.ч. повишени налягания в газовия резервоар, както и по-големи средно денонощни дебити за добив и нагнетяване.
11. Подобряване на енергийната сигурност, повишаване на конкуренцията и ликвидността на пазара на природен газ в България и в региона с активни действия по всички газови проекти, които осигуряват диверсификация на източниците и маршрутите за доставка.
12. Проучване и разработване от държавата на находища за добив на нефт и газ, включително и в морската ни акватория чрез привличане на частни инвестиции и публично-частно партньорство.
СТРОИТЕЛСТВО
1. Максимално облекчаване на инвестиционния процес в строителството за граждани и фирми при зачитане на обществения интерес.
2. Приемане на отделни закони, регламентиращи градоустройството, проектирането и строителния процес на мястото на съществуващия Закон за устройство на територията.
3. Намаляване на административната тежест и преминаване към модел, при който общините съгласуват идейни и работни проекти, а другите им функции се поемат от строителния надзор.
4. Електронно строително разрешение и максимална цифровизация на процеса.
5. Законодателно решение за бързо и равностойно обезщетяване на собственици на терени, попаднали в уличната регулация, зелени площи, терени за публични мероприятия, както и за изграждане на инфраструктурата от общините към новостроящите се сгради.
6. Освобождаване от начисляване и плащане на ДДС при закупуване на първо жилище от млади семейства.
ТУРИЗЪМ
1. Запазване на ДДС в туризма на 9% и след 2022 г.
2. Премахване на всички административни пречки за развитие на ски-туризма. Създаване на условия за изграждане на нови лифтове и съоръжения, които да развият нови курортни дестинации, давайки шанс за просперитет на планинските райони.
2. Осигуряване на ваучери за ползване на туристически услуги подобно на тези за храна.
3. Държавна финансова подкрепа за чартърните полети в размер на 1/3 от разхода за турист.
4. Секторен подход и специална политика за туристическия бранш. Възможност за разсрочване или мораториум по кредити до октомври 2023 г.
5. Масирани кампании в страната и чужбина за насочване на сънародниците ни и граждани на съседните страни към родните курорти за летните и зимни сезони.
ТРАНСПОРТ
Войната в Украйна промени логистичните и транспортни коридори между Азия и Европа, като тази тенденция се очаква да остане трайна. Кръстопътното положение на България отрежда важно място на страната ни в европейското икономическо пространство. Заради своите природни и климатични предимства, както и заради своя инфраструктурен и стопански потенциал, България е стратегически важен транзитен коридор между развитите европейски държави и богатите на ресурси страни от Изток.
1. Нов импулс за „Коридор номер 8“, свързващ Черно с Адриатическо море и „Новия път на коприната“, осигуряващ достъпа на стоки от Далечния изток по направлението Варна – Русе – Централна Европа. Изграждане на транспортната инфраструктура от граница до граница по основните европейски коридори.
2. Завършване на магистралите „Хемус“ и „Русе – Велико Търново“ -включително с нейното продължение до Свиленград, скоростния път София – Видин и тунела под вр. Шипка с прилежащата му инфраструктура ще бъде първостепенна задача на патриотичното управление, за да се даде нов шанс за развитие на Северна България, която дълги години бе лишена от мащабни инфраструктурни проекти. Наред с това довършване АМ „Струма“ и АМ „Черно море“.
3. Софийски транспортен пръстен – реконструкция и разширение на Северната дъга на Софийски околовръстен път – осигуряване на удобна и бърза връзка между АМ „Хемус“ и АМ „Тракия“ с АМ „Люлин“ и АМ „Европа“ и на Южна дъга от бул. „Братя Бъкстон“ до кв. „Овча купел“. Изграждане на Западна тангента.
4. Построяване на втори Дунав мост при Русе, които ще улесни трафика и след изграждането на магистралата Варна – Русе ще облекчи трафика и ще може по-лесно да се ползват пристанищата Русе и Варна. Хидроенергийните съоръжения при Никопол и Силистра също ще осигуряват пътни връзки между двете страни.
5. Предлагаме програма на стойност 1 млрд. лева за основен ремонт и реконструкция на второкласни и третокласни общински пътища на проектен принцип.
6. Дългосрочна стратегия за българските железници за период от минимум 30 години, като държавата да бъде гарант за нейното изпълнение. Специално внимание към неотложната необходимост (не по-късно от 2023 г.) от изграждане на транспортен коридор от граница до граница. В противен случай страната ни ще бъде заобиколена като основен транспортен коридор (via diagonalis), свързващ Европа с Азия.
7. Осигуряване на тежка пътна механизация за строеж, поддържане и ремонт на железния път съгласно изискванията на действащата нормативна база.
8. Гарантиране на необходимите средства за привеждане на железния път по ос и по ниво и да бъдат премахнати всички намаления на скоростите по отделни участъци от железопътната мрежа, наложени от недоброто техническо състояние към момента.
9. Стартиране на процедури за закупуване на съвременен подвижен състав, отговарящ на завишените изисквания и проектните скорости за построените и изграждащите се в момента нови железопътни транспортни коридори в България.
11. Развитие на морските и речните ни пристанища. Изграждане на интермодални терминали на тях по направление на основните товаропотоци. Създаване на ежедневна връзка с ферибот Бургас – Батуми – Бургас и разкриване на фериботна линия Карасу, Турция – Бургас, както и възстановяване на фериботните линии по река Дунав Силистра – Кълъраш, Русе – Гюргево, Видин – Калафат.
