Днес в Националния пресклуб на БТА се състоя пресконференция на Национален кръг „За Македония”, който информира обществеността за своите предстоящи действия. Участниците в пресконференцията проф. Николай Овчаров, доц. Спас Ташев, проф. Ана Кочева и Искрен Веселинов обявиха, че в периода 6-8 юни по покана на евродепутата от ВМРО Ангел Джамбазки ще посетят Европейския парламент в Страсбург, за да запознаят евродепутатите с българската позиция по темата.
Проф. Николай Овчаров, доц. Спас Ташев, проф. Ана Кочева, проф. Пламен Павлов ще представят там меморандум, в който са изложени основните аргументи за българската позиция по Македонския въпрос.
Представяйки меморандума в Европейския парламент, ние ще представим и официалната позиция на Българската академия на науките пред евродепутатите, отбеляза проф. Овчаров.
От своя страна проф. Ана Кочева изрази готовността на Национален кръг „За Македония” да представи пред евродепутатите различни примери за непрестанното нарушаване на правата на македонските българи на територията на република Северна Македония.
Доц. Спас Ташев припомни за пореден път, че в Македония се осъществява кражба на нашето социокултурно наследство:
Потъпкването на правата на македонските българи е нарушаване на правата на граждани на Европейския съюз. Ще представим примери за нарушаване на правата на човека от времето на Югославия и приемствеността на Скопие, като по този начин ще покажем, че реална промяна няма и ветото на България реално възпира навлизането на руските интересите в Европейския съюз.
В заключение съпредседателят на ВМРО Искрен Веселинов отбеляза, че със своето поведение и действия Република Северна Македония се е превърнала в последната крепост на комунизма и членството ѝ в Европейския съюз изглежда все по-далечно.
Текст на меморандума >>>
До депутатите от Европейския парламент
МЕМОРАНДУМ
На Национален кръг „За Македония”, сдружение на български учени и общественици
В резултат на десетилетните борби на българите в Османската империя на 28 февруари 1870 г., султан Абдул Азис е принуден да издаде постановление, с който узаконява обособяването на отделна Българска църква, наречена „екзархия“. Тя е призната за официален представител на българската нация в държавата. В член 10 от учредителната заповед се постановява да бъдат извършени референдуми в съответните области на империята. Към Българската екзархия трябва да бъдат присъединение тези области, където за българи се обявят поне 2/3 от живеещите там християни.
Съобразно същия параграф и в историко-географската област Македония се извършват референдуми под контрола на турските власти и Вселенската гръцка патриаршия. Резултатът от тези плебисцити е потресаващ. С огромно мнозинство в границите на Българската екзархия е включена цяла Македония. Там са целокупните области на Скопие, Охрид и Битоля, които днес са най-големите градове на Република Северна Македония.
Малко по-късно избухва Руско-турската война от 1877-1878 г., довела до частичното освобождение на България от османска власт. На 3 март 1878 г. при селището Сан-Стефано (дн. Yeşilköy) е сключен предварителен договор между Русия и Османска Турция, а за предели на освободена България се приемат признатите от султана граници на Българската екзархия. Скоро обаче става ясно, че при готвения от Великите сили Берлински конгрес по геостратегически съображения много райони ще бъдат върнати на Турция и сред тях най-вече – македонските области. Това предизвиква спонтанният „Мемоар на българските общини в Македония” от 20 май 1878 г. В него македонските българи се обръщат към Великите сили с искане за присъединяване на цяла Македония към новосъздадената българска държава. В този апел слагат подписите си представителите на 21 български общини от всички краища на Македония. Сред тях са общините на днешната столица на РСМ Скопие, на Охрид, Прилеп, Щип, Битоля, Тетово, Куманово. За съжаление Великите сили са непреклонни и тези области са върнати на Османската империя.
По този начин са виждали себе си предците на днешните северномакедонски политици и историци. Това се случва само преди 140 години, равни на три или четири човешки поколения. Какво е станало за този сравнително кратък исторически период?
До Балканските и Първата световна война (1912-1918) никой не подлага на съмнение българския характер на населението в македонските области, намиращи се в тогавашната Османска империя. През 1903 г. избухва масово въстание, обхванало всички българи на територията на империята. Негови водачи са ръководителите на голяма нелегална организация, сред които водещо място има Гоце Делчев – днес национален герой и в България, и в Република Северна Македония. Той ясно се определя като етнически българин, което се признава и от много днешни политици в РСМ. През 2019 г. самият Президент на държавата г-н Стево Пендаровски беше категоричен в едно свое интервю: „Безспорна историческа истина е, че той (Гоце Делчев) се е определял като българин”!
Въстанието е потушено, а след катастрофалната загуба в Първата световна война, България трябва да се примири с териториалната загуба на Македония. По-голямата част от македонските земи са поделени между новото Кралство Югославия и Кралство Гърция. Водещ етнос в Югославия са сърбите, чиято национална доктрина включва дебългаризация на населението в Македония, за да бъде то асимилирано и превърнато в сръбско. Тази политика търпи крах и затова в 1941 г. населението там посреща българските войски като освободители.
