Начало Последни новини А. Джамбазки пред “Капитал”: Паркингът на депутатите е незаконен

А. Джамбазки пред “Капитал”: Паркингът на депутатите е незаконен

Източник: „Капитал”

Защо решихте да започнете проверка на незаконните паркинги в София?

Въпросът беше повдигнат преди 3-4 месеца по повод на искане на испанското посолство. По времето на тяхното председателство на Европейския съюз имаха намерение да спуснат бариерата, която е от „Шипка“ надолу към тяхното посолство. И тогава всъщност се загледахме като комисия и видяхме, че има доста бариери по улиците. И възложихме на заместник-кмета по транспорта да направи един доклад. Първо, докладът доста се забави. Но да оставим това – да речем, че им е трябвало време за анализ. Но неприятно впечатление ни направи, че има доста обекти, които са публична общинска собственост и са абсолютно неправомерно заградени, най-вече от представители на публичната власт.

Веднага ви давам няколко примера за паркинги, които са с неустановен статут и са някаква форма на злоупотреба. Първият е паркингът на Народното събрание, който се намира от южната страна на храм-паметника „Св. Александър Невски“. Там депутатите си паркират като араби в пустиня, както се казва. Изобщо не се съобразяват с това, че територията е публична общинска собственост. Би трябвало да бъде паркинг „Синя зона“, ако се прецени, че трябва да има паркинг. Това е една привилегия, която са получили с мълчаливото съгласие на администрацията в столицата. Това е необяснимо за мен. Това е една от многото привилегии, за която нямат никакво основание. Там има формални договори за наем, но няма решение на Столичния общински съвет за предоставяне. А когато се предприемат каквито и да било действия, свързани с улици или тротоари, трябва да има решение на Столичния общински съвет, защото те са публична общинска собственост.

Кои са другите примери?

Друг подобен случай е паркингът на Министерството на правосъдието, което е сложило една бариера на сляпата уличка, която води към градинката на народния театър (улица „Славянска“ – бел. ред.). Покрай сградите на съдебната власт също има обособени паркинги, които не подлежат на никакъв режим. Конкретно – по бул. „Стамболийски“ вдясно (където е Върховният административен съд – бел. ред.).

Паркингът на Съдебната палата също – всъщност това е тротоар, на който те си спират колите, тук-там имат по някоя табела „Служебен абонамент“, но няма регламентация на тези места. Като вземем за пример тези нарушения, които ги извършват най-висшите държавни чиновници, като вземем предвид изключително сервилното отношение на администрацията към посолствата…

Има една улица „Московска“, която е заградена ей така – заради посолството на Великобритания. Тази бариера, ако се премахне, изключително ще се облекчи трафикът. „Московска“ е улица в идеалния център на София, която е затворена абсолютно ненужно. По същия начин стои въпросът с приемната на американския посланик на ул. „Велико Търново“. Разходете се в района на ул. „Шипка“ и ще видите, че има в идеалния център още 4 затворени улици с бетонни прегради. Всъщност оттам тръгна въпросът – хората, които живеят в това каре, се бяха възмутили от искането на испанското посолство, защото се оказа, че няма как да се влезе в това каре изобщо. От едната страна е заградило американското посолство, а от другата, ако бяхме пуснали бариерите на испанското – и дотам.

Имате ли съмишленици в общинския съвет или сте самотник в комисията?

Не съм съвсем самотник. В името на коректността трябва да се каже, че съветници от различни групи повдигат въпроса. И тук е въпрос на желание от страна на администрацията. Чисто и просто да се уточнят отношенията с публичната власт. Не би трябвало да е проблем, защото бившият кмет сега е министър-председател и е запознат с проблема. Въпрос на воля е да разкарат паркинга на Народното събрание. Той (Бойко Борисов – бел. ред.) и без това много-много не влага кой знае какви положителни емоции по отношение на народните си представители. Това е в обществен интерес, пък и подобен ход много би му отивал – да покаже ясно, че този паркинг трябва да се махне оттам. По-подходящ момент за решаване на този въпрос няма – в едни следващи избори, ако се промени управлението на града, ще почне едно противопоставяне и никога няма да успеят да се преборят за махането на този паркинг. Изобщо по отношение на министерствата и на публичната власт – това могат да го решат веднага.

