spot_img
НачалоБлогКузман Илиев: Печалбата на компаниите е изтъняла вследствие на инфлацията

Кузман Илиев: Печалбата на компаниите е изтъняла вследствие на инфлацията

Високата инфлация започва все повече да влияе на лихвените равнища, категоричен е икономистът.

Светът влиза в силно турбулентно и неподатливо на контрол икономическо поле. В ответ на пандемията видяхме умопомрачителни парични и фискални стимули от централни банки и правителства. Само през 2020 г. бяха създадени близо 25 процента от всички долари в обращение, а за последните 8 месеца, американският Фед де факто удвои размера на активите, които изкупува от пазара, достигайки стратосферния баланс от 8.3 трилиона долара. Инфлацията изхвърча – и при потребителски, и при производствени стоки. Просто има твърде много пари в системата. Цените на суровините галопират – нефтът вече удря 80 долара за барел или ръст от 70 процента за година.

Какви са видимите ефекти? Най-прекият ефект е, че ръста на производствените разходи на фирмите масово надминават ръста на приходите на компаниите. Иначе казано: маржовете на печалба изтъняват или изчезват.

А няма ли печалба за предприемачите, те фалират и спират да произвеждат. Това води до реално обедняване и удря стандарта на живот на всички.

Предизвиква безработица. Води до недостига на реални стоки и услуги.  Високата инфлация започва все повече да влияе на лихвените равнища. Неизбежно. Само за септември доходността по държавните ДЦК на САЩ от 1.2 подскочи на 1.6 на сто. Това значи, че американското правителство ще се финансира по-скъпо, но и че инвеститорите ще търсят по-висок доход от всички финансови инструменти – акции и облигации. А това натиска цените на финансовите активи надолу, предизвиквайки отчетливи спадове на световните фондови борси в последните сесии. Подробности в „Темите“ от разговора с икономиста от СИПП Кузман Илиев.

Инфлацията е изключително паричен елемент, защото банките разполагат с нея.

Но друг важен елемент е доверието на хората в паричната система. Инфлацията се разпространява по интересен начин – първо влиза през финансовите пазари, но ние не ги виждаме, чак накрая в магазините. После я виждаме, казваме си, няма проблем, ще отмине и постепенно осъзнаваме, че е траен феномен в нашия живот и ни взима от спестяванията, каза Илиев.

Видимите последствия ги виждаме. Производствената инфлация вече е 5-6 пъти по-голяма от потребителските цени. Тоест докато се стигне до крайната стока, която се продава в магазина, в производството всичко се повишава много – ток, газ, желязо, литий, нефт. Печалбата на компаниите е изтъняла вследствие на инфлацията. Това означава безработица и натиск при предлагането на стоки, категоричен е икономистът Илиев.

Повече вижте във видеото >>>

СВЪРЗАНИ СТАТИИ

ОСТАВИ ОТГОВОР

Въведете своя коментар!
Въведете Вашето име

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ПОСЛЕДНИ НОВИНИ

КОМЕНТАРИ