България обаче отново е на губещата страна, а Югославия е сред победителите в световната война, но сега вече като комунистическа държава. Тя става федерация, а в нея влиза новопровъзгласената Социалистическа Република Македония. След като опитът да превърнат българите в сърби се оказва неуспешен, от 1944 г. нататък всички сили се хвърлят в изграждането на политическия македонизъм. Най-общо той се състои в създаването на собствена „македонска идентичност” чрез откровеното и лавинообразно фалшифициране на българска история и чрез насилствена промяна на езика. Този процес продължава вече осем десетилетия и определено постига „успехи” чрез насаждане на омраза към всичко българско.
През 1991 г. Република Македония се отделя от разпадащата се Югославия. Р България първа признава нейната независимост. Този акт на приятелство и добра воля обаче далеч не премахва езика на омразата, който продължава да преобладава сред медиите и политиците на нашата югозападна съседка. Така се стига до подписания на 1 август 2017 г. от премиерите на двете страни Бойко Борисов и Зоран Заев„Договор за приятелство, добросъседство и сътрудничество между Република България и Република Северна Македония”. До ден днешен той остава само на хартия!
На базата на този договор в парламента на Р България е приета „Рамкова позиция относно разширяването на ЕС и присъединяването на Северна Македония”. В нея се акцентира върху премахването на „езика на омразата” и за изграждането на истински добросъседски и приятелски отношения между Р България и Р Северна Македония. Българската позиция може да бъде сведена до два основни постулата:
1. До 1944 г. България и Северна Македония имат обща история (датата е условна и е приета въз основа на установяването на комунистическа власт в Северна Македония).
2. Официалната норма в РСМ е прекодификация на вече създадения още през Възраждането книжовен български език, който има богата история и дълга писмена традиция, т. е. тя има политически характер.
Всичко това по никакъв начин не нарушава съвременната идентичност на днешните граждани в Република Северна Македония. Ние не оспорваме правото на всеки неин гражданин да се самоопредели по начина, по който желае и да назовава езика си, както реши. Същевременно категорично призоваваме да спре кражбата и деетнонимизацията на българска история и култура, както и постоянното използване на „езика на омразата”. Това е абсолютно недопустимо за страна, която претендира да стане членка на Европейския съюз.
В Националния кръг „За Македония” участват главно историци и филолози и това не е случайно. Тъкмо историческите и езиковите въпроси са основни в спора с войнстващия македонизъм. Още в началото на ХІ в. владетелите от династията на Самуил, определян днес в РСМ като „велик македонски цар”, сами се обозначават като „българи родом”. Всички византийски и западни средновековни хронисти говорят само за Българската империя, в границите на която влизат всички македонски области.
До появата на македонизма през ХХ в. етническо понятие „македонец” не съществува. Работилите през втората половина на ХVІІІ и началото на ХІХ в. първи възрожденски книжовници от територията на днешна Република Северна Македония като Христофор Жефарович и Кирил Пейчинович ясно отбелязват, че пишат книгите си на „български език” и са „ревнители на Българското отечество”. Първите фолклористи от същите тези земи като братята Миладинови събират и издават сборник „Български народни песни”. Като българи се определят всички борци за освобождение на Македония от турска власт като споменатия велик национален герой Гоце Делчев.
Днес в Република Северна Македония се извършва напълно неприемлива посмъртна „денационализация” на тези колосални личности. Така например Пейчинович и Жефарович са обявени за „македонски просветители”, а събраните от братя Миладинови народни творби, дефинирани категорично като български от самите съставители на книгата, се издават като „Македонски песни”. Спорът за Гоце Делчев пък спря работата на съвместната историческа комисия, която по Договора от 2017 г. трябваше да реши спорните въпроси.
Ето защо историческата и филологическата проблематика е толкова важна! Също както и въпросите за потъпкването на правата на обявяващите се за българи в днешна Република Северна Македония. Разбира се, тяхното признаване е част от пътя, който РСМ трябва да извърви, за да може да влезе в Европейския съюз.
Накрая искаме да се обърнем към депутатите от Европейския парламент с призив да погледнат внимателно и с разбиране българската позиция, която категорично се подкрепя от 70% от българските граждани. В Европейския съюз членуват страни с велика история. Нека си представим, че някой съсед на Франция би си присвоил, например, крал Людовик ХІV или Наполеон Бонапарт. Или че някой отрече съществуването на Свещената Римска империя на германския народ.
Ето затова става думи, уважаеми евродепутати. Ако ние, българите, днес признаем неправомерните искания на РСМ, какво ще кажем на нашите деца. Нали по този начин ще ги лишим от историята на техния народ, записана не само от български, но и от византийски, старофренски, старонемски, староруски и други хронисти. А и вие самите, наистина ли искате да приемете безусловно нашия велик съюз да влезе страна, изградила миналото си чрез кражба и фалшифициране на историята?
Убедени сме, че това не може да бъде истина! Защото противоречи на философията на самия Европейски съюз, създаден с Маастрихтския договор от 1992 г. Ние, българите, вярваме в неговите ценности и ще ги отстояваме докрай!