Начало Блог Проектите за обновяване на централна София са абсурдни

Проектите за обновяване на централна София са абсурдни

Коментар на Цветан Александров, ВМРО – София

Това, което се предлага като проекти за обновление на три централни градски зони за мен си е чисто престъпление. Всъщност това не е обновяване, както се представя в проектите, а пълна промяна на цели пространства – площади, улици, кръстовища, обекти като пазарите по ул. „Граф Игнатиев“ са предвидени да работят само за ден в седмицата, премахване на фонтана, построен през 1911 г. на площад „Славейков“, преместването на паметника на Славейкови от него, промяна в транспортната схема – създаване на единична трамвайна линия на участък с дължина от 350 м, създаване на трета лента за движение на автомобили по бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ в двете посоки и др.

Премахване на павираната настилка около храм „Св. Ал. Невски“, включително един от символите на град София – жълтите павета при западната страна на Народното събрание, като идеята е за създаване на изцяло пешеходна зона – нещо, което е почти сигурно, че няма да се случи, тъй като паркингът на народните представители се намира там, а наоколо няма подходящи места за разполагане на такъв.

Огромна визуална разлика в архитектурата и стила на тези три свързани една с друга градски части, околните им сгради и другите части на центъра, чието настоящо оформление не е предвидено за промяна. Създаване на „споделени“ пространства, което на практика означава – преминава се от площадното пространство към тротоара, „слиза се“ от него на трамвайното трасе, като няма как да се разбере кога в коя зона се намира човек, тъй като липсват физически ограничения между тези пространства, които най-малкото визуално да бъдат разграничени и всичко е на едно ниво, с еднаква настилка, наподобяваща карирана покривка, по която сякаш са наредени макетни пейки, дървета, улични лампи и прочее елементи от градското обзавеждане. Изцяло се скъсва с историческия изглед по тези места като част от някогашната красива София, сякаш те започват да съществуват едва през 2015 г.

Процедури, проведени съмнително, без международно участие, със само три представени проекта накрая, няколко обществени обсъждания, на които болшинството архитекти наред с гражданите остро критикуват буквално почти всичко – предложените пълни промени, смели решения, нововъведения със съмнение за подобряване по отношение на градската среда, в каквото проектантите ни уверяват, дори дребни детайли като пейки и осветление бяха предмет на дебати. Пълна липса на транспортно планиране при изработката на проекти – липса на симулации за очаквания ефект.

Да погледнем по-задълбочено предлаганите „обновления“.
1. Централна градска част ЗОНА 1 – бул. „Евлогий и Христо Георгиеви”, зелените площи покрай р. Перловска и пл. „Орлов мост”.

Може би най-скандалното нещо в него е увеличение платната за движение по „Канала“ с по една допълнителна лента в посока от кръстовището на Орлов мост до това с ул. „Граф Игнатиев“, като в обяснителната записка към проекта пише, че това ще стане по „най-безболезнения начин като пътната настилка се разширява само с 90 см за сметка на широките тротоари.“ Пълно безумие!

В центъра на града, който е претоварен с автомобили, част от тях преминаващи транзитно през този булевард, да бъде създадена възможност за увеличение на потока автомобили през него. Напълно противопоказно на съвременната практика да се извежда възможно по-голяма част от автомобилното движение от централните части на градовете с цел разтоварването им и поощряване на пътуването с градския транспорт.

Още по-голямо става безумието като се има предвид, че вместо да бъдат създавани по-добри условия за увеличаване на пешеходците се прави точно обратното – взима се от площта на тротоарите за създаване на пътни ленти.

Между другото в частта на бул. „Евлоги и Христо Георгиеви“ между площад „Орлов мост“ и националния стадион, откъм реката на платното посока кръстовището на Орлов мост, на тънка зелена ивица има дървен пояс, а от другата страна тесен тротоар, на който пак има засадени дървета. Подозирам, че като нищо трябва да отидат и някои други „болни“ дървета за целта на разширението за „справяне с трафика“.

И най-голямата глупост – в един от най-мръсните градове в България и столицата в Европа с най-мръсен въздух се предоставя реална възможност за увеличаване на движещите се автомобили, което още повече да увеличи шумовото и въздушно замърсяване без изобщо да решава проблема със задръстванията.

С няколко думи – насърчава се придвижването с личен автомобил за сметка на ходенето пеша и насърчаване използване на окрупнени превози – градския транспорт на София. Всичко това в пълна противоположност с транспортните документи на ЕС за използване на алтернативни, екологично чисти системи за транспорт. А  България, като член на ЕС, е длъжна да се придържа към тях, иначе може да се окажем отново наказани след някоя друга година.

Следва – създаване на трилентово, безсветофарно кръгово кръстовище в Т-образно кръстовище пред националния стадион „Васил Левски“ без предвидени пешеходни светофари!?

Ако трябва да съм точен, има предвидени пешеходни пътеки, но при така плануваното още по-натоварено движение всички знаем, че в София си е чист героизъм безопасното пресичане на такива места, неурегулирани със светофарна уредба. Според предоставените мастер план на проекта и триизмерно видео то изглежда голямо, но познавайки го, като попадал на него многократно участник в автомобилното движение или пешеходец, знам, че площта е малка и създаването на такъв вид кръстовище ще създаде брат близнак, по подобие това на старата телевизионна кула, където проблемите със задръстването не се решиха много за преминаващите по него.

