Поредни кадри с бой на момичета в българско училище предизвикаха поредица от спорове и тревожни коментари преди седмици. ВМРО.бг публикува интервю на Николай Иванов от ВМРО – Благоевград. Продължаваме темата с коментар на д-р Султанка Петрова, председател на Националната женска организация на ВМРО.
Всеки ден в медиите излизат съобщения за детската агресия, като насилието между децата в училище все по-често е водеща новина. Само преди седмици станахме свидетели на поредната проява на насилие в училище, но за съжаление това порочно явление не прави впечатление на държавните институции. Никой не обръща внимание на казана обида в училище, на заплаха, побой, шамар, подигравки, използване на прякори и др.
Много често по-големи ученици подлагат на тормоз по-малките и по-слабите.
Според редица проучвания много деца днес са подложени на психически тормоз и стрес в училище: изнудване, изолация, обидни думи. Впечатляващо е, че 65 – 85% от учителите не са реагирали на различните прояви на агресия и тормоз. Само 33 -55% от децата са разговаряли със своите родители след преживян тормоз.
Агресията в класните стаи непрекъснато ескалира, защото това се толерира, крие и премълчава.
Днес тези порочни прояви толкова са се развили и сраснали с училищната дейност, че това почти не прави впечатление на работещите в образователната система. Именно това безразличие и неглижиране на проблема ражда и развива толерирането на училищната агресия, която се е обградила с административна и човешка търпимост.
Причините за това поведение са различни, но в основата се коренят двата неизменни фактора: семейството и състоянието на обществото. В обществото голямо значение оказват неравенството в доходите, културните норми, корупцията и безнаказаността.
В семейството пък взаимоотношенията между родителите най-често се превръщат в модел за подражание на децата. Нерядко конфликтите между родители превръщат детето в обект на агресия. В такава агресивна семейна среда детето приема това за норма, защото често става свидетел на битови скандали, побой и унижения. Използването на тормоз и бой от страна на родителите над децата също има своето негативно влияние върху детската психика и отключва агресивно поведение. Чрез подражание детето пренася своето поведение върху другите деца.
Много често родителите, забързани в своето ежедневие, пренебрегват и омаловажават децата, което води до грубост, упорство, бягство от часове, а понякога се стига и до бягство от дома. Децата имат нужда от внимание, уважение и толерантност. Те трябва да общуват пълноценно със своите родители, защото своето поведение те формират и заучават от възрастните.
Още от малки те „копират” моделите на поведение в семейството, детската ясла, детската градина, в училище, на улицата, от телевизора, а вече – и интернет.
Децата не се раждат лоши и агресивни, такива ги прави средата.
Националната женска организация на ВМРО призовава за бързи мерки и обединяване на усилията от страна на държавата, образователното министерство и цялото общество за осигуряване на по-добро бъдеще на децата ни!
Време е българското училище да върне авторитета и уважението си на образователна институция и да съсредоточи усилията си към решаване на проблема.
Повече по темата – в рубриката „Българското семейство”