Текст от страницата на заместник-председателя на ВМРО Ангел Джамбазки.
Група в социалната мрежа се бори за правото на дребните предприемачи да бъдат работодатели, а не наемници.
Как една наглед безобидна наредба нагло и безпардонно работи в интерес на големите търговски центрове и задушава дребните и средните предприемачи в столицата.
Разбира се, става дума за Наредбата за преместваемите обекти, за рекламните, информационните и монументално-декоративните елементи и за рекламната дейност на територията на Столична община. Тази наредба на Направление „Архитектура и Градоустройство“, многократно приемана, изменяна и допълвана от Столичен общински съвет, е сред рекордьорите по оспорване, обжалване и отменяне от „заинтересовани“ лица. Причината е проста и тя далеч не в евентуалните конкурси за баничарници, гумаджийници и прочее… Не че те не са важни. Важни са, защото дават честно и трудно препитание на хиляди хора.
Текст от страницата на заместник-председателя на ВМРО Ангел Джамбазки.
Група в социалната мрежа се бори за правото на дребните предприемачи да бъдат работодатели, а не наемници.
Как една наглед безобидна наредба нагло и безпардонно работи в интерес на големите търговски центрове и задушава дребните и средните предприемачи в столицата.
Разбира се, става дума за Наредбата за преместваемите обекти, за рекламните, информационните и монументално-декоративните елементи и за рекламната дейност на територията на Столична община. Тази наредба на Направление „Архитектура и Градоустройство“, многократно приемана, изменяна и допълвана от Столичен общински съвет, е сред рекордьорите по оспорване, обжалване и отменяне от „заинтересовани“ лица. Причината е проста и тя далеч не в евентуалните конкурси за баничарници, гумаджийници и прочее… Не че те не са важни. Важни са, защото дават честно и трудно препитание на хиляди хора.
Просто интересите тук са огромни и са другаде. Интересите са във външната реклама. А именно – кой да държи, разполага и преотдава хилядите рекламни елементи, които бодат очите на всички от всеки ъгъл, калкан, автобус, спирка и кошче. Собствениците на тези рекламни елементи имат интерес наредбата винаги да се оспорва и отменя в съда, защото работят в условията на допустимост, плащат жълти стотинки наем и ощетяват годишно бюджета на общината с милиони левове. Милиони левове, неморално трупащи се в сметките на група до болка известни в обществото олигарси, милиони левове жизнено необходими в общинското здравеопазване, в общинското образование и социални дейности. До където никога не стигат.
Затова предлагам внесеният от главния архитект проект за Наредба за изменение и допълнение на Наредба за преместваемите обекти, за рекламните, информационните и монументално-декоративните елементи и за рекламната дейност на територията на Столична община да бъде преработен като Наредбата бъде разделена на две отделни наредби – Наредба за преместваемите обекти на територията на Столична община и Наредба за рекламните, информационните и монументално-декоративните елементи и за рекламната дейност на територията на Столична община. По този начин ще се постигне по-бърза и качествена нормативна регулация на двете важни обществени сфери.
Предлагам също така Общинският съвет да задължи кмета на Столична община да разпореди незабавно премахване на всички съществуващи рекламни съоръжения до влизане в сила на бъдеща Наредба за рекламните, информационните и монументално-декоративните елементи и за рекламната дейност на територията на Столична община. Представям си воя на рекламистите… А вие си представете столицата чиста и свободна от агресивното рекламно нашествие.
Знам, че този текст и позиция никога няма да стигнат до страниците и екраните на големите медии. Защото именно тези няколко рекламистки кръга, които ощетяват бюджета с милиони здраво, са стиснали телевизиите между антенките. Или пък са техни собственици и/или акционери.
А сега малко информация как тази наредба застрашава поминъка на хиляди предприемачи, които просто искат да работят и да се издържат, а не да са наемници или да висят на опашките за социално слаби.
Прилагането на въпросната Наредба за преместваемите обекти, за рекламните, информационните и монументално-декоративните елементи и за рекламната дейност на територията на Столична община в частта ù, отнасяща се до провеждането на конкурси за преместваемите обекти и обновяване на съществуващите такива, създава съществени затруднения за дългогодишните собственици и наематели на тези обекти. Тази наредба пряко засяга интересите на хиляди дребни и средни предприемачи, които ще бъдат принудени да се явят на конкурси да обектите си, някой от които управляват вече близо две десетилетия.
Разбира се, легитимно задължение на Столична община е да се стреми да облагороди и обнови градската среда, но това по никакъв начин не трябва да става за сметка да средните и дребните предприемачи и да бъде цената на закриване на работни места и произвеждане на хиляди безработни. Прилагането на Наредбата в частта ù за провеждане на конкурси поставя в тежко положение и районните кметове, които пряко ще се сблъскат с обоснованото недоволство на потърпевшите предприемачи.
Реална е опасността представители или подставени лица на големи търговски вериги да участват на конкурсите с високи цени, да ги спечелят и да закрият обектите в полза на съседните големи търговски центрове. Публична тайна е, че част от големите търговски центрове срещат сериозни затруднения със запълването на търговските си площи и имат интерес от задушаването и унищожаването на дребното и средното предприемачество, за да привлекат клиенти към магазините си. И по този начин, чрез една на вид безобидна наредба, отново се създава монопол, отново се пренарежда административно пазара в полза на големите търговски вериги и магазини и във вреда на дребните и средните предприемачи. Които по дефиниция и изборна риторика би трябвало да са гръбнака на средната класа. И всички институции и бюрократични мишки би трябвало да се стремят да облекчат дейността им във време на криза, а не да ги съсипят и фалират.
Потърпевши могат да се окажат около 2000 малки обекта в София, които да се окажат с нередовни документи или да бъдат принудени да се явяват на „конкурси” за собствените си места, на които работят вече 15-20 години. Такова развитие на нещата ще доведе до затваряне на тези обекти, а хиляди хора ще останат без работа и препитание, противно на икономическата логика и задължение на общинската администрация за грижа към малкия бизнес. Ако това се случи, може да се очаква нова, огромна вълна от протести на тези хора и техните семейства.
Затова предлагам – мораториум върху наредбата, глътка въздух за предприемачите и сваляне на рекламите.