Автор: проф. Владимир Чуков
Текст от рубриката „Турция разбулена”
Белгия повлече крак в разпространението на анти-бурка епидемията в Европа. Неотдавна законодателите в Брюксел забраниха носенето на фередже на публични места. Последваха ги френските им колеги. Остава актът да бъде потвърден и от горната камара на парламента в Париж. Вече е депозиран подобен проект в испанското народно събрание след като властите на отделни градове в Каталуния вече го направиха. В Нидерландия подобни идеи отдавна занимават законотворците. Ксинофобът Герт Вилдер, чиято партия се радва на невероятна популярност, заяви преди два дни, че има намерение да направи световен антиислямски фронт. Неговата структура щяла да обхваща освен родната му Нидерландия също така и САЩ, Франция, Германия и Великобритания. Основната цел е да се противопостави на емиграцията на мюсюлмани.
Не е много ясно обаче как това ще стане в Обединеното кралство, след като премиерът Дейвид Камерън заяви, че той лично е против подобна забрана. Все пак депутатът от неговата Консервативна партия Филип Холобон е депозирал текст на проекто – закон за „организирането на носенето на фередже на публични места”. Обсъждането ще стане на 1 декември 2010 г., но повечето негови колеги са скептично настроени към подобна забрана. В същото време министърът на имиграцията Дамиян Грийн счита, че носенето на фередже по улиците противоречи на британския начин на живот. Той обаче допълня, че в Обединеното кралство едва ли ще се стигне до приемането на анти-бурка закон, тъй като „Великобритания не е крайно светска държава, такава, каквато е Франция”.
Интересен в случая е анализът на вестник „Гардиан”, който разсъждава за причините за анти-бурка епидемията в Европа и по-специално за забраната на фереджето и в някои арабски държави. Съвсем наскоро министърът на висшето образование на Сирия Гият Баракат е взел решение за недопускане на студентки с фередже в университетските аудитории на страната. Според него подобни дрехи противоречат на „академичните традиции и на етиката на университетското достойнство”. Министърът допълва, че „дрехите трябва да внушават умереност и скромност”. Запознати припомнят, че само преди една седмица министърът на просветата Али Саид отстрани от работа 1 200 учителки, носещи в класните стаи фереджета.
В Египет мерките против фереджето са сходни. Още през октомври 2009 г. всички университети в страната, в това число и авторитетното богословско ВУЗ „Ал Азхар” забраниха на студентки с фередже да посещават занятия и да пребивават на територията на студентските общежития. В последствие Върховният административен съд отмени решението. Все пак ректорите забраниха на студентките с фередже да се явяват на изпити.
Според британския ежедневник става въпрос за борба на различни течения вътре в ислямското общество. В този контекст фереджето е религиозен белег, който олицетворява т.нар. „политически ислям”. В държави като Сирия и Египет въпросната тенденция е символизирана от движението на „Мюсюлмански братя”. Последното е реална политическа алтернатива на управляващите светски режими. По тази причина именно тази две арабски държави са чувствителни към фереджето, а не някои други. Фереджето в Сирия и Египет е приемано като политическо послание, а не като религиозен символ или традиционна дреха.
Друг е въпросът дали подобен феномен наблюдаваме и в рамките на ислямските общности в Западна Европа. Въпросът е дали европейските мюсюлмани вече ясно са се поляризирали на умерени и радикални и последните са толкова силни, че сериозно плашат местното правителство. „Гардиан” застава зад тази теза, която е твърде спорна, имайки предвид специфичните характеристики на британската ислямска общност. Елементарно доказателство е разминаването на настроението между депутатите и обикновените хора в Обединеното кралство. Според социологическо проучване, организирано от Пета програма на британската телевизия над 2/3 от респондентите са се произнесли за забрана на фереджето.
Пълен текст: http://www.orientbg.info/komentari/antiburka.html
Всички текстове от рубриката „Турция разбулена”