СТАНОВИЩЕ
на Общински комитет на ВМРО общ. Враца,
Във връзка с предложените от община Враца приемане на план-сметка по чл. 66, ал. 1 от Закон за местните данъци и такси (ЗМДТ) за дейностите „Управление на дейностите по отпадъците” и „Чистота” през 2024 година. Определяне годишната стойност за услугите по събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и инсталации за тяхното третиране и третирането им в съоръжения и инсталации на стандартен съд, според интензивността на обслужване, годишният размер на ставките и основите за облагане на жилищните и нежилищните имоти с такса за битови отпадъци за 2024 година.
За гр. Враца се предлага такса битови отпадъци за жилищни имоти на физически, юридически лица и еднолични търговци върху данъчната оценка на недвижимите имоти да се увеличи от 3 на 5‰.
Предложеното увеличение за нежилищни имоти на физически лица върху данъчната оценка на недвижимите имоти и на юридически лица и еднолични търговци върху по-високата от данъчна оценка и отчетната стойност на имотите – 8‰.
За селата в община Враца се предлага за жилищни имоти на физически, юридически лица и еднолични търговци върху данъчната оценка на недвижимите имоти, увеличение от 3 на 7‰, а за нежилищни имоти, юридически лица и еднолични търговци таксата става 8‰.
Същевременно, Общинска администрация предлага преминаване на различни квартали на Враца в по-горна зона. Разширява се първа зона, кварталите „Дъбника“ и „Сениче“ минават от трета във втора зона, а Бистрец и Кулата – от четвърта в трета.
Мотивите на вносителите са свързани с нуждата от подобряване на дейностите „Управление на дейностите по отпадъците” и „Чистота”, закупуването на нова техника за ОП БКС и осигуряването на повече приходи в „Местни дейности“ в общинския бюджет.
Отчитаме нуждите по подобряване на възможностите за сметосъбиране, сметоизвозване и депониране на отпадъците. Приемаме и необходимостта от нова почистваща техника, но внесеното предложение поставя много въпроси.
- Има ли реална оценка на съществуващите резерви в дейността на БКС?
- Поносимо за гражданите ли е такова драстично увеличение на такса смет? За града увеличението е с 66%, а за селата таксата – със 133%.
- Съпоставяйки увеличаването на данъчната тежест с промяната в зонирането на гр. Враца, това ще доведе в някои квартали до двойно увеличение на такса смет. Не поставяме ли гражданите в неравностойна ситуация спрямо тежестите, които ще понесат?
- Увеличаването на данъчната оценка съобразно зоната ще увеличи и данъка върху недвижимия имот. Социално поносими ли са тези увеличения?
Във връзка с гореизложеното предлагаме: Цялостна оценка на дейността и възможностите на БКС. Оптимизиране на разходите и привличане на всички възможни резерви. Недопускане на двойно увеличение на финансовите тежести, чрез изработване на схема за поетапно въвеждане на зонирането и разпределение увеличението на такса смет в рамките на 4-годишния мандат. Предлагаме такса битови отпадъци за жилищни имоти на физически, юридически лица и еднолични търговци, върху данъчната оценка на недвижимите имоти за 2024 г. както за гр. Враца, така и за селата да е 3,5‰.