Източник: „Дневен Труд”
Дойде ред да махат железопътния участък от “Слатина” до “Хладилника”. Отива си последното парче от околовръстната линия на София. В различни епохи недалновидно бяха премахнати другите й части.
Наглед нищо особено. А всъщност симптоматична загуба за София. Някой се кани с лека ръка да унищожи съществуваща инфраструктура, която може да се ползва за различни форми на релсов транспорт. Примерно за трамвайни мотриси. Или за друго – но нека първо има малко обсъждане, малко мисъл. А не рязане. Това е трасе-късметче на София, което по чудо се е запазило досега. И което идва дюшеш като възможност за транспортна връзка с новата спортна зала, бъдещото “сити” на 4-ти километър, бъдещата метростанция на “Хладилника”, растящите квартали на “Кръстова вада” и бизнесплощите около София ленд, автогара Юг и какво ли още не.
От Министерството на транспорта казват: излиза ни скъпо да я пазим. А защо не дарите тази линия на общината, вместо да давате стотици хиляди левове за демонтаж? Махне ли се веднъж, върви гони дивото!
На мястото на линията можело да се направи това или онова, казват от министерството и от общината – велоалея например. Вероятно може, но колкото се направи на мястото на демонтираната линия към “Зона Б5”. Ще се направи пущинак за години напред, това е сигурно. Да смениш релси за велоалея си е стотици коне за кокошка. Дава ли си някой от министерството сметка, че тази линия се разминава на две нива с огромните артерии на “Цариградско шосе”, “Драган Цанков” и “Шипченски проход”? Това е златно трасе! Ако някой някъде е построил велоалея с 3 естакади, то това определено ще да е най-скъпата велоалея в света.
От министерството твърдят, че някакъв заем от световна финансова институция зависел от демонтажа на тази линия. Е, това е уникално! Добре, нека спрат движението на и без това малкото вагони по линията, но защо трябва да я демонтират?
Министър Свилен Нейков бил предложил на премиера линията да се махне, защото създавала опасност за новата зала. Това вече е абсурд.
Министър Нейков едва ли е виждал линията. Тя минава на метри над височината на паркинга на залата зад ограда. А и е перфектен вариант за транспорт до залата. Впрочем вече всички си дават сметка, че тази зала е потенциална транспортна бомба с липсата на инфраструктура около себе си.
А не ми се ще дори да мисля какво ли се канят да строят на гара Пионер. Знам само, че някой се кани да развали нещо готово. И знам, че явно хабер си няма от това, което върши.
Премиерът казал: “Махайте тая бутафорна линия.” И новият министър на транспорта почнал. А иначе е нарочена за махане още от 2007 г., а и я няма в плана на София. Грешка от миналото. Но, уви, вместо ревизия на миналото отново получаваме потвърждението му.
Аз познавам това трасе наизуст. Не съм жепеец, но имам здрав разум. Миналата година се занимавах и с изследователска работа в районите около линията. Точно по повод линията. Защо ли тогава не чух някой от хората в кварталите да държи толкова на махането й? Това, разбира се, не попречи на министерството тутакси да изнамери отнякъде “жители на района”, които били недоволни от близостта на трасето. Нищо ново – банални евтини трикове.
Евтини трикове, които ни излизат скъпо и прескъпо.
автор: П. Симеонов