Безспорно изграждането на АМ „Русе – Велико Търново“ означава много по-голяма възможност за развитие на бизнеса
Първите 75,6 км от АМ „Русе – Велико Търново“ за изработване на технически проекти и строителство са стартирани чрез обществената поръчка от Агенция „Пътна инфраструктура“
Интервю по тази тема с народния представител от ВМРО от град Русе Искрен Веселинов за Информационна агенция „Медия факс“.
– Г-н Веселинов, на 7 декември бе обявена процедура за възлагане на работа по АМ „Русе-Велико Търново“. Какъв е Вашият коментар по темата?– АМ „Русе-Велико Търново“ е изключително важен обект за развитието на Северна България, който има и своето европейско значение, защото на практика магистралата ще е свързана с високоскоростната връзка – Букурещ – Атина. Голяма част от това трасе, и немагистрално, ще се изгражда като магистрално. Същевременно в русенския регион този път е известен като пътя на смъртта. Там ежегодно има десетки жертви поради изключителната натовареност на пътя и неговите лоши параметри. Една изключително конфликтна зона в България по смъртност ще бъде избегната, разбира се, когато е готова магистралата.
Това за нас е изключително удовлетворително. Вече шест години полагаме усилия и едва сега успяхме да преодолеем виждането, че това трябва да бъде скоростен път, а не магистрала. След това беше голям проблем намирането на финансиране. Да не забравяме, че проектът беше подложен за обжалване, което забави с около 2 години старта на процедурата. След всички тези проблеми, ако така мога да ги нарека, които преодоляхме по пътя, аз съм много удовлетворен, че вече говорим на практика за избор на изпълнител и проектът става необратим.
– Имате ли информация кога можем да очакваме да започне реалното строителство по АМ „Русе-Велико Търново“?– Процедурата ще бъде със средна продължителност 3-4 месеца, ако няма съдебни дела, които да обжалват въпроса и резултата. Предполагам, че до края на март месец ще имаме подписан договор. Оттам нататък започват учредителни процедури и проектиране, тъй като говорим за процедура, която е инженерингова.
Според мен в рамките на няколко месеца, след порядъка на 5-6 месеца, биха могли да започнат първите строителни дейности.
Да не забравяме, че това са два отделни лота. Тоест за всеки един може да има различен изпълнител и да започне изпълнението им по различно време. За да бъдем коректни трябва да отбележим, че третият лот, който е на територията на област Велико Търново, има известно забавяне с изработването на парцеларните планове. Вероятно процедурата ще бъде възложена в рамките на следващите 3-4 месеца.
– Как ще се финансира строителството на АМ „Русе-Велико Търново“?
– Строителството на магистралата ще се финансира по оперативна програма „Транспорт“. Това е един от основните обекти за следващия планов период на програмата заедно с тунела под „Шипка“. Можем да кажем, че всъщност по този начин ние изпълняваме своя политически ангажимент към българите, живеещи на север от Стара планина. Защото в продължение на десетилетия инфраструктурата беше в пъти по-малко финансирана от тази на юг от Балкана.
Сега всъщност наред с АМ „Русе – Велико Търново“ знаем, че ще имаме осигурено 100% финансиране за изграждане на магистрала „Хемус“, за скоростния път Видин – Ботевград и за тунела под „Шипка“.
Това са четирите основни инфраструктурни обекта, които бяха нужни за съживяването на Северна България. Мисля, че след приключването на тази процедура, ще сме направили огромна стъпка към преодоляване на неравенството в различните краища на България.
Агенция „Пътна инфраструктура”
– От къде ще започне строителството на АМ „Русе-Велико Търново“?
– Това е решение на самия изпълнител, тъй като отчуждаването ще се случва с различна скорост. Това не е нещо, което някой може от сега да каже. Във всеки случай строителството на тези два лота, които са свързани с обхода на Бяла и съответно с пътя от Русе до Бяла, ще започне първо. Но от къде точно все още никой не може да каже.
– Какво е значението на тази дългоочаквана магистрала за Вашия роден град?
– Безспорно изграждането на магистралата означава много по-голяма възможност за развитие на бизнеса. В Южна България, където има магистрали, за няколко години желанието за инвестиции в тези райони се увеличава драстично. Имаме дори градове, където има дефицит на работна ръка и се преселват хора, за да захранят тези индустриални мощности, които се създадоха в следствие на изграждането на магистрали.