В новите изисквания на МОН няма място за патриотизъм и родолюбие, заяви народният представител от ПГ Патриотичен фронт и член на Комисията по образованието и науката Красимир Богданов в ефира на Национална телевизия „България 24“.
Повод за изказването му бяха обявените от Министерството на образованието и науката Държавни образователни изисквания за учебното съдържание в културно-образователна област „Обществени науки и гражданско образование“. В нея се включват учебните предмети: роден край, човекът и обществото, история и цивилизация, география и икономика, предметен цикъл „Философия“ (психология и логика, етика и право, философия), свят и личност. Това са учебни дисциплини, които освен знания и умения, до голяма степен формират и национално самосъзнание и национално самочувствие у младите българи.
Експертите от МОН са поставили акцента върху общочовешките права и свободи: на самоопределение, на етническа и религиозна толерантност, правото на употреба на майчин език и др. В изискванията към учебното съдържание в съответните дисциплини са засегнати и темите за глобализма, тероризма, изборните фалшификации, мястото на България, като част от Европа и света.
За моя голяма изненада, в цялото приложение № 4, определящо изискванията към учебното съдържание в горепосочената област, описани върху 67 страници, нито веднъж не са споменати думите патриотизъм и родолюбие, коментира Богданов.
Според него този факт показва не само липсата на отношение у чиновниците на МОН към национално-патриотичното възпитание на младите българи, но е и сериозно нарушение на Закона за предучилищното и училищното образование. В закона е записано, че една от основните цели на образованието е „съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност“. Нещо повече, в чл. 76, ал. 5 е упоменато, че „в процеса на училищното образование може да се изучават и учебни предмети, които формират национално самочувствие, патриотичен дух и родолюбие в децата и учениците“.
Тук възниква въпросът, ако в приоритетите на културно-образователна област: Обществени науки и гражданско образование и учебните предмети роден край, история и цивилизация, философския цикъл, свят и личност отсъства възпитаването на децата в дух на патриотизъм и родолюбие, то къде в учебния процес ще бъдат изпълнени тези изисквания на новия закон за образованието?
И всичко това се случва на фона на безкрайните скандали в МОН. От забавянето на ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ и поемането и на „ръчно“ управление от министър Кунева. През скандалите с обявяването на приоритетните специалности във ВУЗ. Да не говорим за похарчените стотици хиляди левове за провеждане на безсмислен учителски събор, останал известен единствено с екзалтираното, но лъжливо обещание на министър Кунева за 10 процентното увеличение на учителските заплати, заявява Богданов
Той посочва, че в най-лежерните летни месеци, почти незабелязано от медиите, бяха обявени и проведени десетки конкурси за директори на учебни заведения. Очаквано, единствените способни да реформират системата се оказаха „реформатори“.
Миналата седмица гръмна поредният скандал, този път с уникална обществена поръчка за рекламни материали на министерството. И ако отпечатването на папки, тефтери, химикалки може да се приеме за нормално, недоумение буди изработването на луксозни портфейли за пътуване с ексклузивен дизайн от естествена кожа, джобни ножчета, хавлиени кърпи, дъждобрани, светещи силиконови гривни за ръката и глезена, термоси, комплекти с инструменти – отвертки и клещи и т.н., изброява народният представител
Много въпроси, свързани с тази поръчка чакат отговор. Какво рекламира МОН? Като че ли, имаме право да си изберем друго Министерство на образованието? Чия „иновативна“ глава роди идеята за точно такива сувенири и артикули? Кой ще понесе отговорност за това? Знае ли Министър Кунева за тази обществена поръчка и възможно ли е тя да се обяви без нейното одобрение, постави наболелите въпроси той.
Депутатът с възмущение отбелязва, че всичко това се случва на прага на новата 2016/2017 учебна година. Тя ще стартира без учебници за първи и за пети клас, с въвеждането на Закона за предучилищното и училищното образование, с новите стандарти и изисквания.
Но за МОН „евтиния“, а всъщност доста скъп за данъкоплатеца, ПР, обществените поръчки и безогледното кадруване май са по-важни, казва Красимир Богданов.
В началото на годината от Патриотичния фронт предупреждавахме, че смяната на тогавашния министър Танев е безсмислена, ако не се промени политиката на МОН, ако не възтържествува професионализма и не се осъзнае огромната отговорност, която образованието има за бъдещото развитие на българската нация. Тогава се даваха грандиозни обещания. Нито едно не се изпълни, заключи Богданов.