Групата на Европейските консерватори и реформисти смята, че има редица проблемни точки във версията на текста за гражданското образование. Това заяви по време на сесия от 13 януари 2022 г. българският представител в Европейския парламент Андрей Слабаков.
Ясно е намерението гражданското образование да бъде използвано като инструмент за промиване на мозъците на следващото поколение, да бъдат създадени европейски, а не национални граждани. ЕС е съюз на суверенни държави. Всеки така наречен европейски гражданин е над всичко национален гражданин и така трябва да си остане, категоричен е Слабаков.
Говори се за общи европейски ценности, но никъде не се споменават традиционните семейни християнски ценности. Те са в основата на всички блага и свободи, с които се хвалим днес. Трябва да им се отделя достатъчно внимание. Още повече, семейството е най-добрият източник на образование за децата. Родителите служат за пример за това как се държи един пълноценен гражданин. Това също не е отразено в текста, добавя евродепутатът от ВМРО в групата на ЕКР.
Европейският елемент от гражданското образование задължително трябва да бъде ограничен само до фактологията – как функционира ЕС, как влияе на живота на хората и обратно – как те могат да му влияят чрез избори, петиции, консултации и прочее. Всеки опит за създаване на емоционална привързаност е опит за манипулация в ползата на политическата идея за федерална Европа. Тя не просто е неправомерна, но и вредна и не бива да бъде позволена. Евроскептицизмът трябва да се бори с факти, а не с манипулация на емоциите на младите, каза Слабаков.
Цялото изказване на Андрей Слабаков прочетете тук >>>
Благодаря госпожо председател,
Благодаря и на колегата Руиз Девеса за сътрудничеството с всички докладчици при подготовката на проектодоклада. За съжаление мисля, че има редица проблемни точки за ЕКР в сегашната версия на текста.
Тук е ясно намерението гражданското образование да бъде използвано като инструмент за промиване на мозъците на следващото поколение, да бъдат създадени европейски, а не национални граждани. ЕС е съюз на суверенни държави. Всеки така наречен европейски гражданин е над всичко национален гражданин и така трябва да си остане.
Говори се за общи европейски ценности, но никъде не се споменават традиционните семейни християнски ценности. Те са в основата на всички блага и свободи, с които се хвалим днес. Трябва да им се отделя достатъчно внимание. Още повече, семейството е най-добрият източник на образование за децата. Родителите служат за пример за това как се държи един пълноценен гражданин. Това също не е отразено в текста.
Европейският елемент от гражданското образование задължително трябва да бъде ограничен само до фактологията – как функционира ЕС, как влияе на живота на хората и обратно – как те могат да му влияят чрез избори, петиции, консултации и прочее. Всеки опит за създаване на емоционална привързаност е опит за манипулация в ползата на политическата идея за федерална Европа. Тя не просто е неправомерна, но и вредна и не бива да бъде позволена. Евроскептицизмът трябва да се бори с факти, а не с манипулация на емоциите на младите.
Изключително разочарован съм от предложението за принос на програмата „Творческа Европа“ в частта за напредъка на гражданското образование. Това е неприемливо. ЕС вече разполага с програмата „Еразъм+“, която специализира в образователни дейности. „Творческа Европа“ се занимава с творчество и така трябва да си остане. При изключително свития бюджет за култура не можем да си позволим да пренасочваме пари за проекти за образование.
Надявам се, че с колегите докладчици ще имаме възможност да балансираме текста, защото не мога да го подкрепя в сегашния му вид.
Благодаря.
Видео >>>