12. Изграждането на инфраструктурата, която да прави възможно целогодишно плаването по р. Дунав, е първостепенна задача. Основен приоритет на Дунавската стратегия трябва да стане целогодишната и безпроблемна проходимост на Стара планина. Транспортната свързаност между река Дунав и останалите части на България е изключително важна за стопанския интегритет на страната. Усилията на държавата ни трябва да се насочат към изграждане на тунел под Стара планина, както и подобряване на транспортния капацитет на обходния източен ЖП маршрут Карнобат – Синдел – Русе. Част от маршрута Варна – Русе, в чиито начални точки следва да се изградят и интермодални терминали, е продължение на стратегическата перспективна товарна магистрала от грузинското пристанище Поти към Варна. Продължаване и на инициативата за свързване на пристанищата Русе, Варна и Бургас чрез железен път с Александруполис и Солун.
13. В областта на обществения транспорт – продължаване на програмата за газификация и електрификация на обществения транспорт чрез национално финансиране. Национална програма в размер общо на 1 млрд. лв. за подмяна на остарелия парк на превозните средства в обществения транспорт.
14. Увеличаване на държавните средства за компенсиране на нерентабилни линии и преференциални карти за пътуване на ученици, студенти и пенсионери.
15. Програма за въвеждане на водородни автобуси за нуждите на обществения транспорт – в т.ч. изграждане на инженерната инфраструктура и закупуване на подвижен състав за нуждите на общините.
ЗЕМЕДЕЛИЕ
1. Преодоляване латифундирането в земеделието чрез данъчни мерки и политика за субсидиране. В Европа стопанствата са между 5000-10000 дк. Недопустимо е в България само 2% от бенефициентите в България да получават над 80% от субсидиите в сферата на земеделието. Всички знаем, че съществуват фирми които са арендовали над 1 млн. дка земя.
2. Целева подкрепа за семейните стопанства. Облекчено финансиране за техни проектите, финансиране на разходите за изготвянето им през Българска банка за развитие чрез безлихвени кредити.
3. Продължаване на програмата млад фермер, която насърчава младите да се развиват в земеделието. Повишен размера от 50 000 лв. поне на 200 хил. лв., за да може да има по-добър старт и устойчиво развитие на стопаните.
4. Изравняване субсидиите на българските земеделци и европейските. Интегриране на програми за развитието на овощарството, зеленчукопроизводството и пчеларството включително за нови земеделски стопани. Все отрасли, в които се използва ръчен труд и по този начин ще има все повече заети в сектора и по-високи доходи.
5. Недопускане на дъмпинг на цените в сферата чрез внос на продукти от трети страни. Трябва да бъде заложено като европейски механизъм за защита на производителите от ЕС. Повишаване на контрола и санкциите срещу такива вносители на продукция (вноса на плодове, зеленчуци, вкл. мед менте).
6. Строг контрол над препаратите за растителна защита нелегален внос от Турция и Китай, които не са регистрирани в България. И недопускане отравянето както на пчелите, така и на българската земеделска земя.
7. Намаляване на административната тежест във всички дейности и особено тези, свързани с кандидатстване по програми.
8. Във връзка с климатичните промени и добрите европейски практики за защита на доходите на земеделците предлагаме грандова схема в размер 70% за застраховане.
9. Ще уредим законово:
– производството на „фермерски храни“;
– наименованието „българско“ да може да се поставя само на продукти, произведени в страната, с основна суровина, произведена в България„
– наименование „свежи плодове и зеленчуци“ да се поставя само на плодове и зеленчуци, произведени на територията на страната.
10. Ще продължим натиска върху търговските вериги да предлагат предимно български продукти.
11. В последните години се стимулира изграждането на преработващи предприятия – мандри и месопреработвателни предприятия. В момента те работят със суровини от чужбина. От Испания – свинско месо, от Франция – мляко, от Чехия – бракувано сирене, което тук се преработва. Не се търсят български доставчици.
Държавата трябва да гарантира изкупуването на селскостопанска продукция, както е в Гърция.
Сега, когато е икономическа стагнация и бюджетът на хората се изразходва предимно за храна, трябва де се стимулира отглеждането на „животните в задния двор“.
Трябва да се изгради ваксинационен план срещу заразните заболявания. Да се ваксинират животните задължително и безплатно за стопаните.
След всяка ликвидация на животните, когато се открие заразно заболяване, селото се обезлюдява. Това не трябва да се позволява.
ЕКОЛОГИЯ
ЗЕЛЕНОТО Е РОДОЛЮБИЕ!
Ние разбираме необходимостта от прехода към кръгова икономика, както и предотвратяване образуването на отпадъци, насърчаване на повторното им използване и рециклирането им. Това включва осъществяване на дейности, които водят до намаляване на използването на първични суровини или увеличаване на използването на странични продукти и вторични суровини, в това число конкретни мерки за ефективно използване на ресурсите и енергията.
ВМРО е за:
1. Създаване на оптимален баланс между опазването на околната среда и използването на природните ресурси за нуждите на хората.
2. Изготвяне на Национална стратегия във връзка с Пакета за кръгова икономика.
3. Защитата на уникалната българска природа е една от най-важните ни цели.
4. ВМРО счита, че държавата трябва да субсидира екологично чистите земеделски производства и да забрани опити и използване на ГМО.
5. ВМРО счита, че разработването на нови подземни богатства трябва да става само след провеждане обществено обсъждане и оценка на въздействие
6. Контрол по използването и осигуряване на достатъчно водни ресурси за питейни, битови, селскостопански и промишлени нужди.
