Начало Блог Сметките за ток са трудни и за инженерите

Сметките за ток са трудни и за инженерите

Източник: 24 часа, автор: Антоанета Маскръчка

Похвална бе инициативата на ДКЕВР да направи пълна разбивка на цената на електроенергията и чрез промяна в изписването на фактурите за ток това да стигне до редовия клиент на енергоразпределителните дружества.

Ясно е, че това се прави, за да знаят хората какво точно плащат и да не задават допълнителни въпроси.

В същото време електропроизводството, преносът по мрежи високо и ниско напрежение, снабдяването и в крайна сметка светването на крушките във всеки дом е процес доста специфичен, за да бъде разбран от всеки един потребител.

Дори не всеки, завършил Техническия университет, освен ако не е от факултета по електротехника, може да си обясни как едни електрони се движат с т. нар. Дрейфова скорост, много по-малка от тази на светлината, и вследствие на това по проводника тече ток.

Фактурите, които ЧЕЗ изпраща на клиентите си например, безспорно отговарят на изискванията на държавния регулатор. В тях обаче е пълно с неясни термини и допълнителни услуги, за които плащаме над базисната цена за киловатчас.

С основание хората се питат какво е разпределителна и преносна мрежа, защо един път се плаща за достъп, после пък за пренос. Предполага се, че абревиатурата ВН и НН (високо и ниско напрежение) би трябвало да е известна и на стрина Дарина от ромския квартал.

За добавката за зелена енергия може и повече хора да се сещат какво е. За невъзстановимите разходи пък 99% от абонатите си мислят, че са за изхарчения ток точно от стрина Дарина от махалата, който тя не си плаща.

За високоефективно комбинирано производство също даваме допълнително пари и се чудим какво ли е.

В стремежа си да ни дадат пълната разбивка на факторите за формиране цената на тока, регулаторът и енергодружествата след това стигнаха до безумни обяснения в писмен вид чрез фактурите си. На хората обаче вместо да им стане по-ясно, започнаха да си задават въпроса защо в сметката им пише, че са изразходвали ток за 45 лв., а накрая плащат 112 лв. например.

Това е все едно на етикетите на салама да е направена пълна разбивка как се стига до цена от 10 лв. на килограм, при положение че от цеха излиза на 5 лв.

Едва ли някой клиент се интересува дали за превоз от фабриката до склада, после пък до магазина търговецът плаща по 10 ст. на километър или по 15 ст. Дали автомобилът е на газ или нафта. Нали на края на касата в търговския обект ни искат една сума, която, ако ни устройва, плащаме.

Токът обаче е стока (услуга), от която не може да се лишим, защото не ни харесва цената й, още по-малко пък компонентите, които я формират. Салам може и да не ядем. В квартала пък има поне десет магазина, които може да обиколим, докато си намерим най-изгодната стока. При тока избор няма.

Прави са хората, които настояват да знаят какво точно означават всички онези 7

допълнителни услуги, включени в цената му, но на разбираем език. Прави са и тези, които казват, че това е излишно. По-лесно ще е да знаем колко струва окончателно 1 киловатчас и толкоз.

Сигурно посвоему са си прави и онези, които смятат, че нашите електрони се движат със скорост няколко пъти по-висока от тази на светлината, та затова броячите на електромерите със застудяване на времето започват да въртят по-бързо.

Последни Новини

Контрера: Три ключови въпроса вълнуват българите  – сигурност, образование и здравеопазване

Карлос Контрера - член на СОС, ВМРО - Илиана Беновска „Беновска пита – Радио К2“, 20.04.2024 г.   Пренасянето на...

Априлското въстание е българската Голгота

На 20 април 1876 г. в Копривщица избухва славното Априлско въстание. Трескаво подготвено под ръководството на апостолите от Гюргевския комитет, то е...

Евродепутатът Джамбазки на среща със студенти в Благоевград: Защитата на българския национален интерес е наша отговорност!

Българският представител в Европейския парламент и председател на българската делегация в ЕКР Ангел Джамбазки проведе среща дискусия със студентите от Югозападния университет...

Каракачанов във Варна: ВМРО иска да привлече българите, които не участват в политическия живот

Политическият модел на посушковците трябва да бъде разбит ВМРО ще се яви самостоятелно на изборите, като ще представи своите...

ВМРО – Русе номинира Траян Тотев за водач на листата за парламентарните избори

На съвместно заседание между Общинското и Областното ръководство на ВМРО - Русе бяха обсъдени имената на кандидатите за народни представители в 19...

Джамбазки: Мораториум върху търговията с въглеродните емисии ще спре безумната „Зелена сделка“

Има просто решение за спиране на европейската „Зелена сделка“ и това е приемането на мораториум върху търговията с въглеродни емисии.

Контрера: С аферата „Живко Коцев“ Промяната стана мафията

Защо Кирил Петков, Асен Василев и ген. Атанасов още не са разпитани? Тази остра позиция във връзка с горещите...

Коментари

serdivan escort adapazarı escort odunpazarı escort

escort bayan sakarya escort bayan eskişehir