Същото не се ли отнася за уличката до Министерството на отбраната?

Да, тази малка уличка се казва „Дякон Игнатий“. И тя е затворена по същия начин.

Ние получихме сигнал за пространството до Народния театър „Иван Вазов“, което е затворено с бариера и е оформен ведомствен паркинг?

Байчовците ли (смее се). Ами те като са видели, че от едната страна затваря военното министерство, от другата страна – правосъдното, и те са решили да си сложат една бариера. Естествено, виждате как хората, които представляват властта, главоломно нарушават наредбите и действащото законодателство. Какво пречи на байчето да си сложи една бариера? При нас дойде едно оплакване срещу болница „Токуда“, че и те са си заградили нещо. Дойде един доста възмутен гражданин, почнахме разговор и в един момент си дадох сметка какъв пример дават хората, които управляват града и държавата. Хората се жалват от това, че управата на „Токуда“ е била некоректна. А не виждат какво е направило Народното събрание.

Какво трябва да се направи според вас?

Просто трябва да се спази наредбата на Столичната община. Трябва да се даде един срок за премахването на незаконните паркинги. Кметът г-жа Фандъкова трябва да изпрати писма на всички нарушители, за да бъде коректна към тях. А не утре да изпрати паяците и да им раздигат колите, както би трябвало да стане, ако иска да привлече обществено внимание. Реално погледнато, вечер като се разкарат депутатските коли от паркинга до Народното събрание, чисто и просто може да се изпратят там служителите на „Паркинги и гаражи“. И този паркинг или да се разкрои като „Синя зона“, или просто да се премахнат тези парапети оттам, защото този паркинг е абсолютно незаконен. Между другото на този паркинг периодично му се променят обхватът и формата. Ако се загледате, ще видите, че тези парапети си ги местят, както им е изгодно.

Какво трябва да пише в писмата на кмета Фандъкова?

Трябва да изпрати по едно писмо до всички тези институции и да ги уведоми, че в срок до еди-кога си трябва да възстановят на общината владеенето върху публичната общинска собственост.

И да махнат бариерите?

Да, защото, замислете се, че тук непрекъснато се води една битка из града – това, че някой си е заградил мястото пред входа на кооперацията, като е сложил стол, кашпа, тенекия, инструменти… Как ще го убедиш този човек да спазва наредбата, да не загражда и с какви очи ще отидеш да го глобиш, след като депутатът, който ползва хиляда привилегии, има и правото да спре с колата на площада. И на всичкото отгоре не плаща за това. Защото това е безплатен паркинг за депутатите.

Всичко това не е ли обаче реакция? Защото общината само обещава, но не прави паркинги в центъра. Затова се стига до тази самоорганизация на хората, не мислите ли?

Не трябва да се правят паркинги в центъра, защото ще привлекат повече трафик. Затова бяхме против построяването на големия паркинг в центъра на жълтите павета (до ЦУМ), защото на входа и на изхода ще има задръствания от коли, които се опитват да влязат и излязат. Което значи, че ще направим още една тапа в центъра на града. Паркингите трябва да са в периферията на широкия център. Там трябва да се направят буферни паркинги, които аз мисля, че трябва да бъдат даже безплатни. След като синята зона е платена, има логика да предоставиш на хората възможност да си оставят някъде колата безплатно и да се движат с градския транспорт. В момента върви такъв разговор, по който нямаме съвпадение с повечето колеги общински съветници, за повишаване на цената на синята зона. И това не е заради някакво заяждане, а аз лично не виждам ясна мотивировка за вдигане на цената. Защо да е 2 лева или 3 лева? Какво им предлагаш на хората срещу тези 2 лева? Нищо. Като ги питаш „защо искате да вдигнете цена“, отговарят „като превенция“. Ами тогава да направим престоя 70 лева на час – ще бъде страхотна превенция. Всяка цена трябва да има своята обосновка и да кажеш какво предлагаш насреща.

