Правителството и ръководството на БДЖ задкулисно работят за фалита на железниците и разпродаването им на безценица – заявяват в позиция от ВМРО.
Според партията товарните превози на БДЖ могат да бъдат един от най-печелившите за компанията и за държавата отрасли – вместо да се продават за цена, приблизително равна на годишната им печалба, както се кани правителството.
Българското национално движение предлага няколко конкретни мерки за оздравяването на БДЖ, съобразени и с общата политика на ЕС за ускорено развитие на релсовия транспорт като най-евтин, ефективен и екологичен.
Първата мярка е незабавно разследване на дейността на всички ръководители на БДЖ през последните 10 години. Онези от тях, които са допуснали разграбването и безстопанствеността в този жизненоважен сектор на българската икономика, трябва да понесат своята съдебна отговорност, заявяват от ВМРО.
Правителството дължи на обществото и незабавен отговор как и от кого са били похарчени близо 1,2 млрд. заеми, които са отпуснали на ръководството на БДЖ от българския държавен бюджет, от Европейската комисия и от Световната банка.
Според ВМРО няма как да се изгубят следите на милиарди заеми и е нужно разследване има ли банкови депозити на БДЖ, в кои банки и на каква стойност са.
Успоредно с разследването на безотговорното управление на Българските държавни железници, ВМРО предлага няколко спешни стъпки, които ще изведат от кризата жп сектора и ще върнат железничарите на работа:
1. Холдинговата структура на БДЖ е в ущърб на редовите железничари и трябва да бъде премахната, а администрацията й – съкратена.
2. Всякакви опити за раздържавяване на части от БДЖ трябва да бъдат прекратени.
3. Трябва да се въведе регламент и развитие на т.нар. Ro-La превози – транспортиране на тежкотоварни камиони чрез железниците.
Превозването на ТИР-ове на жп платформи (т.нар. Ро-Ла превози) е модерна технология, която широко се използва в Западна Европа, защото значително намалява вредното въздействие върху околната среда на тежкотоварния транспорт.
ВМРО многократно призовава ТИР-овете да бъдат транспортирани с влакове през България, защото е по-евтино е, по-чисто, по-сигурно и по-изгодно.
В момента тежкотоварните превози са причина за множество катастрофи по нашите пътища, както и за разрушаването на асфалтовата настилка по магистралите ни под натиска на хилядите тонове товари.
8 декември 2011