Общественият натиск даде резултат, след като днес във Враца от Националната компания „Железопътна инфраструктура” представиха нови варианти на проекта за жп скоростната линия Видин-София.
На срещата, организирана от комитета „За достойно бъдеще на Враца” на която бяха поканени народните представители от Врачански избирателен район, за пореден път беше поставен въпроса за промяна на проекта в района на град Враца. Констатирано беше очевидното незачитане на мнението на врачани, а оправданията с финансови и технически проблеми, които ще предизвика промяната в проекта в района на Враца изглеждат несериозни на фона на изграждането на множество мостове, тунели и виадукти в другите участъци, струващи стотици милиони лева.
Радослав Гетов представи действията на обществения комитет до този момент. Той е формиран от представители на ВМРО, ДНЕС, „Защита”, Атака, „Достойни за България”, Дамски клуб „Вратица”, ИК „Римекс”, ИК в защита на поделение 52380 и граждани и обединява усилията на врачани в отстояването интересите на града. В организираната подписка са се включили 5 700 жители на най засегнатите квартали на Враца.
В срещата взеха участие народните представители Георги Божинов, Валери Ангелов и Николай Рашев, областният управител Пепа Владимирова, която на свой ред бе поканила представители на „Железопътна инфраструктура” и проектантите на скоростната жп линия, кметът на Враца инж. Николай Иванов, председателят на Общинския съвет инж. Петя Аврамова, зам.-кметът на общината Красимир Богданов, зам.-областните управители Валентин Литов и Цветелина Теофилова, и главният архитект на Враца Данаил Дилков, както и членовете на обществения комитет.
Явно, след многократните срещи и препоръки на експерти от Община Враца и гражданския комитет от Националната компания „Железопътна инфраструктура” са сменили позицията си по проекта в частта през град Враца.
Вместо предлаганите бетонови шумозаглушителни стени около жп линията през града, те сега предлагат шумоизолиращи естетични прозрачни стени, като показаха и снимков материал.
Вместо високите седемметрови естакади за пешеходци над ж.п.линията, проектантите сега предлагат нови пешеходни подлези – четири на брой между КАТ и жп гара Враца, които ще минават и под път Е-79 и значително ще облекчат пешеходците.
Представителите на Национална компания „Железопътна инфраструктура” демонстрираха желание за диалог и яснота по проекта. Те заявиха, че са готови да приемат и нови предложения за допълнителни подлези, след като експертите си кажат думата. Чуха се предложения за още два подлеза в района след КАТ- в посока Видин (кв. „Сениче”), както и още един подлез след жп гара Враца – в посока София, тъй като там и от двете страни на жп линията има доста индустриални предприятия. Има предложения за създаване на нова товарна гара – на бившата спирка на Химко, за да се освободи жп гара Враца само за пътници.
Взе се решение представители на обществения комитет и община Враца да проведат работни срещи, за да се изберат най-добрите варианти за жп линията, която минава през центъра на Враца. Заявеното желание за диалог от страна на „Железопътна инфраструктура” е добър знак, че въпросът ще се реши в полза на врачани.
От Обществения комитет „За достойно бъдеще на Враца” заявиха, че подписката ще продължи до 3-ти юни, а по-нататъшните действия ще са в зависимост от развитието на разговорите по изработването на техническия проект за изграждане на скоростната жп линия.
22 май 2012