Заформеното пространство в  предлаганото кръгово кръстовище трябва да се нарече „Централен площад на спорта“, като в него пространството трябва да е за спорт ли, за разходка ли, за отдих ли… Не става много ясно от проекта, освен, че ще има сухи фонтани в него, но ще е напълно неизползваемо насред цялото това увеличено автомобилно движение, отделящо още повече шум и мръсни частици във въздуха. А така съществуващо в момента това кръстовище предоставя известно количество паркоместа, които при осъществяване на спорното кръстовище няма да ги има и проблемите с паркоместата в центъра на града ще се увеличат.

Другата най-интересна част след увеличеното движение и произтичащите от него проблеми, за мен лично, са предлаганите площади между платното на „канала“ посока НДК и река Перловска. В проекта са представени седем малки спортни площада, някои от които напълно неизползваеми предвид силно ограниченото пространство за отредените им спортове – баскетбол, футбол, волейбол. Да не говорим, че сред този шум и мръсен въздух надали някой разумен човек би отишъл точно там да практикува дадения спорт, като огромната Борисова градина е на 5 мин. от там. Не си представям и как ще бъде гонена топката за футбол, волейбол или баскетбол измежду колите и каква паника би създало това сред водачите им, ако не предизвика ПТП преди това, появата ѝ на пътя разбира се. Или как ще бъде лесно опазена от изгубването ѝ в реката.

Още една странна спортна площадка с баскетболен кош е предвидена за изграждане непосредствено до автобусната спирка – посока националния стадион, като се предлага в обяснителната записка да бъде използвана за провеждане на състезания по уличен баскетбол…

Площад „Бокс и борба“ с реални размери на боксов ринг и тепих за борба пък е предвиден като малък амфитеатър, като съществуващите стълбища ще се използват за седене срещу големия екран за прожектиране на филми, който ще бъде поставен. И въпреки уверенията на проектантския екип, че пространството е шумоизолирано с високи прегради и високи кашпи силно ме съмнява това да има достатъчен ефект и там да има тълпи зрители, взиращи се в излъчваното.

„Каналът“ се превръща в пълноводна и широко разлята река. Чрез изкуствени съоръжения проектантът е предвидил повдигане нивото и разширяване на реката в коритото си, като нивото ѝ е представено доста по-високо от сега гледаната в ниското маловодна вадичка. По-интересното е как вижда благоуханната тоалетната на софиянци, неслучайно спечелила прозвището си „канал“, да се впише сред пешеходната „Алея на спорта“ и цветните градини.

На видеото изглежда добре направена, само че в реалността цветът ѝ, имащ пряка връзка със състава ѝ, ролята ѝ на извеждаща отходните води на софиянци извън града и „приятния“ мирис, е тъмно кафяво-зелен, а не син.

Странно е и решението да бъдат монтирани пейки (без облегалки разбира се – трябва да е „иновативно“, не удобно) и шезлонги около това течно „злато“…

Цветните геопластики, предвидени по протежението на Перловска река, като че ли са в стила на мутробарока, ширещ се все повече последните години из центъра на София – шарен кич. Но с това, на фона на другите странни решения, може да има компромис – поне е предвидена някаква растителност.

Като цяло този проект на централна градска част няма никакво намерение за намаляване на автомобилното движение и създаваните от него допълнителни недостатъци, изцяло неправилна транспортна  схема (за мен лично още по-проблемна – без насърчаване на обществения транспорт, пешеходното придвижване, съответно предоставяне на възможност за по-малки количества въздушно и шумово замърсяване в центъра на града и извеждането на интензивното движение от него).

На практика напълно неприложими, прекалено малки за целта, за която са проектирани, площадни зони вместо инвестиция за спортни съоръжения и условия в парка, на буквално десет крачки от предложените места, където столичани ще са на тихо място сред природата и на чист въздух.

Идиотските идеи за река Перловска през последните години сега родиха идея за изкуствено пълноводие, което пак не виждам как ще се осигури предвид нужното голямо количество вода, да не говорим за шезлонги около нея. Като се забравя за какво всъщност се използва този мръсен и миризлив столичен канал.

Последни Новини

Контрера: Ще направим промяна в КТ за по-висока категория труд за медиците

За увеличение в пъти на заплатите на медицинския персонал се обяви кандидатът за депутат от ВМРО Темата със здравеопазването...

Най-малко Пеевски трябва да се възмущава от наглостта на Скопие!

Именно Сглобката – ГЕРБ, ДПС, ПП и ДБ, продадоха българските национални интереси в Македония. Лидерът на ВМРО Красимир Каракачанов...

Карлос Контрера: ПП-ДБ както сринаха България, така ще сринат и София

„Продължаваме промяната“ нахлуха в българската политика през 2021 г., успяха да докарат управленска, конституционна и политическа криза. Вече сме на прага и...

Каракачанов: Имаме прагматични български интереси, които трябва да бъдат отстоявани

Българите нямаме време да си играем на евроатлантици или русофили, заяви лидерът на ВМРО България в последните три години...

Ангел Джамбазки: ЕС трябва да търси варианти за мирно решение на войната в Украйна

Европейският съюз трябва да търси варианти за мирно решение на войната в Украйна. Няма съмнение кой е агресорът и коя е жертвата....

Красимир Богданов: Политиците ни се провалиха в най-важната си мисия – оцеляването на българската нация

Политиците ни се провалиха в най-важната си мисия - оцеляването на българската нация. Това написа в страницата си във...

Бум на кражби, условни присъди за изнасилвачи и липсваща полиция – това ни завещаха

Бум на кражби, условни присъди за изнасилвачи и липсваща полиция – това ни завещаха. Тази констатация прави в профила си във Фейсбук...

Коментари

serdivan escort adapazarı escort odunpazarı escort

escort bayan sakarya escort bayan eskişehir