Майката и бащата да имат задължително участие в процеса, касаещ производство по закрила на детето.
Това е водещото в текстовете, внесени в деловодството на НС.
Това е продължение на всички законодателни инициативи, които депутатите от ВМРО имат от началото на мандата, свързани с правата на децата. А и философията на всички промени, предложени в тази област от държавата от една страна, а от друга – представители на неправителствения сектор. За нас фокусът винаги е бил и трябва да остане върху семейството и детето в неговия център. Детето не е отделен субект и това трябва ясно да залегне във всички нормативни актове, които касаят материята. Не случайно именно ние от ВМРО първи реагирахме срещу готвената Стратегия за закрила на детето. Тя сканадализира обществото с подмяната на ценности, които за българското общество са съкровени и не подлежат на дебат.
С налагането на Закона за социалните услуги и Стрaтегията за закрила на детето, се прокарваха именно такива нишки. Засилваше се ролята на НПО сектора и правото му на прекомерна намеса в процесите по възпитание и правото на родителите да налагат собствени морални и ценностни принципи при отглеждането на децата. Това за нас са все неща, които трябва да бъдат доста добре огледани и прецизирани. Особено при бъдещото кодифициране на социалното законодателство.
Законодателство, което предстои да бъде разгледано отново по инициатива на депутатите от ВМРО.
До тогава обаче има много правни норми, които трябва да бъдат изменени в името на правата на семейството и детето. Като например ролята на родителите при съдебните процеси, касаещи правата и закрилата на детето. Според сега действащото законодателство, привличането на родителите като страна в процеса по конкретна мярка за закрила на детето не е задължително. Ето защо ние предлагаме изравняване на тежестта на страните в процеса.
А, за да се случи това, освен належащите изменение в чл. 26 от ЗЗД, е нужна и промяна във философията на самия закон, както следва:
„Чл. 1 (1) Този закон урежда правата, принципите и мерките за закрила на детето, органите на държавата и общините и тяхното взаимодействие при осъществяване на дейностите по закрила на детето, както и участието на юридически лица и физически лица, включително на биологичните родители и другите законни представители на деца в такива дейности.“
ал. 2 след думите „свобода на възгледите и сигурност“ се добавя следният текст „както и пълноценното им развитие в биологичното им семейство“.
§ 2. В чл. 3 се правят следните изменения и допълнения:
В т. 2 след думите „отглеждане на детето“ се добавя текстът: „с предимство в биологична и родствена семейна среда“
Прилагаме линк към пълния текст на ЗИД на ЗЗД>>>
Мотивите на вносителите:
МОТИВИ
Със законопроекта се предлагат изменения и допълнения на Закона за закрила на детето, които целят ефективни мерки за закрила на децата, при спазване на интереса и на неговите родители или законни представители.
Считаме, че при налагане на конкретна мярка за защита на дете, особено в производството по настаняване на дете извън семейството, предвидено в чл. 26 от Закона, трябва да се осигури равнопоставено участие на родителите или законните му представители. При тяхно желание и равни възможности да участват в процеса, включително по тяхна преценка да възразяват срещу искането за налагане на мярката. А и да правят искания за събиране на доказателства. Уреденото в закона производство се развива с активното участие на страната, която е поискала налагането на мярката и не предвижда изрично участието на родителите и законните представители на детето.
Допускането на родителите и законните представители на детето или ако по преценка на Дирекция „Социално подпомагане“ това не е подходящо за детето – на упълномощен от тях адвокат, има за цел да направи процеса състезателен и да улесни разкриването на обективната истина. Интересите на детето могат най-добре да бъдат защитени чрез увеличаване на състезателното начало в процеса, като всяка страна има равни възможности да доказва правата си и да възразява срещу исканията на насрещната страна.
Необходимо е сегашната редакция на закона да се прецизира като се въведе ясно определение на „заинтересовани лица“. Както и да се регламентира участието им в производствата по налагане на мерките по закона.
ВНОСИТЕЛИ: