Министърът на образованието проф. Тодор Танев дойде по искане на Патриотичния фронт на среща с народните представители. Патриотите представиха своите позиции, свързани с последния скандал, провокиран от МОН, и вижданията си за българското образование. След разговора пред представители на медиите министър Танев определи срещата като полезна за него.
На брифинг в Народното събрание заместник-председателят на НС Красимир Каракачанов и народните представители – членове на комисията по образование, доц. Милен Михов и Красимир Богданов обобщиха резултатите от срещата.
Настояваме виновните за последните скандали, провокирани от МОН по темата за „турското съжителство”, да понесат своята отговорност. Това са директорът на дирекция „Образование“ Евгения Константинова, началникът на политическия кабинет Мюйессер Солак и заместник-министър Ваня Кастрева.
В науката няма спор по въпроса за турско робство. Подобни експерименти с учебниците по история и литература на българските деца през последните 25 години, в началото от наивност, а в последните години – напълно тенденциозно, водят до разпад на националната идентичност, каза Каракачанов.
Той добави, че така преди години българите са били наричани „прусаците на Балканите”, а сега ни наричат простаците на Балканите.
Експериментите водят до разбиване на самосъзнанието на българското общество, отбеляза Каракачанов и добави, че по време на срещата са поставили въпроси пред министъра, поискали са да бъде потърсена отговорност от виновните лица и са направили предложения. Министърът пое съответните ангажименти, аз съм доволен от този разговор, заключи Каракачанов.
Народният представител доц. Милен Михов уточни, че са решили този вариант за разговор с министъра, тъй като той от миналата пролет не е посещавал заседание на парламентарната комисия по образование. Предложенията ни са свързани с часовете по българска история, българска литература и българска география, каза доц. Михов.
Народният представител Красимир Богданов конкретизира, че настояват в началния курс да се върне предмета „Роден край”, часовете по география, които министерството неглижира също са много важни за децата, настояват също нито едно от изучаваните досега произведения на български автори по литература да не отпада от програмата.
През следващата седмица предстои работна среща на народни представители от ПГ на ПФ в МОН, за да се срещнат с експерти. Ще има 30-дневен срок за обсъждане и прием на предложенията, след което министърът трябва да разпише учебните програми.
Въпросът е и политически, защото някои от лицата, отговорни за скандала, са политически назначения. Очакваме какво ще направи министърът и съответно Министерски съвет, който взема решенията, каза в заключение Красимир Каракачанов.
ПРИЛАГАМЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯТА НА ПГ НА ПФ, ВРЪЧЕНИ НА МИНИСТЪР ТАНЕВ
ИСКАНИЯ НА ПГ „ПАТРИОТИЧЕН ФРОНТ“
към Министъра на Образованието и науката проф. Тодор Танев
по отношение на новите учебни планове и програми
І. НОРМАТИВНИ НЕСЪОТВЕТСТВИЯ
1. Предложените от МОН учебни планове и програми несъответстват на Закона за предучилищното и училищното образование:
Чл. 5. (1) Основните цели на предучилищното и училищното образование са:
1. „съхраняване и утвърждаване на българската национална идентичност“, и т. 10. „познаване на националните, европейските и световните културни ценности и традиции“
Чл. 75, ал. (5), където е записано, че в процеса на училищното образование може да се изучават и учебни предмети от областта на глобалното, гражданското, здравното и интеркултурното образование, предприемачеството, управлението на личните финанси и програмирането, защитата на родината, населението и околната среда, учебни предмети, които формират национално самочувствие, патриотичен дух и родолюбие в децата и учениците, като разширяват и допълват съдържание, което присъства интегрирано в други учебни предмети.
- По отношение на предложенията за различна терминология в учебниците, в закона е записано:
Чл. 3. (1) Образованието като процес включва обучение, възпитание и социализация.
(2) Образованието е национален приоритет и се реализира в съответствие със
следните принципи:
1. единна държавна образователна политика за осигуряване правото на предучилищно и училищно образование и т. 5. запазване и развитие на българската образователна традиция;
2. Промените противоречат и на Приоритет 8.8 от ПРОГРАМА НА ПРАВИТЕЛСТВОТО ЗА СТАБИЛНО РАЗВИТИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ за периода 2014-2018 г., където ясно е записано, че образованието в България трябва да е насочено към „Формиране на национално самочувствие и патриотичен дух сред децата и младежите“.
ІІ. ИСКАНИЯ ПО УЧЕБНОТО СЪДЪРЖАНИЕ
Ние настояваме за следните промени:
Начален курс – Възстановяване на учебен предмет „Роден край“.
История – Задължителната подготовка да започва и да завършва с История на България.
Основен курс
5 клас – Изучаване на пълния курс по История на България, съобразено с възрастовите възможности на учениците.
6 клас – Изучаване историята на Стария свят и на българските земи в древността.
7 клас – Изучаване на средновековната обща история и българското средновековие.
Първи гимназиален етап
8 клас – Изучаване историята на Новото време, Българско възраждане и следосвобожденския период до Първата световна война.
9 клас – Изучаване на историята на съвременната епоха и най-новата история на България.
10 клас – Изучаване на пълния курс по История на България.
Втори гимназиален етап
11 клас – Изучаване на учебен предмет „История и цивилизация“, като част от задължителната подготовка с акцент върху понятия и общочовешки ценности.
Литература
– Запазване на всички изучавани до момента литературни произведения от български автори и българско народно творчество, формиращи национално самосъзнание у българските деца и младежи. Тук не се налага съобразяване с хронологична последователност, за това и не е необходимо разместване на изучаваните произведения в различни класове
География
– Увеличение на предвидения в 5 клас хорариум по География и икономика от 51 на 68 часа.
– Разтоварване на учебното съдържание по География и икономика за 5 клас от прекомерно тежки изисквания, силно смекчаване на нормативните изисквания за придобиване на определени компетентности, очаквани резултати и нови понятия.
– Нормативно гарантиране на възможността учителите по география да могат да водят часове по новите учебни предмети „Предприемачество“ и „Гражданско образование“.
ІII. ОТГОВОРНОСТ
ПГ „Патриотичен фронт“ настоява за оставката на:
Ваня Кастрева – заместник-министър на образованието и науката,
Мюйессер Солак – началник на политическия кабинет на министъра на образованието и науката,
Евгения Костадинова – директор на дирекция „Образователни програми и образователно съдържание“.