7. Пълен контрол при рециклирането и оползотворяването на отпадъци.
8. Изграждане на национална система за предотвратяване риска от бедствия.
МОНОПОЛИ, БАНКИ, ЧСИ, КОЛЕКТОРИ
Българският гражданин има нужда от ефективна защита срещу произвола на субекти, които се възползват от неговата наивност или временно затруднено положение. Затова ВМРО – Българско национално движение ще работи за:
1. Приемане на „Закона за частния фалит“, който ще гарантира на добросъвестните длъжници втори шанс за нормален и достоен живот.
2. Намаляване на законовоопределената наказателна лихва до поносим размер като функция на ОЛП. Недопустимо е при почти нулевите му нива тя да е 10 пункта над него.
3. Премахване на възможността банките да искат заповед за изпълнение по чл. 417 от ГПК без да докажат вземането си.
4. Преустановяване на дейността на т.нар. „колекторски фирми“ по отношение на потребителски дългове.
5. Ще започнем дебата за прекратяване на дейността на частните съдебни изпълнители, като съдебното изпълнение да бъде поверено само на държавните съдебни изпълнители към съответните съдилища.
ОБРАЗОВАНИЕ
Нашата главна задача – национално образование, което да подготвя високообразовани млади хора, и да ги възпитава в патриотизъм и гордост от историята, културата и съвремието на България. За нас от ВМРО – Българско национално движение образованието и културата са фундамент на съвременната българска национална идентичност.
Приоритети в предучилищното образование
1. Гарантиране на място в детска градина и ясла за всяко българско дете и пълен обхват на децата над 4-годишна възраст в детските градини.
Приоритети в училищното образование
1. Промяна в организация на учебния процес за повишаване на функционалната грамотност на учениците и практическа способност за справяне с живота.
2. Намаляване на количеството учебно съдържание в учебните програми наполовина за сметка на качеството.
3. Училище без раници – обезпечаване на училищата с допълнителни учебници за целта.
4. Укрепване на дисциплината в училище.
5. Кариерно ориентиране на учениците още в начален и прогимназиален етап.
6. Подобряване на условията на труд, почивка и възстановяване на българските учители.
7. Увеличаване и поддържане на възнагражденията в сферата на образованието на не по-малко от 125% от средната работна заплата за страната.
8. Професията учител да стане регулирана специалност, а учителският труд да бъде признат за 2-ра категория труд.
9. Намаляване на административната тежест и по-голяма свобода в работата на учителя.
Висше образование
1. Засилване на контролната роля на държавата в системата на висшето образование при спазване на академичната автономия.
2. Увеличаване финансирането на висшите училища с 20% годишно до 2030 г.
3. Двойно увеличаване на заплатите във висшето образование до края на мандата.
4. Еднакви критерии за акредитация на държавните и частните висши училища.
5. Въвеждане на система от държавни стипендии за най-добрите студенти покриващи разходите за образование.
Наука
1. Повишаване на бюджетното финансиране на научно-изследователската дейност до 1% от БВП.
2. Разпределението на средствата за наука да се осъществява както чрез институционално, така и чрез програмно финансиране.
3. Национален механизъм за подпомагане на участието на български колективи в европейските научни програми.
4. Национална програма за издаване на големи международни езици на значими монографии и статии от български изследователи с приоритет на българската хуманитаристика.
КУЛТУРА
1.Основен приоритет ще бъде приемане на Националната стратегия за развитие на културата.
2. Увеличаване процента от БВП за българската култура.
3. Реформиране организацията на публичните финанси, като минималното заплащане в сектор култура трябва да достигне възнагражденията в образованието.
3. Приемане на закон за сценичните изкуства, който да регламентира устойчивото развитие на театъра, симфоничната и камерната музика, хоровото изкуство, операта, оперетата, мюзикъла, спектаклите за деца и танцово изкуство.
4. Подкрепа на българската национална филмова индустрия. Ще предприемем необходимите действия за дигитализация и разпространение на всички филми с висока художествена, документална и изобразителна стойност.
5. Промени в закона за читалищата като гаранция за правилно финансиране на истински работещите читалища.
6. Ще се погрижим за нематериалното наследство, като повишим възможностите на държавните, професионални и общински фолклорни ансамбли и формации да издирват, съхраняват, адаптират и популяризират националното музикално, танцово изкуство и традиционни обичаи.
7. Облекчения за частните инвестиции в културата и изкуствата чрез промени в Закона за меценатството и Закона за хазарта.
8. Реформа в системата на музеите, увеличаване на ролята на държавната и свободен достъп до националните музеи в България.
9. Съхраняване и популяризиране на българското национално културно-историческо наследство.
10. Политика за държавна подкрепа на български автори за създаване на високохудожествени културни постижения в областта на литературата, музикалните и танцовите, сценичните и визуалните изкуства.
11. Приемане на Закон за българския език.
ЗДРАВЕОПАЗВАНЕ
Стратегическата цел е постигане на по-добро здраве за българските граждани.
Здраве, достъпност, качество
Цели:
1. Ефективна и работеща електронна система в здравеопазването и осигуряване на онлайн обмен на информация между спешна, извънболнична и болнична помощ, включително центровете за долекуване и палиативни грижи; Осигуряване контрол на всички финансови потоци.
