Автор: Д-р Султанка Петрова, председател на Националната женска организация на ВМРО
С наближаването на новата учебна година отново се заговори за учебни планове, учебни програми, натовареност на учениците и матури. Честите „козметични” промени, които се правят през последните години в образователната система, са доказателство, че няма ясна концепция и визия за бъдещето.
ВМРО винаги е настоявала Министерството на образованието да обяви целите и задачите, които си поставя, както и резултатите, които очаква да постигне. Експериментите, които се правят години наред с децата и техните родители, трябва да приключат.
Според изследване на Европейската комисия шест държави в Европа: Испания, Великобритания, Норвегия, Финландия, Естония и Швеция, нямат система за одобрение на учебниците и учителите са свободни да работят с материали по своя преценка, а в другите държави, където учебниците се одобряват, няма ограничения на броя учубници, който ще се използва. По този начин училищата получават свобода, а с нея и отговорност към младите подрастващи поколения по отношение на образователния процес.
В момента тече допитване до всички преподаватели по български език и литература кои произведения да се изучават. Това като първа стъпка е добре, но защо не се включат учениците и техните родители? Добре е да се направи широко обществено допитване и дискусия. Да се анализират резултатите и да се избере най-доброто за учениците, защото най-важното за тях е да имат интерес към учебния материал, а той да ги учи на ценности. Остарялата, неразбираема програма демотивира децата да учат, дори да ходят на училище. Часовете трябва да са занимателни и интересни, да карат учениците да мислят, да анализират, да дискутират, да придобиват обща култура и да се ограмотяват. Затова е по-добре да заложим на качеството, отколкото на количеството.
Със светкавичното развитие на информационните технологии не може да стоим на това образователно ниво.
Нужно е училището, учителите и администрацията в областта на образованието да погледнат в правилната посока, в посоката на бъдещето – електронни учебници и помагала, които могат да се ползват от всички, електронни класни дъски, добре оборудвани кабинети и други, т.е. визуализиране на учебния материал. Това ще заинтригува учениците, ще задължи учителите да се обучават и квалифицират, ще помогне за по-добро и бързо възприемане на учебния материал.
Трябва да се даде свобода на училищата, учителите и децата.
Министерството на образованието и науката трябва да задава общите образователни стандарти и рамката, а основните принципи на системата трябва да се градят на свободен избор и гъвкавостта.
ПО ТЕМАТА:
Рубрика „Българското семейство“