Зачестили са оплакванията от граждани срещу двуколесните возила
В последните месеци зачестиха оплакванията на граждани, особено на живущите в централната градска част, че възникват колизии с водачи на тротинетки. Има оплаквания от възрастни хора, от родители на деца и се налага общината да въведе регламент.
Така председателят на транспортната комисия в Столична община Карлос Контрера мотивира въвеждането на нови правила за управление на тротинетки в София в студиото на „България сутрин“ по България ОН ЕР.
По думите му от 2020 година в Закона за движение по пътищата има въведени правила за тротинетките. Регистрираните за повече от година нарушения с тротинетки са над 1600, което означава, че реалният им брой е още по-голям, смята той.
Проблемът на този тип превозно средство, първо е, че е доста нестабилно, и при развиване на 30 и повече километра, става опасно за водача и за околните. Когато това се случва в пространство, наситено с пешеходци, това е особено опасно, коментира Контрера.
Той обясни, че новите правила не са за ограничаване на тротинетките в София, а за регламентиране на правила за използването им.
Нашето желание е, като представители в Столична община, да има зони, където да бъдат придвижвани с до 5 км в час, буквално да бъдат бутани, обясни той в ефира на Bulgaria ON AIR.
Карлос Контрера допълни, че управлението на тротинетка е опасно не само за околните, но и за тези, които ги управляват.
Защото неговата конструкция не Ви предпазва при падане или при сблъсък с друго превозно средство. Има и случаи с управление на тротинетки по пътища с висока скорост. Масово не се спазват изискванията да се слагат каски, обясни още общинският съветник.
Друг проблем с електрическите тротинетки в София е оставянето им навсякъде из града.
Те се разхвърлят безразборно из града. Особено на площада около „Патриарх Евтимий“, когато с наредят тротинетките от всички оператори, не може да се премине, каза Контрера и допълни, че със заповед на кмета на София ще се определят точки, където тези средства ще могат да се паркират, така че да не пречат.
Има подобни решения и в Копенхаген, и в Париж и т.н., като в някои европейски градове правилата са много по-рестриктивни. Смятаме, че е назрял моментът да вкараме нормативна рамка, за да тушираме конфликта между пешеходците и водачите на тротинетки, обясни председателят на транспортната комисия в Столична община.
Един месец е срокът за обществено обсъждане в Наредбата за организация на движенето в Столична община. След гласуването – наредбата може да влезе в сила в средата или края на месец юли, прогнозира Контрера.
Той обясни, че скоростта на тротинетките, които се наемат, може да бъде ограничавана софтуерно. Също така, чрез GPS-системата на возилата може да се контролират зоните, в които те се използват.
Контролът за скоростта на движение на тротинетките се извършва от „Пътна полиция“, обясни Контрера. Глобата за каране с превишена скорост е 50 лв.
Видео >>>