2. Промяна в начина на финансиране на държавните болници и на тези с приоритетно държавно участие, които са гръбнака на българското здравеопазване, като бъдат регистрирани по чл. 5 от Закона за лечебните заведения – по подобие на болниците от системата на ВМА. По този начин държавата ще може да финансира допълнително (66 болници в страната), без които здравеопазването в държавата е невъзможно.
3. Интегрирана профилактика, ранна диагностика и ефективно лечение на заболяванията като възможност за по-добро здраве и качество на живот. Ранна диагностика и откриване на предхронични и хронични състояния чрез въвеждане на ежегодни профилактични прегледи на всички български граждани.
4. Подобряване на достъпа и качеството на специализираната, болничната и доболничната медицинска помощ. Осигуряване на медицинска помощ в малките населени места, включително и мобилни групи, чрез актуализиране на национална здравна карта, отчитаща потребностите на населението от медицинска помощ по видове – съобразно възрастова структура, заболеваемост, болестност, смъртност, детска смъртност и др., създаваща задължителни минимални и максимални изисквания за териториалното разпределение на структурите за извънболнична, болнична и спешна медицинска помощ, високотехнологични медицински дейности, включително телемедицина, регламентираща възможностите за инвестиции и достъп до публични ресурси в системата на здравеопазване.
5. Ефективна реформа в лекарствената политика с цел оптимална достъпност, ефективност и качество. Приоритетно коригиране и намаление на доплащането на лекарствените продукти за деца, възрастни и хора с увреждания.
6. Подобряване на детското здравеопазване и фокус върху кадровото му обезпечаване. Изграждане на съвременна Национална детска болница, отговаряща на всички европейски стандарти.
7. Ревизия на ТЕЛК решенията.
СОЦИАЛНА ПОЛИТИКА
Бъдеще и сигурност за нашите деца
1. Увеличение на МРЗ от януари 2023 г. на 900 лв., с което целим намаляване на работещите бедни, които в момента са около 500 000, получаващи 550 лв. нетно за месец. В рамките на първата година от мандата трябва да бъде постигната договореност със синдикати и работодатели за формула и процедурата за определяне на МРЗ без административна намеса.
2. Осигуряване и гарантиране на плащанията на енергийните помощи за българските граждани и компенсации към бизнеса и небитовите потребители (училища, болници, галерии, музеи и др.).
3. Разширяване помощите за отопление, като се подкрепят всички нуждаещи се – самотно живеещи, пенсионери, хора с увреждания, семейства с деца и др.
4. Гарантиране поносима цена на парното през зимния сезон, за да се осигури достъп до отопление на българските граждани.
5. Ще спрем спекулативното поскъпване на цените на всички стоки от малката потребителска кошница, като въведем регламентирани максимални надценки по търговската верига.
6. Развитие на социалната икономика за откриване на нови работни места в малките населени места.
7. Ще приемем на нов Кодекс за социално подпомагане. Първо: като средство срещу социалния паразитизъм и точенето на помощи от различни кранчета, което позволява на уж самотна майка да получава повече като безработна, отколкото работейки. Кодексът трябва да създаде единна база данни за помощите и да им сложи лимит. Второ: той да отмени ЗСУ и ревизира всичките му скандални за родителското движение разпоредби. Трето: да гарантира адекватна подкрепа за хората с увреждания.
8. Закон за защита правата и интересите на възрастните хора, който да гарантира допълващо социално подпомагане за пенсионери, чиято пенсия от трудова дейност е под линията на бедност.
9. Нов подход за интеграция на циганите чрез образование, труд и санкции при неспазване на закона. 30 години ни се предлага от всяка следваща власт интеграция на „ромите“, която ни учи да ги понасяме каквито са, а за тях създава привилегии и чувство за безнаказаност. В резултат те мизерстват и се маргинализират, но бароните им и НПО-тата забогатяха чувствително. В резултат имаме социален паразитизъм и криминален взрив, но пък удобен електорат за всеки, който си плаща.
ДЕМОГРАФСКО РАЗВИТИЕ И СЕМЕЙНИ ПОЛИТИКИ
1. Разработване на политики за справяне с демографската криза в България чрез:
– укрепване на брака и семейството от баща – мъж, майка – жена и техните деца. Утвърждаване на традиционни, български семейни и християнски ценности;
– стимулиране на отговорното родителство.
2. Разработване на образователни модели насочени към възпитание на физически и психически здрави деца, с морални и нравствени ценности.
3. Ревизия на законодателството, свързано със закрила на децата при съобразяване с принципите на Конвенцията за правата на детето чрез:
– отмяна на Закона за социалните услуги;
– ревизия на Закона за закрила на детето;
– премахване на практиката за извеждане на деца от биологичното семейство.
4. С оглед нуждата от ново демографско възраждане и просперитет на българската нация. Мегаминистерството МТСП да бъде разделено на две: Министерство на труда и Министерство на социалната и демографска политика и българите в чужбина.
5. Провеждане на проактивна имиграционна политика, насочена към всички лица с българско самосъзнание с необходимото образование и квалификация.
6. Развитие на регионални демографски политики с цел индивидуален подход, съобразен със структура на населението, икономика, здравеопазване, образование, традиции, етнопсихология и др.
ПОЛИТИКИ ЗА МЛАДЕЖТА
1. Въвеждане на нов предмет „Български фолклор“ в средния курс на обучение. Изучаване на българския бит, традиции, обичаи, обреди и др.
2. Засилване на взаимодействието между образователната система и българската армия с цел придобиване на реални теоретични и практически умения за действия в условията на природни бедствия, аварии, катастрофи и военни действия.
