На 5 юли мюфтията на Трабзон събра съгражданите си за първата петъчна молитва от свещения месец на пости Рамазан не в джамия, а в антична византийска църква, пише в последния си брой британското списание „Икономист“, цитирано от БТА във вторник.
Събирането беше символична възстановка на завоюването през 1462 г. на това древногръцко черноморско пристанище от султан Мехмед Втори – османския султан, който през 1453 извоюва Константинопол от византийците. Той отбелязва своята победа, превръщайки християнския храм „Света София“ в днешен Истанбул в джамия, добавя изданието.
Сестрата на „Света София“ в Трабзон, носеща същото име, не е толкова голяма. Все пак със своите ослепителни фрески и великолепен изглед към морето, сградата от 13 век се смята за един от най-изящните образци на византийската архитектура. Както и други християнски паметници, „Света София“ в Трабзон се е превърнала в символ на борбата между светски настроените и ислямистите. През 16 век тя е била превърната в джамия и след още промени през 1964 става музей. Ислямистите обаче печелят последната битка през 2012, когато местен съд приема жалбата на Главната дирекция на религиозните фондации – държавния орган, отговарящ за турските исторически джамии.
Според жалбата „Света София“ принадлежи на фондацията на Мехмед Втори и е била „незаконно окупирана“ от министерството на културата.
Решението провокира изненадващ гняв в града, известен със своите ултранационалистически възгледи, пише по-нататък „Икономист“. „Става дума за изтриване на християнското минало, възраждайки османизма“, казва местен историк. „Има достатъчно джамии в Трабзон, половината от които празни. Каква е била нуждата от още?“- намесва се Зеки Бакър, квартален съветник. Заведен е съдебен процес, който да отмени превръщането на християнския храм в джамия.
Въпреки всичко правителството на умереноислямистката Партия на справедливостта и развитието извърши превръщането навреме за Рамазана. Червен килим скрива сега изключителните подови мозайки. Щори и тенти под централния купол защитават поклонниците от „греховни“ рисунки на Светата троица. Лъскави метални смесители с пластмасови столчета за измиване са отрупали някога зелената градина, пълна с антични скулптури.
Мазхар Йълдъръмхан от офиса в Трабзон на Главната дирекция на религиозните фондации пренебрегва оплакванията и ги смята за пропаганда. Според експерти обаче преобразяването е трагично и неминуемо ще доведе до повреждане на сградата.
„То изглежда следва примера на „Света София“ в Изник“, предупреждава Антъни Истмънд от института по изкуства Курто, споменавайки за друго преобразяване.
Всичко това поражда безпокойство, че „Света София“ в Истанбул „ще е следващата“. Тези страхове са прекалени. Реставрирането на известната базилика продължава по време на десетгодишното управление на Партията на справедливостта и развитието /ПСР/ и министър-председателят Реджеп Тайип Ердоган разсея всички страхове относно нейната съдба.
Все пак господин Йълдъръмхан не крие своя стремеж за преобразяване, което по думите му се подкрепя от братя мюсюлмани. „Това е било заповядано от султана“, казва той. „Имаме всички документи.“