Когато се изяснят всички факти – тогава може да се търси отговорност за аварията в метрото
Отговорност може да се търси, когато се изяснят всички факти. Докато не се извършат експертизите и сами експерти не кажат категорично какво се е случило – първо и какви са причините – второ, ние няма как да говорим за отговорност.
Това заяви в предаването „Тази сутрин“ по БТВ общинският съветник и председател на комисията по транспорт към Столична община Карлос Контрера. Коментарът му е по повод аварията по третия лъч на метрото между станциите „Театрална“ и „Хаджи Димитър“.
Днес на извънредното заседание на комисията по транспорт от 12:00 ч. ще можем да зададем своите въпроси относно повече подробности. Тъй като имаме очевидно съвпадение на комплекс от събития. От една страна – повишаване на водния хоризонт, който оказва натиск върху плочата. От друга страна – имаме повдигане на релсите, което трябва да бъде изяснено защо се е случило, каза Контрера.
Когато ни очертаят цялата картина вече може да изследваме дали става въпрос за пропуск в проектирането, или не.
Дали има връзка с изпълнението, дали се дължи на извънредната обстановка с повишаването на подпочвените води, допълни той.
Би било спекулация да отговоря дали се опасявам, че има проблем с подпочвените води извън тези засегнати 30 м. Принципно в столицата има зони с високи подпочвени води. Същото е около Централната баня и бул. „Тодор Александров“, в цяла София. Очевидно е предизвикателство за „Метрополитен“ ЕАД да изгражда тази критична инфраструктура. Така или иначе разполагаме с достатъчно експерти, хидрогеолози, инженери по подземно строителство, които за мен се справят добре, завърши Контрера.
Целия разговор гледайте във видеото >>>
Три хипотези има за аварията в третия лъч на софийското метро, която затвори движението между станциите „Театрална“ и „Хаджи Димитър“.
Първата е за извънредното покачване нивата на подземните води. Това се нарича воден подем. Той оказва силен натиск върху плочата на релсовия път.
Втората хипотеза е за влошени физикомеханични свойства на почвата под тунела на метрото. Това означава буквално втечняване на пясъците. Така стените на тунела потъват, а средата – там където са релсите, се издига.
Третата хипотеза е свързана с човешка грешка – проблем с конструкцията.