3. Стимулиране на ефективното, а не фиктивното грантаджийско доброволчество сред младите хора чрез ангажирането им с доброволчески общественополезни дейности и инициативи с доказани резултати.
Данъчни облекчения за участие в доброволчески акции.
Отстъпки за доброволците при посещения на държавни театри, опери, библиотеки, музеи и други културни институции.
4. Безлихвени държавни кредити за семейства с до три деца и родители с висше образование и доказани доходи с цел закупуване на първо жилище.
5. Въвеждане на програма за студентски обмен между българските университети с цел повишаване на квалификацията, усвояване на добрите практики.
6. Активни кампании срещу наркозависимостите. Затягане на контрола и ограничаване на консумацията на енергийни напитки с прекомерно високо съдържание на кофеин и други опасни вещества сред непълнолетните.
Насърчаване на здравословното хранене чрез атрактивни информационни кампании.
ВЪНШНА ПОЛИТИКА
1. За нас от ВМРО политиката на България към световните сили трябва да бъде подчинена единствено на националния интерес.
2. ВМРО е за Европа на нациите. Заедно с това Европа трябва да засили отбранителните си способности за спирането на външни заплахи, тероризъм, радикален ислям, незаконна миграция и други стратегически цели на Съюза.
3. Политиката ни в Европейския съюз трябва да бъде подчинена на първо място на националните интереси. Независимостта, достойнството и националният суверенитет трябва да бъдат основна цел на българските дипломати.
4. България трябва да се превърне в регионален лидер на Балканите.
5. ВМРО е против приемането на Турция в ЕС – поради фундаменталните различия в религията, културата, традициите и манталитета.
6. ВМРО е за специална външнополитическа стратегия спрямо българите в чужбина, както и към чуждите граждани с българско самосъзнание, живеещи в Македония, Албания, Сърбия, Турция, Румъния, Украйна, Молдова, Русия, Татарстан, Северен Кавказ и др.
7. България не може да допусне фалшификации и подмяна на историческата истина за миналото и езика на населението в Македония. Рамковата позиция на България за преговорите с РСМ за членство в ЕС, която бе изготвена с участието на ВМРО, трябва методично да бъде изпълнявана чрез целия инструментариум на дипломацията. Предателското отстъпление от нея от 47-ото НС следва да бъде ревизирано!
8. Българската дипломация и мисии трябва да работят за популяризиране на българската национална кауза.
9. МВнР трябва да изработи стратегия за представяне на публичния образ на България в чужбина.
БЪЛГАРИТЕ В ЧУЖБИНА
1. Създаване на министерство на българите в чужбина, обединяващо грижите за българските организации, образованието, културно-информационните центрове и медии, проекти
2. Българският език – матуритетен в ЕС, даващ възможност за достъп до българските ВУЗ.
3. Създаване на български културен институт „Св. св. Кирил и Методий“ – средство за укрепване на българското самосъзнание и разширяването влиянието на българския език сред общностите ни чужбина.
4. Българско гражданство – съкращаване и облекчаване на процедурите по издаване на лични документи. Пълноценно въвеждане на карта „Българин“ – даваща достъп до обучение и работа в България.
6. Активна политика към българите от диаспората:
а) Македония
– признаване на българите за конституционен народ;
– създаване на неделни училища;
– финансиране дейността на българските организации;
– излъчване на български телевизии;
– инвестиции в инфраструктурата;
– насърчаване на български фирми за инвестиции в РСМ;
– привличане на авторитетни имана към каузата;
– активна позиция към преброяването в Македония ;
– изграждане на коридор номер 8. Скоростен влак София – Скопие.
б) Албания
– избор на български представител в Съвета по малцинствата;
– подкрепа за българските организации в контекста на предстоящото преброяване;
– изучаване на български език в районите с българско малцинство;
– извоюване на политическо представителство;
– разширяване на мрежата от съботно-неделни училища;
– подкрепа за инициативи и проекти на българското малцинство.
в) Сърбия
– насърчаване на българските организации;
– подобряване работата със Съвета на българското малцинство;
– подкрепа на инфраструктурни проекти в малцинствените райони;
– възстановяване на българските медии;
– изграждане на нови културно-информационни центрове.
г) Косово
– признаване на българско национално малцинство;
– политическо представителство на българското малцинство;
– организиране на курсове по български език, неделни училища и факултативно изучаване на българския език в държавните училища;
– възстановяване на процедурата за придобиване на българско гражданство за българи от Косово.
д) Украйна
– откриване на българско училище в Одеса;
– защита правата на българското малцинство чрез културни и образователни институции.
е) Молдова
– запазване и подпомагане на българския университет в Тараклия;
– насърчаване на обучението по български език.
ж) Румъния
– активна политика с българската общност и подкрепа за българските организации;
– изграждане на български православен храм в Букурещ;
– изграждане на културно-информационни центрове в крайдунавските градове.
з) Гърция
– създаване на културни центрове, читалища, танцови и певчески състави;
– подкрепа за новата ни емиграция и работещите там.
и) емиграция
– привличане на емигрантите към икономическия живот в България;
– облекчен прием на студенти от емигрантските общности;
– засилване на културните и информационните контакти.
МЕДИИ
1. ВМРО срещу фалшивите новини
Изчистване на медийното пространство от фалшиви новини и отговорност за достоверността на информацията. Чрез промени в Закона за радиото и телевизията настояваме интернет сайтове, онлайн платформи, блогове и други информационни портали, които искат да се припознаят като медии, да бъдат регистрирани в Съвета за електронни медии. Целта е да се знае чия собственост са и кой носи отговорността за съдържанието им.
