22,531 млн. лева са платили софиянци за паркиране в синя и зелена зона през 2014 г. Местата за платено паркиране в центъра на София за двете зони са 16 782. Центърът за градска мобилност (ЦГМ) все още няма финансов отчет за 2015 г., тъй като не е официално заверен от одитора.
Това посочи кметът на София Йорданка Фандъкова в отговор на питане на общинския съветник от ВМРО и председател на групата „Патриоти за София“ Карлос Контрера по време на сесията на Столичния общински съвет в четвъртък.
От отговора става ясно, че изпратените SMS-и от 2 лева за спиране в синята зона в идеалния център през 2014 г. са на стойност 4,505 млн. лева, а за зелена зона, обхващаща по-широкия център – 4,060 млн. лв.
Глобите за поставени скоби или са вдигне от паяк са на стойност 4,624 млн. лв. Постъпленията в ЦГМ от служебен абонамент пък са 5,281 млн. лв.
Отговора на кмета вижте тук >>>
Пълен текст на питането на Контрера:
До
Елен Герджиков
Председател на
Столичен общински съвет
До
Йорданка Фандъкова
Кмет на
Столична община
чрез Елен Герджиков, Председател на СОС
ПИТАНЕ
от КАРЛОС КОНТРЕРА – общински съветник
относно: броя на паркоместата в „Синя” и „Зелена” зони за платено почасово паркиране и приходите на „Център за градска мобилност“ ЕАД от платено почасово паркиране, служебен абонамент и стикери за паркиране.
Уважаеми г-н Председател,
Уважаема госпожо Кмет,
Във връзка с разпространена информация за промени в обхвата на зоните за платено паркиране, както и във връзка с приключването на бюджетната 2015 г. отправям към Вас питане, свързано с броя на паркоместата в „Синя” и „Зелена” зони за платено паркиране и реализираните приходи през 2015 г. от „Центъра за градска мобилност” ЕАД от платено почасово паркиране, служебен абонамент и стикери за живущите.
Питането ми е провокирано от факта, че се води публичен дебат да бъде ли разширена „Зелена” зона и какви са ползите и недостатъците от разширението. Платеното почасово паркиране беше въведено с аргумента за слагане на ред в паркирането, създаването на нормални условия за паркиране в центъра на града и кварталите, както и за да се осигурят приходи за изграждане на зони за паркиране и паркинги, както и за поддръжка на вече съществуваща и новоизграждаща се инфраструктура. Един от основните аргументи беше, че таксите за паркиране (преди изменението на Закона за движение по пътищата през 2015 г.), а сега цената за паркиране ще донесе достатъчно приходи за инвестиции (капиталови разходи и разходи за текущ ремонт) на паркинги и места за паркиране. Към настоящия момент не разполагам с данни дали заложените цели във връзка с изказаните аргументи се реализират или не. Неясен за гражданите остава броят на паркоместата и в двете зони, тяхната натовареност, размерът на приходите, които се получават от платеното почасово паркиране, служебният абонамент и стикерите за паркиране. Именно поради тази причина е необходимо тези данни да бъдат предоставени и коментирани именно сега, когато започва дебата за разширяване обхвата на „Зелена” зона за платено почасово паркиране.
В тази връзка е необходимо на база данните и статистиката да се направи анализ дали целените ефекти от въвеждането на платено паркиране са постигнати, дали въобще са постижими при тези варианти за платено паркиране и дали занапред има смисъл да се води политика в насока разширяване на обхвата на зоните. На база факти и цифри следва да се вземе решението за бъдещето на въпросните зони. Безспорно е, че след въвеждането на този модел на паркиране не е правен, или поне не е станало публично достояние, анализ за ефектите от въвеждането на този модел на паркиране, както перспективи в краткосрочен и средносрочен план. Подобен анализ е крайно необходим с оглед на адекватното приложение на наредбата от една страна, а от друга, за да се види дали предприетата политика от страна на Столична община отговаря на обществените необходимости.
Именно поради това, вземайки предвид, че в обществото има силно и поляризирано разделение между хората, които са против въведения модел на почасово паркиране и тези, които го подкрепят, следва да се проведе една много широко дискусия с аргументи, подплатени с конкретни данни относно почасовото платено паркиране.
Уважаема госпожо кмет,
Предвид изложените аргументи в настоящото питане, моля, да ми предоставите информация относно следните въпроси:
- Какъв е броят на местата за паркиране в „Синя” и „Зелена” зони за платено почасово паркиране;
- Какви са приходите за 2014, съответно и за 2015 г. от платено почасово паркиране за „Синя” и „Зелена” зони;
- Какъв е размерът на приходите от служебен абонамент за „Синя” и Зелена” зони за 2014, съответно и за 2015 г.?
- Какъв е броят на стикерите, закупени от живущи в зоните за платено паркиране, и какъв е размерът на приходите от тези стикери за 2014, съответно и за 2015 г.?
- Какви са приходите за 2014, съответно за 2015 г. от принудително задържано ППС чрез използване на техническо средство тип „скоба“ и принудително преместване на неправилно паркирани ППС.
- Какъв е размерът на разхода за 2014, съответно 2015 г. за изработка и издаване на годишни винетни стикери за живущите, чиито имоти попадат в „Синя“ и съответно „Зелена“ зони за локално платено паркиране?
- Какъв е размерът на средствата за капиталови разходи и текущи разходи, свързани с поддържането на „Синя” и „Зелена” зони за платено паркиране за 2014, съответно и за 2015 г. (разбивка по пера)?
- Каква е печалбата за 2014 и 2015 г. от зоните, попадащи в Режим на платено паркиране?
15.02.2016 г. С уважение:
гр. София