Начало Блог Искрен Веселинов: Липсва прозрачност в работата на кмета

Искрен Веселинов: Липсва прозрачност в работата на кмета

Източник: „Топ новини Русе”

За изминалата година от управлението на града разговаряме с Искрен Веселинов, общински съветник от опозиционната коалиция ВМРО + Синята Коалиция, и дългогодишен председател на Общински съвет – Русе.

Г-н Веселинов, след като настоящата кметска администрация имаше възможност да планира и реализира бюджет за една пълна година, как ще коментирате вие тази изминала година?

Преди всичко трябва да е ясно, че бюджетът, с който разполагаше тази администрация, беше твърде некомфортен, същевременно, вероятно поради липсата на опит и желанието за презастраховане, планирайки бюджета, администрацията подходи към него твърде рестриктивно и консервативно, занижаваха се потенциални приходи и потенциални разходи с цел да не бъде пробит този бюджет в някакъв момент през годината. Това разбира се не се случи, нещо повече – имаше две корекции, при които преразпределяхме допълнителни средства. Все пак това е първата година на тази администрацията и трябва с по-голяма снизходителност да се подходи към работата й. Според мен заслужава една прилична оценка, примерно „добър 4“ в тази стартова година. Надеждата е, че след като са си седнали на постовете, вече са се огледали и ослушали, ще могат да навлязат в проблемите и следващата година би трябвало да е по-добра за нея.

Промени ли се с нещо бизнес климатът в града и региона?

Промени се в един трагичен тренд, в смисъл – определено бизнес климатът в района е под всякаква критика, постоянно затварят фирми, има висока безработица. Това разбира се не искам да го припиша само на дейността на настоящата администрация, тъй като това е една доста сериозна регионална тенденция. Тя е свързана и с факта, че правителството на ГЕРБ излива всички бюджетни ресурси и еврофондове в Южна България. Тоест нашият регион е така или иначе осъден на мизерия. Същото важи и за бюджета – имаше едни очаквания, че тъй като кметът е от управляващата партия, ще има едно голямо помпане на този бюджет и той ще е комфортен и ще има за всичко. Всъщност оказа се, че не само не е по-голям, а е дори по-малък в сравнение с предходната година.

Що се отнася до изливането на средства в Южна България, това е една от основните критики, че има твърде много централизация, концентрирана в София. Има ли някаква промяна в тази тенденция, може ли да се каже че централизацията се увеличава или намалява?

Няма никаква тенденция към намаляване, тя дори може да се каже че вече е персонална, тъй като един човек отговаря за всичко в държавата – настоящият премиер. Той дава парите, почти като лични средства разполага с тях. Това в рамките на шегата, но все пак имаме тенденция за свръх концентрация. Имаше някакви плахи изяви за някаква деконцентрация поне на администрацията, но както знаете, очакваше се Агенция „Митници” да дойде в Русе, но това се оказа поредния кьорфишек на това управление.

Не смятате ли че твърде много се разчита на европейските фондове, вместо да се привличат инвеститори?

Европейските фондове имат една много тясна рамка на приложение, на полезност. Те в действителност са безкрайно полезни за обществената инфраструктура, но в никакъв случай те не са лек за икономиката, и в никакъв случай не са нещо, гарантиращо устойчиво развитие. В този смисъл аз споделям мнението, че е прекомерно залитането към еврофондовете. А дори и там, следва да отбележим, че има какво да се желае, най-вече във връзка с публичното планиране и използване на тези средства, тъй като русенци знаят, че един от проектите, който е важен за Русе, е вероятно да бъде спрян от Съда заради неразбирането и несподелянето на целите на един от проектите с част от съкварталците в района на строежа. Сега наскоро гласувахме в Съвета съгласие за реконструкцията на централната градска част без изобщо да се знае какво ще се прави там. Тоест липсва публичността, която е нормална при един такъв процес на усвояване на средства, които едва ли втори път ще бъдат насочени в същата посока. Би трябвало обществеността като цяло да се включва или поне на онези активни нейни елементи, който работят в тази сфера. Примерно до миналата година функционираше един Обществен съвет за устойчиво развитие, който тази администрация отказа да обнови като структура. А там имаше представители на Общинския съвет, на администрацията, на НПО-та, на университета, който трябваше да прави именно това – предварително да дава становища по възлови проекти, с които работи Общината и да дава една по-голяма публичност на тази дейност. Така че споделям мнението, че малко се прави за преките инвестиции, въпреки че за мое удовлетворение в програмата на кмета залегна изграждане на втори индустриален парк. Не виждам обаче дейности, които да кореспондират на това намерение.

В предизборната програма на кмета беше записано, че той ще подпомага семейни фирми, малкия и среден бизнес, на какъв етап е тази подкрепа?

Аз специално не съм видял такава подкрепа. Нещо повече, ако погледнем фискалните действия на общината, а именно утвърдените нови такси и данъци, с които на практика се повиши като цяло бремето върху гражданите, по-скоро знакът е обратен на намеренията. Не е факт и нещо, което отдавна беше прокламирано – електронната кореспонденция с Общината. Това са неща, които надявам се в близко бъдеще администрацията ще ги осъзнае като приоритет.

А в по-общ план как ще коментирате изпълнението на предизборната програма на кмета, която беше доста амбициозна, ако трябва да си припомним?