Ако разгледаме паркирането като някакъв вид бизнес, Центърът за градска мобилност е монополист.

Точно така е. Това сме го поставяли няколко пъти.

Тоест те би трябвало да са заинтересувани да нямат конкуренция, но нищо не правят срещу незаконните паркинги. Защо? Възможните обяснения са две – или някой от тях взима пари, или от гузна съвест – понеже не сме осигурили легална алтернатива на хората, ще си затваряме очите?

Тази дейност трябва да се даде на търг или конкурс. И да влезе частна фирма, която да оперира. Даже повече от една фирма. Откъде накъде? Когато една фирма държи обществен монопол, и тя на всичкото отгоре е общинска или държавна, си правят каквото си искат. Помните репортажите – казва му там „тази кола е на полицай, не я пипай“. Абсолютно избирателно. Фирмата може да бъде много по-ефективна, няма никакво съмнение.

Вчера се натъкнахме на цяла улица („Триадица“), която е превърната в паркинг. От едната страна събира пари частна фирма – по 3 лева на час за паркиране. А от другата има бариера на Министерството на труда и социалната политика. Това е пример за „публично-частно партньорство“ – от едната страна частникът събира пари…

…а от другата байчето е пуснал бариерата на министерството. Това е едно на ръка. Второ, улицата, която е покрай Министерския съвет, е затворена. И още една тапа в центъра на града, която би могла да бъде пряк път, успореден на „Дондуков“.

Ако се преброят бариерите в София…

Ще се окаже, че половината град е затворен поради такива. Абсолютно своеволие е това.

Излиза, че всяко министерство може да реши и да си затвори улицата и да я направи паркинг?

Да. С мълчаливото съгласие и бездействието на администрацията. Затваря бариерата и толкова. То ще продължава да се натрупва, ако не се вдигнат. Ние затова, като получим доклада на заместник-кмета, ще изпратим становище на комисията до кмета. Със сигурност ще стане голям скандал, защото аз съм сигурен, че те няма да искат да влязат ребром на администрацията. Ние като комисия съгласно правилника на Столичния общински съвет имаме възможност да вземем решение, което възлага на кмета на Столичната община в едномесечен срок да уведоми лицата, окупирали публична общинска собственост, да я освободят. Със сигурност ще има голям обществен интерес, а от друга страна, ще има огромна съпротива. Но все трябва да се почне отнякъде.

15 март 2011

Последни Новини

Александър Сиси: ВМРО предлага 500 лева месечно детски надбавки за всяко българско дето на грамотни родители

ВМРО тръгва към тези избори с ясната идея, че можем да променим нещата. Показвали сме го във времето. Това...

ВМРО откри предизборната си кампания в Благоевград

Благоевград бе избран за началото на предизборната кампания на ВМРО в Пиринска Македония. Събитието бе уважено от множество граждани и гости на...

Красимир Богданов: В листата имаме достойни, умни и трудолюбиви хора

ВМРО участва в изборите с ясното създание, че България има крайна нужда от единство. Живеем в пропаст в последните години. Народът ни...

Каракачанов: ВМРО предлага сериозно увеличение на заплащането на медиците и преференциален достъп до общински и държавни жилища

Здравеопазването е в криза и трябва да се подобри достъпа на хората до лечение Председателят на ВМРО Красимир Каракачанов...

Красимир Каракачанов: Трябва ни правителство на националния консенсус

Ако не бъде спрян с незаконни средства или физически, Доналд Тръмп отново ще е президент на САЩ Призовавам премиера...

Андрей Слабаков доц. Милен Михов се срещнаха с граждани в Свищов

Кандидатът за Европейски парламент Андрей Слабаков и водачът на листата на ВМРО – Българско национално движение за 4 МИР Велико Търново доц....

Каракачанов: Наркобригадите в София помагат на „сглобката“ като купуват гласове

Ръководството на МВР се назначава да върши политически услуги, заяви лидерът на ВМРО Кирил Петков още с първото си...

Коментари

serdivan escort adapazarı escort odunpazarı escort

escort bayan sakarya escort bayan eskişehir