Начало Новини Не трийте историята, за да не изтрие тя Вас

Не трийте историята, за да не изтрие тя Вас

ВМРО призова Министерство на образованието да спре безумните посегателства към българската история. Повод за това стана нов проектозакон за реформа в българското училище, който е на път да взриви обществеността със своята наглост, пагубност и изцяло антинационална насоченост.

Българската история, която наред с българския език формира националното ни самосъзнание, се готви да бъде грубо изритана от задължителното обучение.

Това за сметка на абсурдни нови теми като история на ЕС, хипи поколение, олимпийско движение, феминизъм и правата на човека, на които ще трябва да наблягат дванадесетокласниците. За това сигнализираха учители и ученици от Варна в отчаяно писмо до медиите.

Предвидено е в своята цялост предметът „Българска история“ да се изучава само в 6-и и 7-и клас, в 8-и,9-и и 10-и – епизодично, а в 11-и и 12-и да липсва самостоятелен цикъл. „Брилянтното“ нововъведение се финансира щедро от Европейски социален фонд.

Грубо посегателство, кощунство, срам за онези, в чиито ръце е попаднала безпомощно нашата просвета и пореден пример на опита на образователната ни система да заменя истинските изконни ценности с изфабрикувани такива. Така от ВМРО оценяваме тази проява на безумие в управляващите един от най-важните ресори на българската държава.

Излиза, че наред с ежедневната битка за оцеляване, ние, българите, трябва да поведем нова борба – този път за нашата история. Не ни стигат скандалните помагала за хомосексуална пропаганда и призив към проституция, доклади, изискващи да отпаднат от учебната програма светила като Ботев и Вазов, защото подбуждат омраза, гаври на ученици с бележити личности..

Сега и това. Стига национални предателства, казва ВМРО. Този проектозакон не бива да се превръща в нещо повече от това, което е в момента, макар и самото му хрумване да е недопустимо. И призоваваме отговорните за това: „Осъзнайте се! Не можете да изтриете историята, по-скоро рискувате тя да стори това с Вас“.

ВМРО.бг публикува писмата на групата учители и ученици от Варна, които първи поведоха битката за спасението на българската история. И националното ни самосъзнание.

ДО

ЕКСПЕРТИТЕ, ПОДГОТВИЛИ НОВИТЕ ПРОГРАМИ ПО ИСТОРИЯ
ОТВОРЕНО ПИСМО

НА УЧИТЕЛИ ПО ИСТОРИЯ ОТ ОБЛАСТ ВАРНА

„О, неразумни и юроде! Защо се срамуваш да се наречеш българин …”

Започваме с гневния изблик на Паисий, защото и ние – учителите по история – сме гневни. Гневни сме от поредната реформа в българското училище, която, макар и украсена със звездите на Европа и щедро финансирана от Европейския социален фонд, е също толкова необмислена и без ясна перспектива, колкото и предишните. И все пак, ако предходните опити за промяна пропиляха единствено време и обществена енергия, то настоящата е на път да унищожи добрите традиции на българското историческо образование – способността му да поддържа жив българския дух.

С нашето писмо искаме да алармираме обществеността: че според новите програми по история в своята цялост българската история ще бъде изучавана единствено в 6. и 7. клас; че в горен курс липсва самостоятелен цикъл история на България; че родната история в 8., 9. и 10. клас ще се учи епизодично на фона на световната история, без възможност за придобиване на цялостна представа за миналото ни. Противно на всяка национално отговорна логика предметът История липсва в задължителната програма за 11. и 12. клас, а в предвидените теми за профилирана подготовка българската история е опасно неглижирана. Например в последния гимназиален клас учебното съдържание се фокусира върху темите: феминизъм, хипи поколение, олимпийско движение, синдикално движение, права на човека, история на ЕС и т.н.

Без да отричаме необходимостта от многоперспективност на историческото познание, ние бихме искали да напомним, че патриотичното възпитание не е отживелица. Много държави, в това число Германия, Франция, Русия, Гърция, култивират патриотични чувства у младите граждани на своите страни от най-ранна училищна възраст. Днес, когато Европа вижда своето бъдеще в обединението на силите за един по-добър, по-справедлив и по-богат свят, осъзнатата национална идентичност, съхранената самобитност и живото родолюбиво чувство не са пречка, а условие за успешна европейска интеграция.

И когато сега задаваме въпроса: „Нужно ли е в днешно време да изучаваме българска история?”, всъщност крещим – „Искаме ли да сме българи?”.

Ние, учителите по история, настояваме за:

* Незабавно спиране на въвеждането на новите програми по история;

* Сериозна и прозрачна общонационална дискусия, в която да се включат не само експерти от МОН, но и учители, учени, журналисти, общественици, граждани – всички, на които не им е безразлично какво ще стане с нацията ни;

* Предметът История да продължи да се изучава през целия гимназиален курс на обучение;

* Връщане на досега съществуващия самостоятелен курс по българска история в гимназиален етап на обучение;

* Профилираната подготовка в 11. и 12. клас да предвиди минимум 70% теми по родна история (вкл. и регионална).

