Въпреки декларативно заявените намерения и прословутите мерки за съживяване на Северозапада, до момента практическите действия на правителството на ГЕРБ са точно в обратната посока. Северозападът явно не е сред приоритетите на българското правителство. Това припомниха от Обществения комитет „За достойно бъдеще на Враца” при отчета си пред медиите в града.
Комитетът включва представители на ВМРО, „Атака“, НФСБ, Съюз „Защита“, ДНЕС, Национално движение „Достойни за България”, Инициативен комитет за защита на поделение 52380, Дамски клуб „Вратица”. Организацията бе сформирана през 2011 г. в резултат на поредицата проекти на държавата, които открито дискриминират гражданите на Северозападна България и особено тези на Враца.
Уверенията на военния министър Аню Ангелов, че след закриването на поделение 52380 ще се намерят алтернативни форми на заетост във Враца за съкратените войници, очаквано не се оправдаха.
Закриването вече е факт. Но нищо не се случи с обещанията за изграждане на кризисен център за съдействие при намиране на работа в органите на МВР, пожарната, гражданска защита. Нито пък се реализира идеята за създаване на музей на военната техника във Враца.
Вместо това, стотици млади врачани заедно със семействата си заминаха да търсят работа в други градове. Видимо е занижаването на броя на децата в детските градини и училищата, а търговските обекти и обществени заведения бележат спад в потреблението, отбелязват от кмитета.
Друг от проблемите, за които общественият комитет търси решение, е спорният проект за високоскоростната железопътна линия, която трябва да премине през самия град Враца. Обещанията на Националната компания „Железопътна инфраструктура”, дадени на срещата с комитета на 21 май 2012 г., до момента се ограничават с включването на представител на комитета в работната група по обсъждане на техническия проект. До момента обаче заседания в тази посока не са провеждани, а проектът трябва да бъде представен в началото на 2013 година.
Не в полза на врачани се реши и въпросът за обходния път на града. След като по целият участък от София до Видин ще се изгражда четирилентов път, само в района на Враца, той ще е двулентов. Като се имат предвид одобрените проекти и стартиращите строителни работи, решенията може да се смятат за окончателни.
Не на последно място, членовете на комитета „За достойно бъдеще на Враца” разгледаха ситуацията, предизвикана от обгазяването на града при пожара в незаконното сметище на близката до правителството фирма „Екобулсорт” в началото на месец май. До момента точна информация относно нивата на концентрация на диоксини и фурани непосредствено след пожара няма. Отговорните екологични служби се оправдават с липсата на специализирана лаборатория за подобни изследвания в България. Народното събрание побърза да узакони сметището като промени закона в частта за отстояние от жилищни квартали.
Общественият комитет заяви готовността си в началото на 2013 г. да започне серия от протестни действия, ако продължи политиката на неглижиране проблемите на Северозапада от страна на държавата.
ПОВЕЧЕ ПО ТЕМАТА:
Във Враца ще останат само пенсионери, кучета и безработни
Разпадът на Северозападна България
ВМРО – Враца: Не искаме жп „берлински“ стени да разделят града ни
Над 400 врачански военни ще останат без работа заради закриването на поделение 52380 в града