2. Без новини на турски език по БНТ
ВМРО настоява предаванията и новините в българския ефир да се излъчват само и единствено на официалния език, който според Конституцията на Р България е българският. В тази връзка предлагаме чрез промени в Закона за радиото и телевизията да отпадне възможността в ефира на БНТ да се излъчват новини на турски език.
3. Въвеждане на изискването за квота българска музика в ефира, не по малко от 30% от ежедневната музикална програма.
ОТБРАНА
1. Българската армия – гарант за сигурността, суверенитета и независимостта на страната
– Основен приоритет на ВМРО продължава да бъде развитието на отбранителните способности на Въоръжените сили, като гарант за суверенитета и териториалната цялост на България. Това ще продължим да постигаме чрез изпълнение на Програмата за развитието на отбранителните способности на Въоръжените сили на Република България 2032 и залегналите в нея модернизация и превъоръжаване на армията, поетапен ремонт и поддържане на съществуващата техника, придобиване на нова и висока мотивация на личния състав.
– Продължаване и развиване на доброволната военна служба, като средство за попълване на резерва на въоръжените сили и преодоляване на недокомплекта на ВС. Перспектива за възстановяване на наборната военна служба.
– Ще продължим да провеждаме целенасочена политика за насърчаване на българската отбранителна индустрия (включително държавните заводи) с цел създаване на повече работни места и развитие на високотехнологични отбранителни способности на страната.
– Запазване на разходите за отбрана на ниво не по-ниско от 2% от БВП до и след 2024 г.
2. Основен капитал в отбраната – хората
– Продължаване политиката за повишаване заплащането на заплатите в армията с 10% годишно до достигане на висок социален статус, както във всички европейски армии.
– Преодоляване некомплекта във ВС.
– Разработване на механизъм за диференциране на средствата, предоставяни на военнослужещите живеещи на свободен наем, съобразен с пазарните условия във всеки гарнизон.
– Продължаващо активно сътрудничество с военно-патриотичните съюзи.
3. Отбрана, модернизация и нови технологии
– Модернизация и развитие на Българската отбранително-технологична индустриална база като основа на процесите на технологична модернизация, превъоръжаване и индустриална независимост на отбраната.
– Възлагане от страна на Министерство на отбраната на научни проекти на българския научен комплекс (в т.ч. БАН, българските университети и др.), целящи разработване и производство на високотехнологични системи за въоръжение и техника, както и създаване на национален потенциал за намаляване на страната ни от външни доставчици.
– Ефективно участие в разработване на иновативни отбранителни способности, чрез включване в проекти на Европейския фонд за отбрана и в проектите за военна мобилност в Европа и изграждане на мрежа от логистични центрове за поддръжка на операции.
– Изграждане на пълни оперативни способности за комуникационно-информационна поддръжка и киберотбрана и цифровизация.
ВЪТРЕШЕН РЕД И СИГУРНОСТ
Борбата с престъпността е основен приоритет за ВМРО.
1. Преструктуриране на МВР, видимо и респектиращо полицейско присъствие във всяко селище.
2. Доброволни отряди на гражданите за опазване на обществения ред и противодействие на престъпността.
3. Повишаване на качеството на доставяната от МВР услуга сигурност, посредством идентифициране на конкретните потребности на българските граждани по отношение на тяхната лична сигурност, структуриране на достъпа до качествена услуга сигурност и цялостна промяна на начина на планиране и финансиране на политики за обществен ред и сигурност.
4. Утвърждаване (в т.ч. материално и финансово обезпечаване) на единни минимални стандарти за професионално обучение, оборудване, екипировка и време на реакция на служителите в МВР.
5. Повишаване общественото доверие и имиджа на МВР, по примера на Българската армия.
6. Разширяване на пределите на неизбежната отбрана и правото за притежание на лично оръжие.
7. Нулева толерантност за контрабандата на горива, цигари, алкохол, наркотици и др., която е в основата на брака между политици и престъпници.
8. Опазването на границите ни и противодействие на имигрантското нашествие са от съдбоносно значение за опазване етническия и верски баланс в обезлюдяваща България:
– Трябва да се положат усилия за политическо урегулиране на конфликтните зони.
– Политиката на „отворените врати“ да се замени с политика на „отблъскване на мигрантския натиск“.
– ЕС трябва да създаде организация за удържане на миграционния натиск отвъд границите на Съюза чрез прилагане на правила, задължаващи търсещите убежище да кандидатстват за статут още преди да преминат външната граница.
– Наложителна е ревизия на Дъблинския регламент и отпадане на механизма търсещите убежище в определена страна от ЕС да бъдат принудително разселвани в други страни от Съюза.
– Страните членки трябва да приемат принципа за принудително връщане на нелегално проникналите мигранти в ЕС обратно в страните на произход.
– Следва да се преосмисли принципа за безусловна, задължителна, икономическа, социална и културна интеграция на търсещите убежище.
ПРАВОСЪДИЕ и БОРБА С КОРУПЦИЯТА
ВМРО е за справедливо, бързо и достъпно правосъдие.