Твърде малко мога да си спомня, ако трябва да съм честен, като акцент от тази програма, тя определено не беше предмет на широка публичност, но най-общите намерения, които бяха заявени – за законност, публичност, определено има неща, които задават въпросителни в тези направления. Една от тези въпросителни всъщност е твърде непрозрачният начин, по който се прие едно лекомислено решение за търсене на инвеститори на подземни паркинги за над 1000 места, който да стопанисва и управлява и Синята зона на града. Това стана на база на едно писмо от фирма, регистрирана 6 месеца по-рано, че желае да направи инвестиции за 18 млн. лева, неизвестно от къде събрани за 6 месеца. И цялата машина се задейства, беше ни обяснено, че това е голям шанс за града, и бяхме обвинени , че ние, които сме по-резервирани, не искаме нищо да се случва в града. Тоест, една гръмка реторика бе използвана, при положение, че всеки нормален човек би изхвърлил подобно писмо в кошчето. И така администрацията работи по този проект и аз съм притеснен, че непрозрачно започналата процедура ще продължи непрозрачно и в един момент русенци ще се окажем изненадани от размерите и обхвата на Синята зона и от това какви инвестиции ще се правят. Изобщо стряска липсата на прозрачност при вземането на решения за толкова милиони.

А смятате ли, че точно този казус има нещо общо с промяната на Наредба 16?

Ние директно запитахме администрацията за такава връзка, получихме многократни горещи клетви, че няма такава връзка. Да се надяваме, че ще държат на думата си. Има обаче и друг подобен случай – заводът за преработка на отпадъци. Също една обяснима като логика, за разлика от предния случай, много прибързано започната процедура, без нужната гласност, без нужните гаранции като участие на общински съветници в Комисиите, и там става дума за едни десетки милиони също, които ще се правят като инвестиции, които вероятно пак ще излизат от джоба на гражданите. Тоест, точно при тези проекти, които са за многото милиони се губи връзката между гражданите и тези пари, как ще се пуснат процедурите и как ще се организират и прочее. Това мога да го отбележа като една хронична вече болест на администрацията.

Какво сравнение бихте направили между работата на сегашната кметска администрация и работата на предната?

Не правя съществена разлика от гледна точка на това, че съм само общински съветник, а не служител в администрацията. Тоест, аз оценявам работата на тази администрация по това, което влиза в Общинския съвет, нямам друг измерител. Но трябва като позитив все пак да отбележим намаляването на числеността на администрацията, което също би трябвало да повиши КПД-то – по-малко хора ще вършат същата работа и това трябва да се адмирира.

Вие сте били дълго време председател на Общинския съвет, как бихте сравнили работата на съвета по време на вашето председателство с работата му днес? Има ли повече прозрачност, повече диалог, виждате ли някакви съществени разлики или прилики?

Всъщност прозрачността в работата и диалога в работата на Общинския съвет приключи в момента, в който ГЕРБ пое управлението на  този орган. И това го казвам не защото аз съм бил сменен като председател, в никакъв случай, а защото ние виждаме как се налага един командирски стил, който изобщо не приляга на този орган. От гледна точка на безпардонност и незачитане на опозицията се стигна до там да се променят правилата така, че опозицията да не може да изказва по-дълги становища в залата, като че ли дискусията е нещо което ще навреди на работата на Съвета. Доста формално се гледа на Съвета от страна на мнозинството, там се ходи за да се гласува и силно се съмнявам, че част от това мнозинство изобщо си четат материалите, които гласуват. Изказванията на опозицията се приемат като нещо, което губи време, а не като нещо, което трябва да наведе на мисъл. Има един стереотип, който по-скоро отива към едно тоталитарно управление, а не като един Общински съвет и това е леко смешно, дори като се наблюдава отстрани.

Какви са положителните страни на сегашното управление на града?

На първо място намаляването на администрацията. Второ, очевидно е желанието за по-голяма активност по европейските фондове. Там имаме някои забележки, но като цяло работата по тази посока има един добър успех според мен. Може би на по-ниско ниво виждаме едно по-голямо желание за оптимизирането на множество звена на администрацията и общинските предприятия. Множество звена има създавани през годините, при които сега има политика на окрупняване. Ще видим дали тя ще бъде за добро, но от гледна точка на бюджета тя е добра. Тепърва ще се вижда дали ще има негативни тенденции, но засега тенденцията е, че има реформаторска воля и дух.

Последни Новини

Карлос Контрера: Некоалицията се пренесе в общината в София, но с различни партньори за моментни удоволствия

Съветникът от ВМРО ядосан заради липсата на пари за транспорта В Столичния общински съвет се разиграва истинска политическа оргия!...

ВМРО – Враца предлага общината да опрости задълженията на МБАЛ „Христо Ботев“

ВМРО предлага да се намери механизъм, по който Община Враца да преразгледа и опрости задълженията на МБАЛ „Христо Ботев“ и да промени...

ВМРО: Готвят ли нова сглобка ПП-ДБ и ГЕРБ?

Днес Деница Сачева е заявила, че времето на сглобката не е било загубено. По думите ѝ имало постигнати нелоши текстове по едно...

Карлос Контрера: Новият бюджет на София гарантира хаос, анархия и пълен батак

Зачеркнаха всичките ни добри идеи и за транспорт, и за инфраструктура, и за екология, и за образование и спорт, посочва общинският съветник...

Каракачанов: Може да се появи политическа алтернатива, която да предизвика интереса на отвратените от сглобката

Според мен и вчерашният позорен ден в парламента и целият този пазарлък, който горе-долу от един месец тече, отврати българите. Тук има...

Красимир Каракачанов: Никой български политик не трябва да ни вкарва в чужди войни

Никой български политик не трябва да ни вкарва в чужди войни, каза председателят на ВМРО Красимир Каракачанов, който беше гост в предаването...

Контрера: Асен Василев не трябва да бъде министър никога повече!

Ще изтъргува горите и ще наложи финансов Big Brother на хората чрез НАП Министърът на финансите (в оставка) залага...

Коментари

serdivan escort adapazarı escort odunpazarı escort

escort bayan sakarya escort bayan eskişehir