Дали децата ще разберат какво учат след новите промени и включването на социализма в учебната програма по история зависи от учебниците, но преди всичко от преподавателите.
Това коментира заместник-председателят на комисията по образование и наука в парламента доц. д-р Милен Михов в ефира на Канал 3.
Михов се разграничи от мнението, че епохата след Втората световна война е отразена в учебниците само негативно. Това е малко пресилено, бяха думите му. Той обясни, че в програмата ясно са очертани основните промени в политическата, икономическата и културната среда. В културата едно от основните изисквания към децата е да познават и определят приносите на България по това време в световното културно наследство, даде пример историкът.
Много други важни неща има в програмата. Например ясно е изразена ролята на средновековната българска държава. Атниосманската съпротива също е засегната много ясно в периода на османското господство, а при Възраждането и новата история много ясно са изразени формирането на националната идеология, националноосвободителните борби и борбите на българите в Македония и Тракия, разкри Милен Михов.
Доцентът подчерта като важен аспект, че процесите, свързани с културното развитие, са засегнати много ясно в програмите, както и демографското развитие на българите през целия период на съществуване на българската държава.
Относно съдържанието на учебника по история доц. Милен Михов каза:
За добро или лошо учебникът по история няма да е един, а безкрайно много. Мисля, че всички автори на учебници трябва да се изправят пред собствената си професионална съвест, за да направят учебници, които да формират модерни представи за миналото и да се проследи историческото развитие на българите от древността до наши дни, като основа за национално съгласие и единство. Затова трябва да се подходи изключително обективно към периода след Втората световна война и различното интерпретиране. Например терминът социалистическа индустриализация или урбанизация трябва да бъдат представени както в своето историческо развитие, така и в измеренията на важните икономически и демографски процеси, които влияят и до днес на съвремието ни.
Въпросът за учебниците, който трябва да произтече от програмата, е сериозно изпитание за всички колективи, които трябва да ги направят и пред учителите, които от своя страна трябва да преподават тази дисциплина, заяви в заключение Михов.