spot_img
НачалоНовиниКарибски рекламисти превзеха на абордаж и Орлов мост

Карибски рекламисти превзеха на абордаж и Орлов мост

Текст от блога на зам.-председателя на ВМРО Ангел Джамбазки
След като Лидъл* предпразнично потопи орлите, време е да бъде премахната пиратската реклама в София…
Всички помним голия задник на Азис, опънат току над главата на Апостола върху фасадата на бившето кино Сердика. Този задник горе-долу най-добре олицетворява състоянието на рекламата в столицата.
Вече 20 години почти всеки си поставя, каквато реклама си поиска, както и където си поиска. То не бяха и не са „пизи”, хоругви, спирки, безумните кабинки на мобилните оператори, затварящи тротоари и подходи. Из целия град са накичени билбордове, мегабордове, терабордове, гигабордове и прочее, и прочее … Рекламните „босове” буквално и по пиратски са превзели рекламата в града на абордаж още от времето на мътните води на Софиянски…

Примерът с прикритата брутална реклама, закрила Орлов мост точно преди празниците е показателен. Надали някой е достатъчно наивен да си мисли, че случайно е проведен този „ремонт” на Орлов мост, точно преди празниците. И съвсем случайно върху него цъфнаха огромни рекламни пана на честно казано най-долнопробната и пак чужда хранителна верига.
Това безредие –  в комплект с висящите отвсякъде всякакви кабели и останалите тук-там ядра от сергии, бездънен извор на китайски чорапи и гащи –  превръща София в един шарен, многоцветен и безреден катун, със замърсена, нездравословна и неприветлива градска среда.
Бизнес за много, много пари, много малка част от които влиза в бюджета на общината. Защото рекламаджийският картел в столицата умело и последователно саботира изработването и приемането на единна наредба, която да въведе ред  и да регулира няколко прости неща – къде, какви и на каква стойност да се поставят рекламни съоръжения. Саботажът винаги е придружен с обжалване на наредбата от някой от картела и тя „пада” в съда … И керванът си върви, рекламите стават все повече и повече. За някаква част от рекламите се плащат „обезщетения”, които са смешни на фона на истинската стойност на местата и съоръженията, продавани от собствениците им … За другите нищо изобщо не се плаща …
Много пъти съм си мислил да напиша доклад до СОС, в който да поискам мораториум за определен период от време, примерно година, две, пет, в който да бъдат свалени всички реклами в столицата до приемането и влизането в сила на наредба, която ясно и недвусмислено да регламентира тази дейност и да осигури истинския приход от нея за бюджета на града.
Понастоящем група общински съветници полагат сериозни усилия кметството да организира и проведе конкурс за отдаване под наем на част от рекламните съоръжения и места. Усилията им заслужават похвала, но съм убеден, че първото нещо, което ще се случи след провеждането на конкурса ще е вълна от искове за неговото обжалване от страна на тези, които са го загубили … Това ще отложи въвеждането на ред в тази сфера неопределено напред във времето. В интерес на рекламаджиите и в ущърб на бюджета на града …
Време е този пиратски екипаж да бъде отстранен от софийското рекламно море в града и теренът  да бъде подреден. Не е нужно да се открива топлата вода, достатъчно е да се вземе пример от градове, подобни по големина, население и развитие на София. Например Виена.
Добрите практики отдавна са измислени и приложени :
1. гласува се наредба за рекламната дейност, която да регулира следните неща : къде и как да се разполагат рекламните съоръжения, съобразено с архитектурата и градоустройството; например в идеалния център е недопустимо присъствието на каквито и да било рекламни елементи, които закриват и прикриват знакови сгради и символи на София, какъвто извън всяко съмнение е Орлов мост;
2. конкурси за всички рекламни позиции, без изключения;
3. провеждане на конкурси за избор на фирми, които да „организират” рекламата по сектори – от разполагането на рекламни чадъри по тротоарите до разпределението на рекламните пана върху градския транспорт;
4. незабавно премахване на всички съоръжения, които не са поставени след конкурс. Без изключение. Незабавно, в рамките на месец.
Това е моето предложение и ще го изложа пред СОС и кмета на Столична община в доклад, както е по закон. За да се въведе най-сетне някакъв ред по тази тема в столицата.
Лидъл* – чужда хранителна верига.
20 декември 2011

СВЪРЗАНИ СТАТИИ

ОСТАВИ ОТГОВОР

Въведете своя коментар!
Въведете Вашето име

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

ПОСЛЕДНИ НОВИНИ

КОМЕНТАРИ