Българското общество се нуждае от реална съдебна реформа, която да се опира на следните основни идеи:
– бързо въвеждане на ефективно електронно правосъдие;
– възстановяване и уплътняване на прекъснатата връзка на съдебната власт като интегрална част от държавната власт със суверена;
– въвеждане на индивидуална конституционна жалба;
– успоредно обсъждане и приемане на нов Наказателен кодекс и на Кодекс на административните нарушения и наказания.
1. Справедливо правосъдие
Правосъдието по презумпция трябва да бъде справедливо. Несправедливото правосъдие е проява на държавен терор върху гражданите и разрушава естественото жизнено състояние на обществото.
Затова ВМРО е за:
– Правосъдие с прилагане на балансирана репресия. Широко въвеждане на наказания извън лишаването от свобода. Кадрово и нормативно укрепване на пробационната система. Масовизиране на електронния мониторинг в системата на изпълненията на наказанията.
– Безупречно функциониране на системата за случайно разпределение на делата.
– Прекратяване на опитите за ограничаване на конкуренцията в адвокатската професия.
– Разширяване на съдебния контрол върху актовете на прокуратурата.
– Създаване на Национален механизъм за изпълнение на решенията на Европейския съд по правата на човека.
– Системна политика за превенция на корупцията в съдебната система.
– Промени в статуса на съдебните заседатели, целящ да осигури реалното им участие в съдебния процес.
– Повишаване на изискванията спрямо мотивите към съдебните актове, които трябва да бъдат кратки, ясни и разбираеми. Недопустимост на неспазването на езиковата норма при оформянето на съдебните актове.
– Предприемане на действия с оглед прекратяване явната злоупотреба на работодатели с дисциплинарна власт. С оглед бързина на трудовите спорове същите да не се допускат до касационно обжалване.
2. Бързо правосъдие
Бавното правосъдие е всъщност липса на правосъдие. Кому е потребна справедлива по съдържание присъда или съдебно решение, появило се след десетина години процес? Не за потърпевшите. Не за обществото. Не за бъдещите поколения.
Затова ВМРО е за:
– Усъвършенстване на кадровата политика на Висшия съдебен съвет чрез прозрачност и обществен контрол върху кариерното развитие на магистратите. Въвеждане на изцяло нова конкурсна система.
– Детайлизиране на механизмите за търсене на дисциплинарна отговорност на магистратите.
– Засилена грижа на държавата за развитието на юридическото образование в страната и създаване на специфичен статус за него.
– Въвеждане на задължителна медиация по някои дела с цел разтоварване на съдилищата.
– Формиране и строг контрол върху реална бърза система за водене на трудово-правни спорове.
– Мерки за осигуряване на относително равномерно натоварване на съдилищата.
– Обществен дебат по ограничаването на прекомерния формализъм в съдебния процес.
3. Достъпно правосъдие
Ограничаването на достъпа до правосъдие по финансови причини засилва разслоението в обществото и създава антидържавни настроения. Необходими са специфични мерки, които да осигурят поносими разноски за гражданите в съдебния процес.
Затова ВМРО е за:
– Разделяне на тежките виновни провинения на престъпления и простъпки и въвеждане на административен ред за наказване на вторите.
– Преразглеждане на тарифите за всички видове съдебни такси и връщането им към поносими за гражданите нива.
– Усъвършенстване на системата за правна помощ.
ЕТНОСИТЕ
Концепцията за приобщаване на несоциализираните общности, придобила популярност като Концепция срещу циганизацията трябва да бъде приета от Министерски съвет и да смени модела на „интеграция“, изискващ от мнозинството да се съобразява и свиква с неморалните и незаконни действия на малцинството. Интеграция на маргиналните цигански общности е възможна само чрез образование, труд и строги санкции при неспазване на законите.
Въпреки че част от мерките бяха наложени в мандата на 44-тото НС чрез промени в законодателството, ВМРО в 48-ото ще продължи със следните:
1. Избирателното право да бъде обвързано с конституционното задължение за образование и владеене на български език. Лица без основно образование да могат да гласуват само след полагане на изпит, доказващ владеене на български.
2. Промяна на дефиницията за маловажна кражба, за каквато в момента се смята всяка до 1300 лв.(две МРЗ), и това позволява на рецидивистите да получават вместо затвор, глоба, която никога не плащат.
3. Въвеждане на административно наказание „задържане в териториална структура на МВР“ за извършени административни нарушения, когато лицето не заплаща наложените глоби или не отработва наказанието си.
4. Създаване на специално производство за незабавно налагане на санкции за извършени правонарушения и незабавното изпълнение на наложената санкция при спазване на правилата за съдебен контрол върху нея.
5. Ограничаване на социалния паразитизъм – обща система за социално подпомагане, която отчита всички видове подкрепа за едно домакинство и има таван на подпомагането.
6. Разширяване на приложното поле на Закона за юридическите лица с нестопанска цел в насока за създаване на задължение за неправителствените организации в частна полза да декларират източниците и начина на финансирането си.
7. Предвиждане на административно наказание „отнемане на свидетелство за управление на моторно превозно средство“ за случаите, когато за придобиването на свидетелството е представена подправена диплома за завършено образоване или такава диплома с невярно съдържание.
8. Възстановяване на центровете за трудово обучение и възпитание в структурата на ГУСВ и в други структури, чрез които да се осигури придобиването на професия от трайно безработните и неграмотни лица.
9. Мерки за семейно планиране:
– Провеждане на образователни, здравни и други информационни политики за предпазване от нежелана бременност и за ограничаване на раждаемостта от деца със специален фокус по отношение на лицата от циганските (ромските) общности;
– Разработване и прилагане на система от мерки за доброволно ограничаване на раждаемостта на жени, оставили за отглеждане в социални заведения 2 и повече деца;
– Помощите след първо дете да бъдат обвързани с платени данъци и такси (ако нямат средства да полагат обществено полезен труд), задължително включване на пазара на труда на един от родителите, задължително посещаване на детско заведение и училище.
– Разработване и прилагане на система от мерки, финансирани от държавата, за доброволно ограничаване на раждаемостта на жени от маргиналните общности, които имат над определен брой родени деца, вкл. адекватно контрацептивно осигуряване и прекъсване на бременността за сметка на държавния бюджет;
– Повишаване на ефективността на контрола за осигуряване на нормална санитарна обстановка в кварталите с преобладаващо циганско (ромско) население, вкл. чрез създаване на организация живеещите в тях сами да почистват сметта, в случаите, когато обитават незаконно построени жилища и не заплащат такса „смет“;
– Създаване на механизъм за заплащане на ползването на спешната медицинска помощ от здравно неосигурените лица, когато сигналите за повикване на спешна помощ са подадени без основание.
10. Премахване на гетата:
– Насърчаване на урегулирането на териториите в съществуващите квартали с преобладаващо циганско (ромско) население;
– Създаване на 3-годишна Национална програма за постепенно премахване на кварталите с преобладаващо циганско (ромско) население и ограничаване на незаконното строителство, вкл. чрез спиране на започнали незаконни строежи и разрушаване на незаконните постройки, които не са единствено жилище на техните обитатели.
– Подобряване на съществуващата и изграждане на нова техническа инфраструктура в съществуващите гета;
– Реновиране на законно изградените в кварталите с преобладаващо циганско (ромско) население жилища, които отговарят на нормативните изисквания и на действащите или актуализирани подробни устройствени планове със задължително самоучастие на лицата, които ги обитават;
– Повишаване на ефективността на контрола за спазване на действащите правила за сервитутните зони (ЖП линии, магистрали, вододайни зони, електропроводи, напоителни канали, водоеми и др.) в частта относно изискванията да са свободни от жилища и други постройки;
– Недопускане на първоначално заселване на групи лица без адресна регистрация в съответното населено място;
– Изработване на нови или изменение на действащи подробни устройствени планове на нови територии общинска собственост за жилищно строителство, предназначено за социално слаби лица;
– Изграждане на нова или доизграждане на съществуваща техническа инфраструктура на новоотредените терени съгласно изработените ПУП за осигуряване на необходимите условия за последващо жилищно строителство;
– Закупуване, вкл. със средства от държавния бюджет, на единични жилища в селските райони и предлагането им за обитаване срещу задължението да бъдат придобити възмездно в определен срок;
– Осигуряване на условия за доброволно заселване в същото или друго населено място на новосъздадените семейства от членове на циганските (ромските) общности;
– Предоставяне за ползване на земеделска земя за осигуряване на собствена прехрана от трайно безработни лица;
– Създаване на механизми за участие с личен труд на социално слаби лица и членовете на техните семейства при изграждането на жилища, които са предназначени за ползване от социално слаби хора, вкл. предвиждане на това участие в критериите за настаняване в такива жилища.
11. Превенция на престъпността:
– Повишаване на ефективността на контрола върху дейността по изкупуване на метали и други суровини с неизяснен произход, вкл. и върху дейността на автоморгите и търговията с авточасти;
– Проследяване на процесите на радикализация, вкл. религиозна, и други външни влияния, застрашаващи националната сигурност със специален фокус кварталите с преобладаващо циганско (ромско) население;
– Прилагане на мерки за преустановяване на саморазправата при инциденти, вкл. превантивни кампании за създаване на навици сред циганското (ромското) население да се търсят правоохранителните органи (полиция) при възникване на инциденти;
– Разграждане на клановите структури и намаляване на влиянието на главатарите им върху процесите в кварталите с преобладаващо циганско (ромско) население – икономически, социални, криминални, политически и др.;
– Стриктно прилагане на действащите санкционни механизми по отношение на продажбите на деца, телефонните измами, джебчийските кражби, просията и други престъпения, вкл. механизмите за установяване на произхода на средствата за придобиване на големи недвижими имоти и друго имущество от лица, без декларирани доходи;
– Приобщаване на почтени и образовани лица от циганските (ромските) общности към дейността по опазване на обществения ред;
– Насърчаване и подпомагане на изграждането от общините на интегрирани системи за видеонаблюдение в населените места, със специален фокус в населените места с преобладаващо циганско (ромско) население, с цел превенция на престъпността и опазване на обществения ред;
– Осигуряване на професионално обучение и изграждане на умения на служителите от държавната администрация, в съответствие с компетентността на съответната държавна структура, за превенция на агресивни прояви в обществото, ранни признаци на радикализация и противодействие на престъпленията от омраза.
12. Други мерки:
– Неправителствените организации, които защитават преимуществено обитатели на кварталите с преобладаващо циганско (ромско) население, задължително да разкриват офиси в тези квартали;
– Стриктно прилагане на съществуващите санкционни механизми по отношение на лицата, които осъществяват съответните състави на правонарушения, установени в действащото законодателство за ограничаване на традиции, които противоречат на правовия ред и съвременните морални ценности (напр. купуване на булки, фактическо съжителство между деца, саморазправа и др.).
БЪЛГАРИЯ НА БЪЛГАРИТЕ!
БЪЛГАРИЯ НАД ВСИЧКО!