Във време, в което славните битки са заменени със задкулисни политически игри, а честта се купува, паметта за общото историческо минало укрепва достойнството и националното самочувствие на българския народ. Осъзнатото родолюбиво чувство е това, което развива у младите българи усещането за национална значимост – за да спрем отродяването, за да противостоим на опасността да изчезнем от картата на Европа, за да се съхраним, за да ни има.

Народ, който не познава миналото си, няма бъдеще.

Варна,
02.12.2013 г.

УЧИТЕЛИ ПО ИСТОРИЯ ОТ ОБЛАСТ ВАРНА
(следват подписите на 36 учители по история)

И писмото на на учениците от Първа езикова гимназия, град Варна:

Отворено писмо

След като се запознахме с Проектозакона за училищното и предучилищно образование от 2012г., както и с разясненията по евентуалното му прилагане, у нас, ученици от гр. Варна, възникна недоумение и тревога относно предвижданията за съкратено изучаване на българска история в рамките на предмета „история и цивилизация“. В този смисъл моля да имате предвид следното:

Според чл. 71 (3) от проектозакона гимназиалното образование се разделя на два етапа –първи гимназиален етап, обхващащ VIII – X клас, и втори гимназиален етап, обхващащ XI – XII клас. Във втория етап се предвижда изучаването на профили и отпадането на голям брой учебни предмети, включително „история и цивилизация“. Понастоящем в рамките на учебния материал за XI клас по този предмет се изучава българска история и ние сме изключително разочаровани от факта, че според проекта тя няма да се изучава повече в гимназиалния курс на българското образование като задължителен предмет.

Действително българска история присъства в рамките на основното образование, но от нашите наблюдения сме стигнали до извода, че българските деца масово не притежават достатъчно знания в края на изучаването й. До голяма степен това се дължи на недостатъчния брой часове, предвидени в хорариума. В рамките на материала по „история и цивилизация“ за VIII, IX и X клас се засяга световната история и присъстват едва няколко урока, посветени на миналото на нашата страна и държава. В часовете на XI – XII клас се съдържа последната възможност за българските ученици да оформят и затвърдят окончателно познанията си по родната история. За нас тези познания са фундаментални, без които изучаването на световна история се обезсмисля.

По наше мнение, родната история, наред с българския език и литература, е стожерът, който формира националното ни самосъзнание и като такъв е неделима част от българското образование. Ние се опасяваме, че ако в новия закон и подзаконовите нормативни актове по прилагането му не се предвиди засилено и задължително изучаване на българска история, това би било съдбоносна грешка за развитието на нацията и престъпление спрямо нея.

Във всички цивилизовани държави родната история е издигната на пиедестал като най-голяма светиня. Рискуваме да се обезличим като народ, ако не познаваме собственото си минало. За съжаление, за това изключително много ще допринесе и фактът на игнориране на българската история от учебния материал в гимназиалния курс. Тя е нещо, което всеки българин е редно да познава, почита и помни и следователно изучаването й трябва да бъде държавна политика от най-висок приоритет.

Бихме желали да ви предложим две решения на този належащ проблем. Първото включва запазването на предмета „история и цивилизация“ като задължителен във втория гимназиален етап със същата учебна програма. Второто представлява преместването на материала, засягащ българската история, от XI клас в първия гимназиален етап, тъй като е много по-важно за учениците да са запознати в детайли с нея, отколкото със световната.

Считаме, че нашето мнение на млади хора и ученици, основано на опита, който сме придобили в процеса на обучение в българското училище, както и мисълта и отговорността за възпитанието на следващите поколения, следва да бъдат споделени.

Ето защо се надяваме предложенията ни относно бъдещия Закон за училищното и предучилищно образование да бъдат взети предвид при оформяне на окончателния му проект.

Ученици от Първа езикова гимназия, Варна
(следват подписите на 184 пълнолетни ученици)

Последни Новини

Памет за Гоце! 121 години от гибелта на българския национален герой

На 4 май се навършват 121 години от гибелта на Апостола на македонските българи Гоце Делчев. Георги (Гоце) Николов...

Контрера е водач в 23 и 24 МИР в София, Каракачанов оглавява Благоевград и Плевен, Джамбазки поема евролистата и 25 МИР

ВМРО регистрира листите за Европейските избори и за участието си на извънредните парламентарни избори в София. адв. Ангел...

Мария Балъкчиева повежда листата на ВМРО в Сливен

Бизнес дамата Мария Балъкчиева повежда листата на ВМРО – БНД в Сливен, научи Sliveninfo. Тя ще бъде и част от листата за...

ВМРО – Варна регистрира листата си за вота

ВМРО – Варна се регистрира в РИК за участие в изборите за народни представители на 9-ти юни. Вотът е две в едно...

Красимир Червилов води листата на ВМРО в Стара Загора

Днес в Районната избирателна комисия – Стара Загора ПП „ВМРО – Българско национално движение“ регистрира листата си с кандидати за народни представители...

ВМРО регистрира своята листа за предстоящите парламентарни избори в област Добрич

Днес ВМРО регистрира листата си с кандидати за народни представители от 8 МИР Добрич. Водач на листата е...

ВМРО регистрира листата си в Кюстендил

Областната структура на ВМРО регистрира листата си с кандидати за народни представители в предстоящите избори за Народно събрание в РИК – Кюстендил.

Коментари

serdivan escort adapazarı escort odunpazarı escort

escort bayan sakarya escort bayan eskişehir